طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

دکوراسیون لوکس مطب بایدها و نبایدها

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 11 ارديبهشت 1400 در ساعت 12 : 52 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

از نظر بیماران و مراجعین به مراکز درمانی طراحی دکوراسیون لوکس برای مطب اولویت محسوب نمی شود . اما چنانچه در ساخت مطب و سالن انتظار بیماران به نکات طراحی داخلی  توجه شده باشد ، رضایت مندی بیماران بیشتر خواهد شد . مطب و ساختمان پزشکان محل آمد و شد افرادی است که از مشکلات جسمی و یا روحی رنج می برند . استفاده از نکات روانشناسی در طراحی داخلی این مکان ها ، سبب کاهش آلام مراجعین می گردد .

همچنین سبک و طراحی داخلی مطب به نوعی معرف پزشک محسوب می گردد . بدیهی است داشتن دکوراسیون بی نظیر و منحصربه فرد بدون ارائه خدمات با کیفیت، ضامن شهرت پزشک نخواهد بود. اما این عامل می تواند دید مثبت یا منفی بیماران نسبت به پزشک را حتی پیش از مواجه شدن با وی شکل دهد.

دکوراسیون لوکس مطب بایدها و نبایدها

بایدها در دکوراسیون لوکس مطب

بدیهی است در طراحی مطب پزشکان باید اصول خاصی مد نظر طراحان و معماران قرار گیرد . نکاتی که باید در طراحی و اجرای ساختمان پزشکان و مطلب ها لحاظ گردد عبارتند از:

  • طراحی دکوراسیون بر مبنای تخصص پزشک

با کمی تامل مشخص می گردد که المان هایی که در مطب پزشک متخصص اطفال به کار گرفته می شود با مواردی که در مطب پزشک متخصص قلب و عروق به چشم می خورد کاملا متفاوت است. به همین علت، ضروری است متخصصین شرکت دکوراسیون داخلی پیش از آغاز طراحی به تخصص های حاضر در مطب توجه نمایند .

دکوراسیون لوکس مطب بایدها و نبایدها

  • استفاده از رنگ های آرامش بخش

با توجه به حالات روحی مراجعین مطب پزشکان و استرس حاکم بر این افراد ، استفاده از رنگ های ملایم و آرام بخش بر رنگ های تند و تنش زا در طراحی ارجحیت دارند . رنگ های سفید ، کرم، آبی، یاسی و ... توسط معماران موفق بیشتر مورد توجه و تاکید قرار می گیرند .

  • استفاده از نورپردازی موضعی

    دکوراسیون لوکس مطب بایدها و نبایدها

نور کم و یا زیاد در طراحی دکوراسیون داخلی مطب نامناسب قلمداد می گردد. بهترین شیوه برای نورپردازی مطب، استفاده از نورپردازی موضعی است .

  • ارائه طرح برجسته برای بخش پذیرش

    دکوراسیون لوکس مطب بایدها و نبایدها

اولین بخشی که بیماران پس از ورود به مطب به آن احتیاج دارند ، بخش پذیرش است . به همین علت بهتر است طراحی بخش پذیرش دارای ویژگی خاصی باشد که در بدو ورود بیمار و همراهان وی، به خوبی مشخص باشد .

  • استفاده از فضاهای سبز و آکواریوم

    دکوراسیون لوکس مطب بایدها و نبایدها

به کار گیری گیاهان و یا آکواریوم علاوه بر ایجاد نشاط و تلطیف فضا ، باعث بهتر شدن کیفیت هوا در دکوراسیون داخلی نیز می شود . استفاده از این عوامل در طراحی مطب اجباری نیست اما وجود آنها می تواند حس مثبت را به بیماران القا نماید .

  • تهویه مناسب مطب

در طراحی مطب ها باید به تهویه مطبوع توجه ویژه ای مبذول گردد . عدم رعایت این نکته زمینه ساز خستگی و بیماری کارکنان و نارضایتی مراجعین خواهد بود. همچنین میزان دمای هوا نیز باید مطابق با استانداردها تامین گردد .

  • در نظر گرفتن فضای مناسب برای کار پزشک

    دکوراسیون لوکس مطب بایدها و نبایدها

پزشکان متخصص با توجه به شاخه تخصصی خود، نیازمند اتاق های با متراژ گوناگون برای ویزیت بیماران هستند . در نظر گرفتن این عامل می تواند باعث راحتی کار پزشک و آسودگی و کاهش اضطراب بیماران گردد . چنانچه این موضوع در طراحی به درستی لحاظ نشده باشد می تواند باعث کاهش کیفیت خدمات پزشکی گردد. به همین علت دقت در این امر مورد تاکید معماران و طراحان قرار دارد .

نبایدها در دکوراسیون لوکس مطب

در طراحی مطب پزشکان باید از در نظر گرفتن برخی پارامترها به شدت اجتناب شود . نبایدهای طراحی دکوراسیون لوکس مطب عبارتند از:

  • سالن انتظار کوچک

در نظر گرفتن فضایی به عنوان سالن انتظار که متراژی کمتر از حد نیاز دارد ، علاوه بر اینکه باعث انتقال آلودگی و سرایت بیماری به سایرین می گردد، باعث کلافگی مراجعین نیز می شود . از این رو لازم است فضایی برای این بخش در نظر گرفته شود که پاسخ گوی نیاز بیماران و مراجعین باشد .

  • استفاده از رنگ های تیره برای کفپوش

به کارگیری رنگ های تیره در بازسازی و دکوراسیون مطب ها ، انتخاب بسیار نادرستی است . کفپوش مطب پزشکان باید دارای رنگ روشن باشد و از استفاده از مصالحی که تمیز کردن آنها دشوار است اجتناب گردد .

  • به کار گیری مصالح متعدد در طراحی دکوراسیون

استفاده از متریال های پر تعداد در طراحی مطب به هیچ عنوان توصیه نمی شود . بهتر است طراحان شرکت معماری در طراحی ساختمان پزشکان ، تعداد مواد و مصالح به کار گرفته را به دو یا نهایتا سه عدد تقلیل دهند .

6 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات