طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

درای وال چیست ؟

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 9 اسفند 1400 در ساعت 11 : 30 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

درای وال ها که معادل فارسی آن ها دیوار خشک می شود ، در واقع اصطلاحی می باشد که در ساخت و ساز به کار می رود . درواقع می توان گفت در ساختمان سازی این اصطلاح در برابر دیوارهای بنایی و ماسونری ... قرار می گیرند . دیوارهای ماسونری همان دیوارهایی می باشند که از سفال ، آجر و ... برای ساخت آن ها استفاده می شود . اما درای وال آن دیوارهایی می باشند که در ساخت آن ها از ورق هایی به عنوان پوشش مانند یکسری صفحه های روکش داری که گچی بوده و یا تخته های سیمانی و ... استفاده شده و در زیرسازی دیوارهای خشک نصب می شود . نکته ای که دارای اهمیت است این است که به این دلیل به این نوع دیوارها دیوار خشک گفته می شود چون در ساخت و اجرای آن از هیچگونه ملاتی کمک گرفته نشده است . در ساختمان سازی به بعضی از گچ برگ ها ، وال بردها و شیت وال ها و ... نیز دیوارهای خشک گفته می شود . درواقع این نوع از دیوارها را می توان دیوارهای پیش ساخته دانست .

درای وال چیست ؟

شیوه ی اجرای درای وال ها :

درای وال ها از یکسری ناودانی هایی که عمودی و افقی می باشند تشکیل شده اند . در مرحله نخست برای اجرای این دیوار ، ناودانی هایی که افقی می باشند را روی کف و همچنین سقف پرچ کرده و در مرحله ی بعد ناودانی هایی که عمودی می باشند را با فاصله ای معین مانند 40 تا 60 سانتی متر در داخل ناودانی هایی که افقی بودند نصب می کنید . این کار باید توسط متخصصین در شرکت بازسازی ساختمان و یا طراحی ساختمان صورت بگیرد تا دقیق و حرفه ای باشد . نکته ای که در این کار حائز اهمیت است این است که فاصله ی میان ناودانی های عمودی بستگی به کاربری دیوار داشته و می تواند کم یا زیاد شود . از طرفی نوع اتصالات این دیوار باعث مقاوم بودن آن در برابر زلزله شده و امکان آسیب دیدن ساختمان را پایین می آورد . بعد از این مراحل می توان پوشش های لازم را روی دیوار قرار داد .

 درای وال چیست ؟

انواع درای وال ها :

  • درای وال های پانل گچی

این نوع از درای وال را می توان جز معمولی ترین درای وال ها دانست . از این درای وال ها اغلب در فضاهایی استفاده می کنند که دارای کاربرد و شرایط خاصی نمی باشد .

  • درای وال های کناف و مقاوم در مقابل رطوبت

از این نوع از دیوارهای خشک در فضاهایی که مرطوب می باشند مانند آشپزخانه و یا سرویس بهداشتی استفاده می شود و به این دلیل است که ساختار این نوع درای وال باعث شده تا در برابر رطوبت مقاوم باشند .

  • درای وال های مقاوم در مقابل آتش

این نوع از درای وال دارای پنل هایی از پشم شیشه بوده و می توان گفت در برابر حرارت و حرق دارای مقاومت زیادی می باشد . از این نوع درای وال ها می توان در فضاهای تاسیساتی استفاده نمود .

  • درای وال های سمنت

درای وال های سمنت را می توان نوعی دیوار سبک دانست . از این نوع دیوار در فضاهایی داخلی ای که یکسره با آب سر و کار دارند استفاده می شود . می توان گفت این نوع از درای وال ها نیز دارای محبوبیت و کاربردهای خاصی می باشد .

 

مزایا و ویژگی های استفاده از دیوارهای خشک و یا درای وال ها :

  • با استفاده از این دیوارها می توان بارهای مرده یک ساختمان را به حداقل رساند و نتجیتا خطرات احتمالی زلزله کاهش خواهد یافت . این نیز به این علت است که نحوه اتصال دیوارهای خشک به سازه باعث می شود تا ارتباط و تعاملی درست میان دیوار و سازه برقرار شود .
  • با استفاده از درای وال ها یکسری از متریال ها مانند بلوک های سیمانی ، ماسه ، میلگرد آجر ، سیمان ، آب ، پروفیل های آهنی ، خاک و ... حذف می شوند . در نتیجه باعث کاهش هزینه ها به علت کم شدن حمل و نقل و کاهش پرتی مصالح خواهد شد .
  • با استفاده از درای وال ها نیازهایی مانند جوشکاری و یا هزینه های مربوط به برق و انواع مشکلات مربوطه به آن در منطقه دیگر احساس نمی شود .
  • دیوارهای خشک دارای سرعت بالایی در اجرا می باشند به طوری که می توان ادعا نمود سرعت اجرای آن ها حدود سه الی چهار برابر دیوارهای معمولی می باشد و این باعث کاهش هزینه ها و کاهش اتلاف وقت خواهد شد و در طراحی ساختمان و یا بازسازی ساختمان به نفع مهندسین در شرکت بازسازی ساختمان و کارفرما می باشد .

درای وال چیست ؟

  • زمان پروژه به طور کلی با استفاده از دیوارهای خشک خیلی کمتر خواهد شد نتیجتا تاریخ شروع پروژه با تاریخ پایان آن فاصله چندانی نخواهد داشت .
  • این نوع از دیوار عایق در برابر صدا بوده و از طرفی می توان هنگام اجرای آن کارهای مربوط به تاسیسات را نیز انجام داد .
  • با استفاده از درای وال ها خیلی راحت می توان مشکلات مربوط به تاسیسات و برق و ... را پیدا نمود و با دسترسی آسان به آن ها می توان در زمانی کم این مشکلات را رفع نمود .
  • نظافت های مربوط به ساختمان که بعد از مرحله ی سیمان کاری و گچ کاری انجام می شود با استفاده از این دیوارها حذف خواهد شد در نتیجه هزینه ها کاهش خواهند یافت .
  • درای وال ها از آنجایی که به صورت پیش ساخته تولید می شوند دارای یک ثبات و یکنواختی ای می باشند و هزینه های مربوط به یکدست کردن دیوارهای گچی و سیمانی در این دیوارها وجود ندارد .
  • از این نوع دیوار می توان روی هر گونه کفی اجرا نمود به همین علت تغییراتی که بعد از آن بخواهد رخ دهد بسیار راحت خواهد بود .
  • با وجود درای وال ها رنگ آمیزی دیوارها آسان شده و نیازی به صبر زیاد برای خشک کردن رنگ روی دیوار نیاز نیست .
  • به راحتی می توان از کاشی ها یا سرامیک ها برای پوشش این دیوارها استفاده نمود و نیازی به تراز کردن نیست .

معایب درای وال چیست ؟

  • این نوع از دیوارهایی که پیش ساخته می باشند در مقابل ضربه مقاوم نیستند .
  • ارزش اقتصادی و قیمت این نوع دیوار بالا می باشد که این مسئله برای بعضی از افراد می تواند ایراد جلوه دهد .
  • سیمان شسته و یا سنگ روی این دیوارها قابل اجرا نمی باشند و فقط از نماهای خشکی مانند ترمووود و ... می توان برای پوشش آن استفاده نمود .
  • و ...

درای وال ها چند نوع می باشند ؟

درای وال ها علاوه بر نمونه هایی که بالاتر اشاره نمودیم ، دارای انواع بیشتری بوده و به طور کلی می توان گفت از تنوع زیادی برخوردار می باشند . از جمله ی این درای وال ها می توان به درای وال های بدون کاغذ ، درای وال های بنفش ، درای وال های تخته آبی ، درای وال های تخته سبز و ... اشاره نمود . هر کدام از این درای وال ها دارای ویژگی ها و مشخصات مختلفی می باشند . به همین دلیل هر کدامشان برای استفاده در فضاهای مختلفی مناسب می باشند .

کاربردهای دیوار خشک چه می باشد ؟

این دیوارها دارای کاربردهای مختلفی می باشند و از جمله ی آن ها می توان به استفاده در پوشش های مختلف خارجی و داخلی ، استفاده به عنوان دیوارهای جدا کننده فضاهای مختلف ، استفاده به عنوان سقف تزیینی و دکوراتیو ، استفاده به عنوان قاب بندی های گوناگون و ... اشاره نمود .

درای وال چیست ؟

کلام آخر

شرکت بازسازی ساختمان و دکوراسیون هیرادانا یکی از شرکت های مطرح در زمینه های مختلف معماری در کشورمان می باشد که خدمات مختلفی از مشاوره و طراحی تا اجرای دکوراسیون و نما و ... را در زمینه های گوناگون معماری انجام می دهد . شما می توانید به راحتی با برقراری یک ارتباط با این شرکت از خدمات گوناگون این افراد بهره برده و پروژه های خود را به بهترین نحو در سرتاسر ایران به پایان برسانید .

8 / 10
از 4 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات