طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

جاذبه گردشگری در اصفهان کاخ عالی قاپو قسمت دوم

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 14 دی 1399 در ساعت 11 : 43 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در مقاله پیشین در مورد تاریخچه ، موقعیت قرارگیری  و تعداد طبقات طراحی نمای ساختمان عالی قاپو مطالبی را خدمت شما عزیزان ارائه دادیم در ادامه به ساختار  معماری و فضاهای داخلی این کاخ می پردازیم با ما همراه باشید :

  • ساختار معماری کاخ عالی قاپو

 پس از گذر از درب جلویی توسط دهلیز ،ورودی اصلی عمارت  قرار گرفته است و در بالای آن عبارت معروف ( انا مدینه العلم و علی بابها )قرار دارد و این نشان دهنده مذهب شیعه صفوی در ساختار حکومتی می باشد .

البته در گذشته کتیبه های زیادی بر ورودی عمارت اصلی وجود داشته اما متاسفانه به دلیل مراقبت و نگهداری  نادرست و سایر مسائل نوشته های آن از بین رفته و دیگر به خوبی مشخص نمی باشد .

پس از درب یک فضایی با ارتفاع ۱۱ متر و مساحت ۶۴ متر مربع وجود دارد‌ . از نکات مهم و حائز اهمیت در این فضا وجود نقاط آکوستیکی در گوشه های آن می باشد که در آن نقاط صدا بلند تر و شفاف تر به گوش می رسد.

در طراحی داخلی این بنا جهت اتصال طبقات سه دستگاه پله در نظر گرفته شده است که دو تای آن به شکل مارپیچ طراحی شده است و از گوشه طبقه اول شروع شده است و از ابتدا تا انتهای آن حدود ۹۴ پله وجود دارد .

یکی از فضاهایی که دارای معماری بسیار زیبایی در این بنا است طبقه سوم آن می‌باشد که توسط شاه عباس دوم با ارتفاع ۱۰ متر و ۱۸ ستون  ساخته شده است .

سقف های مرکب از نقاشی ها با طرح های فوق العاده زیبا و ستونهای آینه کاری شده باعث زیباتر شدن طرح این طبقه شده است البته دیگر طبقات این عمارت نیز هرکدام دارای تالارهای زیبای مختلف با نقش و نگارهای خاص خود می باشد .

سقف بنای عالی قاپو

در طبقه آخر فضایی طراحی شده است که شاهان صفوی و همراهان  برای تماشای بازی ها و نمای کلی میدان و همچنین مراسم ها استفاده می کردند. این تالار دارای مساحت ۴۸۰ متری می‌باشد و به دلیل وجود تیرهای چوبی در کف از استحکام بالایی برخوردار می باشد .

  •  تالار صوت

تالار صوت عالی قاپو

یکی دیگر از تالارهای طبقه ششم تالار موسیقی میباشد که در طراحی دکوراسیون داخلی این تالار کاملا از گچ کاری استفاده شده است .

 این تالار چلیپا شکل دارای مساحت ۶۳ متر مربعی می‌باشد و یکی از ویژگی‌های بارز این تالار طراحی مقرنس ها به شکل های مختلف که هم جنبه زیبایی و متناسب داشته و هم باعث ایجاد فضایی آکستیک شده است و صدا ها به طور کامل به تمام فضای  تالار برسد .

در حقیقت هر طبقه و هر تالار کاخ عالی قاپو دارای طراحی داخلی خاص و منحصر به فرد خود می باشد .

اتاق صوت که به تالار موسیقی نیز شهرت دارد بر اساس شناخت فیزیکی صوت و انعکاس آن به گونه ای طراحی شده است که مانند یک استودیو ضبط صدا طنین های اضافه را از بین برده و صدا را به شکلی صاف به تمام نقاط تالار می رساند .

اتاق صوت عالی قاپو

 در طراحی داخلی کلاسیک ، دیوارهای اتاقهای اطراف نیز با استفاده از نقاشی های بسیار زیبا تزیین شده است در تالار موسیقی  در دیوار ها از گچبری هایی به شکل جام و صراحی  استفاده شده است که ساخت و پرداخت این اشکال جدا از نمایش زیبایی ابتکار و خلاقیت هنرمندان گچکاران ، به این دلیل بوده است که انعکاس حاصل از صداهای اساتید موسیقی و نوازندگان با استفاده از این اشکال شکل گرفته و اصوات بدون انعکاس و به صورت طبیعی  به گوش حاضرین برسد .

  • جمع بندی

این بنای زیبای تاریخی به عنوان یک ساختمان تشریفاتی زیبا یکی از دستاورد های  هنر و معماری دوران صفویه می باشد با این وجود که پس از دوره صفویه به تزئینات ساختمان ها و این عمارت خسارات جبران ناپذیری وارد شد اما همچنان شاهکارهایی از نقاشی‌ ها و گچبری های آن زمان را در بر دارد و هر فردی را به تحسین وا می دارد . این کاخ یکی از شاهکار های معماری تاریخی جهان به شمار می‌رود و بسیاری از گردشگران از نقاط مختلف دنیا و ایران به محض تماشا مبهوت آن شدند .

 این کاخ دارای ۶ طبقه بوده که هر کدام از آنها دارای تالار های مختلفی هستند یکی از نکات جالب در این بنا این است که هر بیننده در هر طبقه از این کاخ یک طرح خاص و منحصر به فردی را مشاهده می نماید . از کاخ عالی قاپو در دوران صفویه بیشتر برای امور تشریفاتی و پذیرایی از پادشاهان و میهمانان استفاده می گردد .

7 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات