طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

انواع دیاگرام های معماری

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 29 آذر 1399 در ساعت 13 : 15 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

برای دسته بندی دیاگرام های معماری انواع مختلفی پیشنهاد شده است . در این مقاله به تقسیم بندی از دید اندرو چاپلین می پردازیم ، چاپلین 18 نوع دیاگرام معماری را پیشنهاد کرده است که در ادامه ویژگی هر یک از این دیاگرام ها داده خواهد شد.

1) دیاگرام پلانیمتریک

همانطور که از نام آن مشخص است ، دیاگرام های پلانیمتریک نقشه ها و طراحی داخلی را نشان می دهند، به عنوان مثال نماهای ساختمان ها یا عناصر ساختمان همانطور که از بالا دیده می شود. با این حال، آنها با برنامه های واقعی تفاوت دارند، زیرا آنها فقط نمایشی هستند، بدون مقیاس یا ابعاد دقیق. دیاگرام زیر طبقه مختلف یک طرح مسکن در پاریس را نشان می دهد.

دیاگرام پلانیمتریک

2) دیاگرام مقطعی

دیاگرام های مقطعی جزئیات داخلی ساختمان را با "برش دادن" عمودی آن نشان می دهند. این دیاگرام ها به سادگی نمایانگر ساختمان هستند از آنها نمی توان به عنوان دستورالعمل استفاده کرد. دیاگرام زیر نحوه تعامل عناصر طبیعی مانند نور، باد و پوشش گیاهی با ساختمان را نشان می دهد.

دیاگرام مقطعی

3) دیاگرام آگزونومتریک

این نوع دیاگرام یک نمای بیرونی را در خطوط موازی نمایش می دهد منظور از نمای بیرونی الزاما طراحی نمای ساختمان نیست بلکه این دیاگرام دو طرف یک ساختمان نشان می دهد .

 از دیاگرامهای آگزونومتری برای نشان دادن پیشنهادهای طراحی داخلی مدرن یا کلاسیک استفاده می شود همچنین برای نشان دادن مفاهیم طراحی به طور کلی و توصیف روند پشت آنها کاربرد دارد .

دیاگرام آگزونومتریک

4) دیاگرام برنامه ای

دیاگرام برنامه ای چیدمان ساختمان و نحوه استفاده واقعی مردم از آن را نشان می دهد . دیاگرام های زیر که برای خانه کتاب و کتابخانه مرکزی شهر سیاتل است، نقشه ساختمان و جریان گردش را در قالبی بصری و جذاب شرح می دهد.

دیاگرام برنامه ای

5) دیاگرام بستر پروژه

دیاگرام بستر پروژه

دیاگرام های بستر پروژه می توانند تا حدودی انتزاعی به نظر برسند ، زیرا عملکرد آنها نشان دادن چگونگی ارتباط یک ساختمان فراتر از خودش با منظره وسیع تر است . این دیاگرام ها که نمایانگر ایده های انتزاعی یک مفهوم کلی هستند ، غالباً جزئیات کمتری نسبت به بقیه دارند ، اما با این وجود ابزاری مهم در توصیف محیط های فوری و جهانی یک پروژه هستند.

6) دیاگرام جریانی

دیاگرام جریانی

دیاگرام های جریانی حرکت کاربران را در اطراف یک فضا نشان می دهد . مسلما ً، آنها زیرمجموعه ای از دیاگرام های برنامه ای هستند، که روش های استفاده مردم از یک ساختمان یا منطقه را نشان می دهد .

7) دیاگرام ساختاری

این نوع دیاگرام از طریق دیاگرام های پلانومتری، مقطعی و یا آگزونومتری نشان داده می شود، یا ساختار فیزیکی ساختمان را نشان می دهد، یا اینکه چگونه نیروهای نامرئی مانند کشش و فشار بر ساختار ساختمان تأثیر می گذارند .

دیاگرام ساختاری

8) دیاگرام تناسبات (مقیاس دار)

هدف از دیاگرام های مقیاس دار فراهم آوردن زمینه و کمک به ارتباط یک ساختمان با ساختمان دیگر است ، این را می توان با استفاده از مقیاس فعالیت روزمره انسان و / یا هر مرجع دیگری که معمولاً شناخته می شود ، انجام داد .

دیاگرام تناسبات

9) دیاگرام فرایند طراحی

دیاگرام فرایند طراحی

دیاگرام های فرایند طراحی توالی ها را نشان می دهد . معنای این از لحاظ معماری این است که این دیاگرام ها دارای چندین قسمت هستند، که پس زمینه ثابت را حفظ می کنند اما هر مرحله از یک روند را نشان می دهند (به عنوان مثال برنامه های افزودنی برنامه ریزی شده برای چندین سال در محوطه یک مدرسه) . 

10) دیاگرام مولد

دیاگرام های مولد آزمایشی هستند ، برخلاف نقشه های تولید شده در مرحله طراحی کلاسیک یا لوکس مفهوم یک پروژه ساختمانی را برای کمک به معمار در مورد ایده ارائه داده می شود .

11) دیاگرام توپولوژیک

این نوع دیاگرام روابط بین عناصر یک ساختمان یا فضا را نشان می دهد، و می تواند یک تصویر واضح از نحوه کار هر یک از فضاها با هم و قرار گرفتن در برنامه کلی ارائه دهد .

12) دیاگرام اقلیدسی

دیاگرام اقلیدسی مانند یک شبکه است ، این  دیاگرام ساختمان ها یا عناصر ساختمان ها را به گونه ای تنظیم کرده است که بدون تأثیر عناصر مجاور، هیچ یک از آنها قابل حرکت نیست .

13) دیاگرام زمینه بصری

دیاگرام های زمینه بصری خط ها و فلش ها را درون یک "مخروط" قرار می دهد تا بینشی از درک کاربران از یک ساختمان یا فضا ایجاد کند .

14) دیاگرام حسی

دیاگرام حسی

از میان انتزاعی ترین انواع، دیاگرام های حسی قصد دارند تا حدودی تأثیرات نامشهود را در داخل یک ساختمان یا فضا مانند نور، بافت و احساس منتقل کنند .

15) ساختمان های دیاگرامی

این دیاگرامها با استفاده از فرم های ساده ساخته شده اند، ساختمان را آنگونه که باید هنگام ساخت به نظر می رسد نشان می دهند، اما بدون مشخصات .

16) دیاگرام ویژه

دیاگرام های ویژه پاسخ اولیه معمار به سایت یا مختصر را ضبط می کند. از آنجا که آنها مفاهیم اولیه را نشان می دهند، معمولاً با دست ترسیم می شوند. دیاگرام های ویژه شاید از همه دیاگرام های معماری انتزاعی ترین دیاگرام ها باشد و همچنین ممکن است مولد در نظر گرفته شوند (در بالا) .

17) دیاگرام تجهیزات و اثرات

دیاگرام تجهیزات و اثرات

این دیاگرام ها عناصری از ساختمان را نشان می دهد که جدا از ساختار اصلی هستند ، اما هنوز هم به طرز قابل توجهی با آن تعامل دارند .

18) دیاگرام پست فکتو

دیاگرام پست فکتو

دیاگرام های post-facto مناظر، ساختمان ها یا عناصر ساختمان ها را پس از ساخت نشان می دهد . یکی از مثالهای متداول ، نقشه سه بعدی فرار از آتش است که در اتاق های هتل نمایش داده می شود .

 شما میتوانید سایر مقالات منتشر شده در زمینه ی بازسازی منزل ، طراحی داخلی ساختمان و، دکوراسیون لوکس و ... را در سایت هیرادانا مطالعه کنید.

 

9 / 10
از 3 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات