طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

انواع سبک طراحی نمای ساختمان

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 5 آبان 1399 در ساعت 15 : 44 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

طراحی نمای ساختمان از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی کرده است به همین خاطر سبک های گوناگونی در طول تاریخ در نقاط مختلف جغرافیایی به  دنیا معرفی شده است.

در این مقاله قصد داریم شاخه های اصلی انواع سبک ها را به شما عزیزان معرفی کنیم با ما همراه باشید؛

  • طراحی نمای ساختمان

ویژگی هایی که باعث زیبا شدن نمای ساختمان می شود سبک طراحی ساختمان و نمای آن است .

در طراحی نمای کلاسیک یا مدرنیته این زیبایی را می توان تعریف کرد . دراصل جوامع با انتخاب سبک طراحی برای ساختمان تلاش می‌کنند که آداب و رسوم ، فرهنگ و عقاید خود را در نمای ساختمان هایشان القا دهند.

به همین خاطر در صورت استقبال از سبک‌ها ، فرهنگ خود را به اقلیم های دیگر انتقال می دهند . با در نظر گرفتن به مسائلی که به آن اشاره شد ،تکنیک ، فرم ، جغرافیا و مواد موجود در هر منطقه عوامل بسیار تاثیر گذار در سبک طراحی است .

سه شاخه اصلی یعنی روش ساخت ، متریال ساختمانی و  المان ظاهری، سبک طراحی ساختمان را تشکیل می دهد.

امروزه سبک طراحی ساختمان شامل دو بخش می باشد .

۱- طراحی داخلی که در بر گیرنده متریال تشکیل دهنده آن و نمای داخلی طبقات می شود وچینش  این  المان ها در کنار همدیگر می باشد.

۲- مولفه هایی همچون نمای ظاهری، نقشه ساختمان، پلان مربوط به آن، روش ساخت و ساز، متریال تشکیل دهنده آن و روش ساخت ، متریال ساختمانی ، المان ظاهری

طراحی نما که این موارد نشانگر طراحی کلی ساختمان می باشد

  • طراحی نمای ساختمان به سبک پست مدرن

سبک  پست  مدرن توسط آرشیتکت  معروفDenise scott brown    و تئوریسین معروفRobert venturi در کتاب خود به نام یادگیری از لاس وگاس معروف و معرفی شد . در اوایل قرن 21 و در ادامه مسیر سبک مدرن به وجود آمد.

یکی از المان های شاخص سبک پست مدرن نبوغ و قدرت فوق العاده در طراحی ابر ساختمان های بزرگ با چالش های روز طراحی جهان می باشد.

نمای پست مدرن

این گونه ساختمان ها اکثرا شامل المان های متمایزی هستند که باعث می‌شود این ساختمان در دنیای معماری مطرح شوند.

  • معماری امروزی و مدرنیسم

    نمای سبک مدرنیسم

تقریباً از سال ۱۸۸۰ به بعد زمانی که معماری صنعتی متریالی مانند شیشه و آجر و فلزهای تولید بسیار زیاد را به معماری آورد ، سبک مدرن با المان های تمیز و بدون شکستگی دنیای معماری روز را تحت تاثیر خود  قرارداد.

نمای مدرن سبکی ساده می باشد که به هم ریختگی و بی نظمی را در درون خود جای نمی دهد.

  • طراحی نما به سبک نئو کلاسیک 

    سبک ندوکلاسیک

در بین سال های ۱۷۲۰ تا ۱۸۳۷ سبک نئوکلاسیک به وجود آمد . در این سبک داخل ساختمان ها با المان های بروز طراحی می گردید  اما در طراحی نمای بیرونی  طراحی کلاسیک ساختمان حفظ می شد.

پس از گذشت زمانی کوتاه با پدید آمدن سبک مدرن ترکیب زیبا و جالبی از این دو سبک در طراحی های نئو کلاسیک به وجود آمد .

  • سبک طراحی رنسانس و باروک

    نمای سبک باروک

رسانس از ایتالیا در سال های ۱۴۲۵ تا ۱۶۶۰ آغاز شد و به سرعت به کل اروپا رسید .

در معماری اروپا مناره های مخروطی شکل که از طرح گات الهام گرفته شده اند جای خود را به  طاق های دورتادور و قوس های کلاسیک ، فضاهای به نسبت راحت تر وجزئیات زیبا در طراحی داده اند .

سبک باروک که در این دوره توسط کلیسای کاتولیک خود را نمایان کرد تا حدی نمایانگر تغییر موضوع کلیسا بعد از رنسانس باشو و چهره قبلی خود را اصلاح کند .

  • سبک معماری اسلامی

معماری اسلامی از اولین روزهای اسلام تا به امروز راشامل می شود که علاوه بر المان های خاص خود تحت تاثیر معماری روم ، بایزانتین  ، ایران و قلمرو هایی که مسلمانان فتح کرده اند بوده است .

سبک معماری اسلامی المان های متمایزی در بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی را مانند خوشنویسی  که  در سردرهای ساختمان و کاشی ها به چشم می خورد را وارد معماری  کرده است .

سبک اسلامی

تیپ های اصلی ساختمان که در این سبک برای اماکن عمومی تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته اند عبارتند از قصر های تاریخی ، قبرستان های اسلامی ، دژ و باروهای محافظ شهر ونیز حمام های عمومی و آب نماهای بسیار زیبا و شیک که در سبک معماری اسلامی به چشم می‌خورند .

  • سبک گوتیک

    سبک گوتیک

سبک گوتیک در قرون وسطی مطرح شد و برگرفته از سبک رومی می باشد . از فرانسه و در قرن ۱۲ میلادی شروع شد و تا قرن ۱۶ به این نام شهرت یافت .

سه ویژگی مهم سبک گات در طراحی نما شامل:

۱-سنگ ها و ستون‌های تراشیده شده

۲-مناره هایی با فرم  مخروطی

۳-المان های مثلثی و نوک تیز

  • سبک کلاسیک

آثار این سبک در بیشتر موارد نشات گرفته از دو تمدن روم باستان و یونان است در اصل در این دوره تجلی طراحی و ساخت و ساز به اوج خود رسید از ویژگی های اصلی این سبک می توان به طراحی تجملی و باشکوه ساختمانها استفاده از سنگ های زیبا و قیمتی ستونهای تراشیده شده و بلند درب های بزرگ و زیبا اشاره کرد در واقع طراحی دکوراسیون داخلی و همچنین طراحی نما به سبک کلاسیک یک فضای فوق العاده لوکس و لاکچری را ایجاد می‌کند.

7 / 10
از 5 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات