طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی قسمت اول

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 28 فروردین 1400 در ساعت 14 : 42 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

مزایای استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی چیست؟

طراحی داخلی با استفاده از انواع متریال های مختلف قابل طراحی و اجرا می باشد .

می توان گفت با این که امروزه مصالح تازه‌ و بروزی وارد بازار شده است ولی هنوز هم بازسازی و دکوراسیون با استفاده از چوب محبوب و پرطرفدار می باشد و دارای ویژگی‌های بسیار خارق العاده و زیبایی می باشد .

چوب به علت اینکه نه تنها یک متریال با ارزش از لحاظ ساختار معماری می باشد بلکه یک عنصر نامحدود ، کاربردی ، تجدیدپذیر و بادوام در طراحی داخلی کلاسیک به شمار می‌رود .

 اندک موادی موجود است که به مانند چوب دارای تنوع و سازگاری گسترده‌ای در طراحی فضای خانه های روستایی گرفته تا خانه های مدرن داشته باشند .

  • خانه سبز(Green home)

    استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی قسمت اول

به خانه‌ ای که به صورت پایدار و سازگار با محیط زیست طراحی شده باشد و در عین حال بر تاثیر استفاده از انرژی آب و مصالح طبیعی متمرکز باشد خانه سبز می گویند .

استفاده از عناصر طبیعی مانند گیاهان ، حرکت آب ، چوب و تصاویر طبیعی در طراحی داخلی منزل می تواند باعث شود که میزان قابل توجهی استرس و مشکلات عصبی و فشار خون کاهش یابد و خلق و خوی مثبت و آرام جایگزین خشم بشود .

  • چوب در دکوراسیون داخلی

استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی قسمت اول

معمولا چوب به عنوان یک متریال گرم شناخته شده و می تواند با تلفیق سنت و معماری ، گرمای بیشتری به خانه های مدرن در طراحی داخلی ببخشد و ارتباط نزدیکی بین فضای داخلی و طبیعت اطراف انسان را به وجود آورد .

در تمام فضاها استفاده از چوب امکان پذیر می باشد و نکته جالب اینکه به راحتی با تمام متریال ها و رنگ هاست می شود و دست شما برای انتخاب سایر اجزای دکوراسیون کاملا باز می باشد .

استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی قسمت اول

 چوب دارای ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود می باشد که باید پیش از اینکه به کاربرد آن در دکوراسیون داخلی بپردازیم چند نکته درباره آن بدانیم .

  ویژگی های چوب ؛

 

  • سلامت و بهداشت

در تحقیقات علمی نشان داده شده است که اگر شما از چوب در طراحی فضاهای اطراف خود استفاده کنید ، مزایای بهداشتی متناسب با نیاز غریزی خود را در منزلتان به وجود بیاورید .   

این تفکر که از طراحی بیوفیلیک (Biophilic) نشات گرفته به ترکیب عناصر طبیعی مانند آب ، چوب ، نور یا گیاهان با معماری خانه پرداخته و بر این نکته تاکید بسیاری دارد که خانه سالم مانند تغذیه سالم ، رژیم غذایی و خواب و ورزش های روزانه که می‌تواند سلامت محیط زندگی را بهبود بخشد ، مفید است ‌.

در تحقیقات دیگر نشان داده شده که انسان‌ها به طور ناخودآگاه و غریزی در محیط های طبیعی احاطه شده از چوب به آرامش زیادی می رسند زیرا چوب های طبیعی هم بر تنظیم رطوبت هوا تاثیر مثبتی دارند و هم باعث کاهش استرس و فشار خون بالا در افراد می شود .

استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی قسمت اول

به طور کلی چوب یک انتخاب بهتر با مزایای بیشتر در مقایسه با فلزات ، پلاستیک و سایر مواد شیمیایی به منظور بهبود سلامت محیطی می باشد .

  • عایق حرارتی و برودتی

    استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی قسمت اول

چوب به علت منافذ هوا در داخل ساختار سلولی آن یک عایق طبیعی به حساب می آید و از نظر حرارتی به این گونه می باشد که نوسانات دمایی آن بسیار کمتر از سایر مواد می باشد و این مسئله کمک به کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش ساختمان می کند و به همین علت جایگزین مقرون به ‌صرفه ای برای بتن ، سنگ و آجر می باشد . طوری که کف ها ، دیوارها و مبلمان چوبی به ندرت در سرمای زمستان آنقدر سرد می شوند که نتوان آنها را لمس کرد و برعکس یک کف سنگی در خانه های گرم هم شاید ممکن باشد سرد باشد و برای راه رفتن روی آن حتماً باید پاپوش و… بپوشید .

طبق آزمایشات که انجام گرفته شده هدایت گرمایی شیشه ۲۳ برابر ، سنگ مرمر ۹۰ برابر ، استیل ۱۶۵۰ برابر و آلومینیوم ۷۰۰۰برابر سریع تر از چوب است پس چوب از لحاظ اقتصادی یک عایق شگفت انگیز می باشد .

  • مقاومت در برابر حریق

بعضی از مصالح ساختمانی مثل فولاد با اینکه غیر قابل احتراق می باشد اما در هنگام گرم شدن به سرعت گسترش می یابد و باعث ضعیف شده و سقوط سازه‌های ساختمانی می ‌شوند .

ولی چوب تقریباً عملکردی معکوس دارد و پس از رسیدن به دمای اشتعال خشک شده و سخت تر می شود .

 

 

 

6 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات