طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

بیشتر با طراحی نمای خشک آشنا شویم

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 28 مرداد 1398 در ساعت 17 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

امروزه در هنر و صنعت نماسازی دنیا و کشور خودمان شرکت های نمای ساختمانی و بازسازی نما از روش ها و متدها متنوعی برای طراحی و اجرای نما ها با سبک های مختلف مانند طراحی نمای مدرن و طراحی نمای کلاسیک که بیشتر از دیگر از سبک ها مورد توجه هستند ، استفاده میکنند . یکی از روش های نماسازی که دارای مزیت های فراوانی نسبت به دیگر متدهای نمای ساختمانی است  . طراحی و اجرای نمای خشک است .

بازسازی ساختمان و نما به روش نمای خشک و یا طراحی و اجرای نمای خشک از صفر تا صد برای اولین بار در آمریکا و در دهه 70 میلادی شکل گرفت و متولد شد و از این متد برای اولین بار در ساختمان های بلند و برج ها استفاده کردند .  استفاده از نمای خشک برای نماهای ساختمانی در دهه هفتاد شمسی در ایران مورد استفاده قرار گرفت و کاملا منطبق بر اصول و ضوابط و استاندارهای ساختمانی نوین است و با گذشت چندین دهه از ورود نمای خشک به داخل کشور پیشرفت های محسوس و چشمگیری داشته است .

با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و صنعت و بوجود آمدن سبک های زیبایی شناسی متنوعی در زندگی روزمره ما ، هنر و صنعت معماری و ساختمان سازی هم از این روند سریع پیشرفت غافل نمانده است و به طبع و دنباله آن طراحی و اجرای نما ساختمانی هم با روش و متدهای متنوع و پیشرفته ای بروز شده است . یکی از این روش ها اجرای نما به صورت نمای خشک است که از مزیت های خوبی نسبت به دیگر متدهای نماسازی دارد . حال ما در این مقاله شما را بیشتر با محاسن طراحی و اجرای نمای خشک آشنا میکنیم .

مزیت های طراحی و اجرای نمای خشک

  • سرعت بالای اجرا

یکی از اساسی ترین فاکتور ها در امور ساختمان سازی چارت زمانی و میزان زمانی که از صفر تا صد یک پروژه طول  میکشد است . در اجرای نمای خشک اگر طراحی و محاسبات آن به طور حرفه ای و توسط شرکت طراحی واجرای نمای ساختمان معتبر انجام شود میتوان تا 50 درصد در زمان صرفه جویی کرد . و حتی تاثیراتی که شرایط جوی بر روند کار وارد میکنند را به حداقل و یا حتی صفر رساند . در این روش به دلیل عدم استفاده از روش های سنتی و بنایی و نبود ملات میتوان از چندین گروه برای کار همزان در بخش های مختلف نما مانند قسمت های بالایی و پایین به طور همزمان استفاده کرد که این امر خود تضمین کننده سرعت بالای اجرا نمای خشک است . در کنار این مسائل در اجرای نمای خشک از نیروی کار و تکنسین های کارآزموده و آموزش دیده استفاده میشود و برخلاف روش های سنتی که از افراد غیر فنی و نابلد استفاده میشود است ، این امر باعث سرعت بخشیدن به پروسه کاری پروژه میشود و همچنین استفاده از ابزار و ماشین آلات مخصوص در کنار تکنسین های اجرایی کیفیت و دوام نمای ساختمان را به شدت بالامیبرند . همچنین میتوان نمای خشک را بلافاصله بعد از اجرای اسکلت ساختمانی اجرا کرد که از دیگر مزیت های این روش اجرای نما است .

  • طراحی و اجرای مهندسی که باعث کاهش پرت متریالی میشود

در این روش تمام بخش ها و زیرسازی های نما به شکلی کامل طراحی و مهندسی میشوند . که با طراحی درست قبل از اجرا ابعاد دقیق و میزان مصالح مورد نیاز بدست می آید . که میتوان به درستی و با دقت فراوان مصالح مورد نیاز را سفارش داد و تهیه کرد که این مسئله علاوه بر کاهش هزینه های عمده اجرای نما ، باعث سرعت بخشیدن به روند پروژه میشود .

  • مقاومت بالا در شرایط جوی و اضطراری  مختلف

در روش های سنتی که به طور معمول از نیروهای غیرآموزش دیده استفاده میشود و همچنین استفاده از ملات های سنتی مانند سیمان و ماسه که باعث بالاآوردن وزن ساختمان میشوند در مواقع ایمنی مانند رخ دادن زلزله نیروهای زیادی را به ساختمان و سازه وارد میکنند . همچنین در شرایط جوی و بالا و پایین آمدن دما مصالح دچار انبساط و انقباض میشوند و این فرایند باعث ترک خوردن و یا جدا شدن متریال ها مانند سنگ از نما حتی در زمانی که اسکوپ شده باشند میشود . در طراحی و اجرای نمای ساختمان به صورت نمای خشک این مسائل و مشکلات به دلیل نوع چیدمان و نصب نما وجود ندارد و وزن بسیار کمتری نسبت به نماهایی که با روش های سنتی صورت میگیرند به ساختمان تحمیل میکنند .

  • کاهش حداکثری اشتباهات انسانی

با توجه به اینکه در نمای خشک مصالح زیرسازی مانند پروفیل های مصرفی آهنی ، گالوانیزه و یا آلمینیومی و استیل به صورت صنعتی و کارخانه ای تولید میشوند و مصالح روی نما هم با کمترین دخالت انسانی برش داده و تهیه میشوند خطای تولیدات متریالی تا حد زیادی کاهش میابد ولی مزیت اصلی آن در نبود ملات است که بیشترین دخالت انسانی را در روش های سنتی دارد و اهمیت بالای آن ایمنی و کیفیت نما را تضمین میکند که در این روش به دلیل حذف ملات هیچگونه اشتباهات انسانی بسزایی نمیتواند رخ بدهد و کیفیت نمای ساختمان را بشدت بالا می برد .

  • کاهش هزینه های بازسازی نما و تعمیرات نما و همچنین بالابردن طول عمر نما و امکان بازیافت مصالح نما

تمام نماهای سنتی که با روش های معموی و قدیمی ساخته میشوند بعد از گذشت چندین سال نیاز به بازسازی و تعمیرات ساختمان و نما دارند که استحکام آنها حفظ شود . که این امر هزینه های معمول به خود را دارد . با این وجود تمام نماهای سنتی بعد از 15 یا 20 سال نیاز به بازسازی کلی و اساسی دارند به شکلی که تمام دوغاب و سنگ و متریال ها باید تعویض شوند . که دیگر نمیتوان از مصالح رویی نما استفاده کرد . ولی در نماهای خشک علاوه بر این مورد که طول عمر چندین برابری نسبت به دیگر روش ها دارند . بازسازی و ترمیم آنها بشدت آسان و در کمترین زمان صورت میگیرد و میتوان از مصالح آنها دوباره استفاده کرد .

  • کاهش هزینه ها و تعمیرات آسان

با توجه به اینکه نماهای سنتی وزن زیادی را به سازه ساختمان منتقل میکنند و مقاوت درستی هم در برابر زلزله ندارند هزینه های سازه ساختمان بالا میرود . ولی در نمای خشک به دلیل وزن پایینی که به سازه وارد میشود میزان مقاوت و مصالحی که باید برای سازه در نظر بگیریم کاهش میابد که به طبع آن باعث پایین آمدن هزینه ها میشود .

همچنین در صورت نیاز به تعمیر هر بخشی از نماهای خشک به راحتی میتوان آنها را تعویض کرد . برای مثال در صورتی که سنگی نیاز به تعویض داشته باشد میتوان آن پلاک سنگ را به راحتی جدا کرد و جایگزین کرد این مسئله برای زیرسازی ها هم صدق میکند . و میتوان آنها را به راحتی تویض نمود و همچنین این متریال ها را میتوان به راحتی بازیافت کرد . و میزان قابل توجهی از هزینه های بازسزای نما و تعمیرات نما را برگرداند .

  • عایق در برابر حرارت و صوت

در نماهای خشک فاصه و گپی بین نما و دیوار اصلی ساختمان وجود دارد . که هوای میان این دو جداره نقش عایق را در مقابل حرارت و صوت ایفا میکند . که با رعایت ضوابط و مقررات شهرداری و منطقه مورد نظر میتوان این گپ را به گونه ای طراحی و اجرا کرد که حداکثر کارایی را در باب عایق بودن داشته باشد . حتی میتوان از این فاصله برای عبور سیستم های مکانیکال و تاسیساتی بهره برد که به راحتی هم میتوان این تاسیسات را در صورت نیاز تعمیر و یا تعویض کرد .

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات