طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

حسین امانت معمار بزرگ ایرانی

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 14 مهر 1399 در ساعت 11 : 58 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

حسین امانت معماری ممتاز ، خلاق و هنرمندی ایرانی می باشد که با خلق آثاری شگفت انگیز و ترکیب روح ایرانی با جدید ترین طرح های جهان ، سبکی منحصر به فرد و تک را به وجود آورد. این معمار بزرگ آثار بسیار ارزشمندی را در نقاط مختلف جهان مانند آمریکا ، کانادا و چین از خود به جا گذاشته است اما بزرگ ترین و معروف ترین آن ها میراثی است که او در دوران دانشجویی خود و در سن 23-24 سالگی در کشور خود یعنی ایران طراحی کرد. این بنا برج آزادی نام دارد که پیش از انقلاب به نام برج شهیاد شناخته می شد همچنین امانت با طراحی این بنا خدمت بزرگی به تاریخ هنر معماری در ایران کرد و می توان گفت امروزه تقریبا مردم در هر جای این کره ی خاکی عظیم ، ایران را با این نماد می شناسند. برای آشنایی بیشتر با برج آزادی ، اثر پرافتخار و شکوهمند این معمار هنرمند و بزرگ با ما در شرکت معماری هیرادانا همراه باشید و این مقاله را از دست ندهید.

شروع داستان طراحی برج آزادی (برج شهیاد)

طراحی برج آزادی

داستان طراحی مهم ترین اثر کارنامه ی این معمار بزرگ درست زمانی شروع شد که او مشغول به پایان رساندن کارهای پایان نامه اش در دانشگاه بود که به صورت اتفاقی در یکی از نشریات آن زمان آگهی ای که تحت عنوان دعوت از تمام طراحان و هنرمندان کشور برای ساخت یک برج به عنوان نماد تهران جدید  چاپ شده بود به چشمش خورد. این معمار جسور و پیشتاز پس از دیدن این آگهی سریع دست به کار شد و با تلاش فراوان در مدت زمان سه روز طرح اولیه برج آزادی را بر روی کاغذ ارائه کرد.

مهم ترین مساله در طراحی برج آزادی

سبک طراحی برج آزادی

مهم ترین مساله ای که امانت در طراحی این تندیس باید رعایت می کرد ، ترکیب دوران قدیم و دوران جدید در شهر تهران و انعکاس این مفهوم بود. در واقع رقابت اصلی در طراحی این برج ، خلق یک نماد ملی ایرانی و اسلامی بود که نشان از ایرانی مدرن داشته باشد.

در طراحی نما این برج طاق هایی بسیار زیبایی دیده می شوند. حسین امانت با تلفیق طاق هایی که قبل از اسلام و پس از اسلام در ایران رواج داشت ، دست به خلق یک برج زد که تبدیل به یک المان شهری ماندگار و مشهور در ایران شد.

مصالح به کار رفته در برج آزادی

مصالح به کار رفته در برج آزادی

به طور کلی تزئین ساختمان با استفاده از سنگ یکی از ویژگی های بارز آثار حسین امانت به حساب می آید. ساختمان اصلی در این برج نیز از بتن مسلح ساخته شده و با سنگ های ضخیم و بزرگی به رنگ سفید که از معدن جورقان اصفهان استخراج شده ، تزئین شده است.

علاوه بر آن ، در طراحی و ساخت درب ورودی این برج باشکوه نیز از سنگ گرانیت همدان استفاده شده است. سنگ های به کار رفته در آب نماها ، کف و ... نیز از کردستان آورده شده که نشان دهنده ی معادن غنی ایران می باشند.

سبک طراحی برج آزادی

نمی توان گفت که امانت در طراحی برج آزادی تنها از یک سبک خاص پیروی کرده است بلکه در آن نشانه هایی از سبک های معماری مدرن ، معماری اسلامی و ایرانی نیز دیده می شود که به زیبایی هرچه تمام در کنار هم قرار گرفته اند و البته همین ویژگی بسیار مهم و با ارزش یعنی به کار بردن سبک تلفیقی است که باعث ماندگاری وجذابیت این المان شهری شده است.

به طور کلی می توان گفت که محصور بودن این تندیس در میان یک فضای سبز بسیار زیبا برگرفته از سبک کلاسیک ، رعایت اصول هندسی نیز برگرفته از معماری یونانی ، کاشی کاری فیروزه ای برگرفته از معماری و طراحی داخلی کلاسیک دوره صفوی و استفاده از خطوط موازی و کشیده در طراحی پایه ها برگرفته از معماری هخامنشی است که در این برج بسیار زیبا به چشم می خورند. همچنین می توان گفت که قوس بیضی شکل این المان شهری نمادی از طاق کسری و شیارهای بالای برج نیز نمادی از بادگیرهای یزدی می باشند و در طراحی داخلی این بنا ، مخصوصا در طبقه ی دوم نقش هایی بسیار زیبا که تلفیقی از سنت و مدرنیسم است به چشم می خورند.

سخن پایانی

همان طور که گفته شد حسین امانت با طراحی این برج خدمت بزرگی به تاریخ هنر معماری در ایران کرد و بیشتر معروفیت طراحی های او به علت پیوند معماری کلاسیک غربی و روح معماری شرقی است. همچنین او از سال 1980 در کانادا زندگی کرده و در دفتر کار خود در کانادا مشغول به کار و طراحی می باشد.

7 / 10
از 3 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات