طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

جاذبه های گردشگری قشم بندر تاریخی لافت

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 14 فروردین 1400 در ساعت 9 : 54 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

جزیره قشم بزرگترین جزیره استان هرمزگان و ایران است . این جزیره در تنگه هرمز واقع شده است و طبیعت خاص ، منحصر به فرد و متنوع آن باعث شده است که آن را "جزیره هفت عجایب" بنامند .

بندر تاریخی لافت در شمال غربی جزیره از کهن ترین محل سکونت های قشم است و ترکیبی بی همتا از پدیده های طبیعی و مصنوعی است . لافت یکی از مراکز دهستان سالخ در شهرستان قشم در هرمزگان است و از نظر آب و هوایی در منطقه گرم و بسیار مرطوب با دمای متوسط ​​سالانه 26 درجه سانتیگراد است . تاریخ زندگی در این منطقه به دوران قبل از اسلام و شاید هم به دوره مادها برگردد . با ظهور اسلام و فتح خلیج فارس و جزیره قشم به دست مسلمانان ترکیبی از فرهنگ اسلامی و ایرانی شکل گرفت .

بندر لافت

اولین چیزی که هنگام ورود به بندر لافت توجه شما را جلب می کند معماری زیبا و کهن بندر است. خانه دارای نمای روشن و بادگیرهای باشکوهی هستند .

معماری کویر در همه جای بندر لافت دیده می شود . تراکم زیاد منازل بندر به گونه ای است که درختان نخل در کوچه های روستا باعث ایجاد سایه های طولانی برای محافظت از رهگذران از نور آفتاب تیز جنوب شده است . بادگیر ها یکی از جاذبه های گردشگری لافت است . این سازه ها یه صورت دو طرفه یا چهار طرفه ساخته می شوند و از طرح های اسلیمی و خلیجی در تزئینات آنها استفاده می شود .

 

از جاذبه های گردشگری بندر تاریخی بافت می توان به این موارد اشاره کرد :

  • بام لافت
  • جنگل های حرا
  • قلعه نادری
  • قلعه پرتغالی ها
  • چاه های تلا
  • زیارتگاه های شیخ اندرآبی ، شیخ موسی، شیخ شمس الدین و زیارتگاه سید حسن منصور
  • مساجد جامع لافت (مسجد حضرت رسول (ص))، ابوبکر صدیق (ره) ، عمر ابن الخطاب (ره)، عثمان ذی النورین (ره)، امیرالمومنین علی (ع)، حسین (ع) و مسجد امام شافعی (ره)
  • گورستان های تاریخی
  • اسکله تاریخی
  • اسکله باستانی

بندر لافت

معماری بند لافت

طراحی داخلی منزل در این منطقه به گونه ای است که  تمام منازل دارای حیاط مرکزی و بادگیر هستند . خانه ها چند سال یک بار به روش سنتی بازسازی می شوند و بنابراین به شکل اصلی خود باقی مانده اند و حدس زدن سن آنها را سخت می کند . مقاصد اصلی معماری لافت مقابله با شرایط سخت آب و هوایی و همچنین حفظ ارزش های دینی خانوادگی است . ترکیب اتاق ها و راهروها و ارتباط آنها با حیاط متاثر از معماری مناطق مرکزی و کویری ایران است . مراکز محلات در اطراف مساجد شکل گرفته و از معنای متداول میدان در معماری ایران خبری نیست .

بافت بندر لافت از مجموعه ای از واحدهای همسایه ساخته شده است . این واحدهای مسکونی نیمه درون گرا و یک طبقه با آرایش فضایی ساده هستند. فضا در هر مجموعه مسکونی به شکلی است که فضای نیمه باز (ایوان) در مقایسه با فضاهای واحدهای مسکونی فلات مرکزی ایران بیشتر به نظر می رسد. واحدهای یک یا دو ایوانی لافت معمولا یک یا دو طرف حیاط مرکزی را اشغال می کنند . ایوان در این منطقه بزرگتر از ایوان در سایر مناطق ایران است و فضای بسیار مهمی در ساختمان به حساب می آید. در فصول گرم که حدود 6 ماه به طول می انجامد ، بیشتر فعالیت های روزانه در داخل ایوان انجام می شود (اگرچه اکنون با ورود امکانات خنک کننده جدید ، این ایوان ها دستخوش تغییرات فیزیکی شده و کاربردهای اقلیمی خود را تا حد زیادی از دست داده اند) .

برای بهره گیری حداکثر از باد در قشم ایوان اصلی در جهت آن قرار می گیرد. طول این ایوان در جهت شمال شرقی - جنوب غربی است. این ایوان ها قوس های قابی مسطح و ساده ای هستند که به طور کلی 3 تا 5 قاب دارند و نمای هماهنگی با نمای اصلی دارند .

بندر لافت

استادان ، احمد سفاری و یحیی سفاری از معماران مشهور بادگیرهای زیبای بندر لافت هستند .

شما میتوانید با مراجعه به وبسایت شرکت دکوراسیون داخلی هیرادانا مقالات منتشر شده در خصوص دکوراسیون لوکس ، دکوراسیون داخلی ، طراحی نمای مدرن  و کلاسیک ، بازسازی ویلا و بسیاری از مقالات دیگر با موضوعات مختلف را مطالعه نمایید .

 

7 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات