طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

انواع نورپردازی سقف

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 28 مهر 1399 در ساعت 15 : 55 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 امروزه از روش های گوناگونی برای نورپردازی سقف استفاده می ‌شود. روش هایی که جدیدا برای نورپردازی بهره می گیرند بیشتر از مدل‌های قدیمی می باشد.

لامپ های مختلفی وجود دارد که برخی از آن ها در  سقف کار گذاشته می شود و برخی هم   می‌توان از سقف آویزان کرد. نورپردازی هایی به شکل مخفی نیز هستند که در آن، منبع نور دید ندارد و فقط روشنایی حاصل از آن دیده می شود و بسیار جذاب است و ظاهری زیبا ایجاد می کند.

 خانه هایی که ما در آن زندگی می‌کنیم برای ایجاد روشنایی  فضا از نورپردازی های مختلف استفاده می شود که نسبت به سلیقه افراد متفاوت می باشد.

 نورپردازی اصولی دارد که باید به آن توجه داشت.درست یا اشتباه بودن نورپردازی یک مکان به کاربری آن برمی‌گردد. نورپردازی نادرست منجر به خستگی چشم می گردد. ممکن است یک نورپردازی برای مکانی مناسب و خوب باشد ولی برای فضای دیگر خیر.

  • انواع نورپردازی سقف

 نور شامل دو نوع مصنوعی و طبیعی است و تفاوت نور مصنوعی و طبیعی در منبع آن هاست .  نور طبیعی از خورشید ایجاد شده  و می تابد و  نمی توان این نور را زیاد مورد تصرف قرار داد .اما نور مصنوعی به دست انسان ایجاد می شود ساخت و تعیین جهت و میزان و نحوه تابش آن در اختیار افراد می باشد.

 تجهیزات نور این کمک را به ما میکند که نور فضا و دکوراسیون منزل را طبق نیاز های خود تنظیم کنیم. کلید های کم کننده نور باعث می شود نور در حد معمولی و مناسب تایید شود و مورد مصرف قرار گیرد.  این کار از خستگی و اذیت چشم جلوگیری می‌کند.

  • نور پردازی تاکیدی

    نورپردازی تاکیدی

نورپردازی تاکیدی برای سقف به کار می رود و از این نوع نور در مواقعی استفاده می‌کنیم که بخواهیم نقطه ای را مورد توجه قرار دهیم اکثراً گالری ها و آتلیه ها از  نورپردازی تاکیدی بهره می گیرند.

از نور تاکیدی در بخش هایی از سقف می توانید استفاده کنید که فضای زیر آن مورد توجه قرار گیرد.

  • نورپردازی محیطی سقف

این شکل نورپردازی با به کار بردن از چراغ های آویز انجام می شود تجهیزاتی مثل حباب ها و لوستر ها  می‌توانند از نور محیطی بهره بگیرند. البته این نوع تجهیزات هم دکوراتیو و هم عملکردی هستند.

لوسترهایی که کریستالی هستند برای زیبایی طراحی داخلی منزل مناسب می باشند.

  • نورپردازی نقطه ای سقف

از این نوع نوپردازی برای روشنایی دادن به مکان های خاص مانند  اتاق مطالعه استفاده می شود.  اگر بخواهیم یک قسمت خاص از ورودی فضا را روشن کنیم از نورپردازی نقطه ای سقف استفاده می کنیم.

 نورپردازی دکوراتیو سقف: این نوع نورپردازی بیشتر جنبه تزیینی و زیبایی دارد

  • نورپردازی وظیفه ا‌ی سقف

 نورپردازی وظیفه ای سقف  از نورپردازی عمومی متمرکز تر است این شکل نورپردازی برای مواقعی مناسب می باشد که می خواهید یک کار دقیق انجام دهید نورپردازی وظیفه ای بیشتر برای تامین نور در طراحی داخلی اداری شناخته شده است . 

  •  نورپردازی سقف با لامپ های آویز

    نورپردازی سقف با لامپ آویز

اکثر افرادی که سبک مینیمال و معماری امروزی را می پسندند ترجیح می‌دهند که در طراحی داخلی به جای استفاده از لوسترهای سنگین به سراغ گزینه‌های ساده تری  بروند مانند لامپ هاي آویزان ، این لامپ ها که دارای ظاهری ساده و بدون تزیینات می باشند معمولاً به صورت مجموعه جایگزین لوستر ها می شوند.

  • نورپردازی سقف به طور غیر مستقیم

 امروزه روش های مختلفی برای نورپردازی امکان پذیر است که در یکی از این روش ها  به جای اینکه نور به طور مستقیم از منبع به فضا بتابد ، با سقف برخورد میکنند و انعکاس آن به محیط می تابد. این شکل نورپردازی روشنایی ملایم تری به فضا می دهد و ظاهری  بسیار زیبا و شیک  درسقف ایجاد می کند.

  • نورپردازی سقف به شکل خطی

    نورپردازی سقف به شکل خطی

نورپردازی خطی به نوعی از نورپردازی می گویند که در آن شکاف هایی در سقف به وجود می آورد که نور از آنها تابیده می ‌شود. اکثرا این نورپردازی ها با لامپ ‌های خطی انجام می شود.

عملکرد این نورپردازی برای روشن کردن راهروها و یا جدا کردن دو فضا از هم می باشد.

  • نورپردازی سقف به صورت حاشیه ای

    نورپردازی سقف به صورت حاشیه ای

نورپردازی حاشیه ای بسیار لوکس و جذاب است ولی برای فضایی که باید مرکز آنجا روشن شود مناسب نمی باشد.

 در پروژه های بازسازی ساختمان عموما برای زیبا سازی سقف از سقف های کاذب به کار گرفته می شود می توانید حاشیه سقف را خالی بگذارید و به نور پردازی اختصاص دهید.

  • نورپردازی سقف به همراه هالوژن

 از نورپردازی هالوژن ها، برای روشن کردن فضایی مانند راهرو و یا آشپزخانه و هم چنین در  حاشیه پذیرایی می توان استفاده کرد .

هالوژن ها به شکل توکار داخل سقف کاذب قرار می‌گیرند.

  • نورپردازی سقف با نور مخفی کناف

    نور پردازی با سقف کناف

طرح های مختلف و بسیار زیبا که با اجرای نورپردازی کناف ها انجام شده‌اند بسیارند . زیبایی کناف ها به نورپردازی آنها  بستگی دارد. زمانی که در طراحی  برای اجرای نور مخفی در کناف ها که نوعی سقف کاذب هستند استفاده می شود ،  زیبایی سقف دوچندان  می شود.

  • نورپردازی سقف با استفاده از چراغ های شبکه ای

    چراغ های شبکه ای

چراغ های شبکه ای به شکل یک مجموعه  به کار برده می شوند. این چراغ ها اکثرا فرم هندسی خاصی دارند، چراغ های هندسی اگر مجزا و کامل باشند می‌توانند تکی نیز به کار برده شوند ولی  اکثراً در کنار هم اجرا می شوند و عملکردی شبیه لوستر دارند و فضا را بسیار روشن و زیبا  می کنند.

7 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات