طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

اجرای نمای رومی و آموزش آن

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 26 بهمن 1400 در ساعت 11 : 26 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نما را می توان به عنوان یکی اصلی ترین قسمت های یک ساختمان دانست که تاثیر زیادی روی ارزش اقتصادی آن دارد . نما را می توان در واقع پوسته ی خارجی ساختمان و بیرونی ترین قسمت آن دانست که تمامی افراد بیرون از ساختمان می توانند آن را مشاهده کنند . به همین دلیل طراحی نما اهمیت زیادی دارد . چرا که اولین دیدگاه ها در ذهن افراد درباره ی ساختمان با تماشای آن به دست می آید و می تواند تاثیر زیادی روی ارزش اقتصادی ساختمان بگذارد . همچنین نمای یک ساختمان با توجه به ویژگی هایی که دارد بیانگر هویت ساختمان می باشد . از آنجایی که گفتیم نمای ساختمان بیانگر هویت ساختمان می باشد ، در طراحی آن باید نکاتی مد نظر گرفته شود که از جمله ی این نکات می توان به آب و هوا و اقلیم شهری که ساختمان در آن ساخته شده است ، فرهنگ و بافت قابل منطقه ، شرایط زمین ساختمان ، سلیقه و بودجه ی کارفرما ، ساختمان های اطراف و از همه مهمتر کاربری ساختمان اشاره نمود . همچنین باید توجه کرد که برای طراحی نما سبک های مختلفی وجود دارد و هر کدام از این سبک ها که برگرفته از یک فرهنگ ، تمدن ، تاریخ ، اقلیم و ... می باشند دارای مشخصات و همچنین ویژگی های مختلفی می باشند که آن ها را از همدیگر مشخص کرده است .

 اجرای نمای رومی و آموزش آن

سبک های مختلف در طراحی نما :

همانطور که گفتیم برای طراحی نما سبک های مختلفی وجود دارند که هر کدام به دلایل مختلفی به وجود آمده اند اما با گذشت سال ها در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند . از جمله ی این سبک ها می توان به سبک کلاسیک یا رومی ، سبک مدرن ، سبک مینیمال ، سبک شرقی ، سبک اسلامی ، سبک غربی و ... اشاره نمود . برای داشتن یک نما با سبک مد نظرتان باید تمامی ویژگی های آن سبک را در شروع و روند طراحی نما و اجرا رعایت کرده و به آن ها توجه کنید تا نمای حاصل ، نمایی با سبک مورد نظر شما باشد . طبق آمار های انجام شده ، از محبوب ترین سبک ها در طراحی نما می توان به نما کلاسیک و نما مدرن اشاره نمود که هر دو امروزه از پر استفاده ترین سبک ها در طراحی نما ، دکوراسیون و به طور کلی معماری می باشند و افراد زیادی در سرتاسر دنیا به این سبک ها علاقه مندند و ساختمان های فاخر زیادی به این سبک ها در تمام دنیا در طول تاریخ ساخته شده اند .

اجرای نمای رومی و آموزش آن

سبک رومی در نما و ویژگی های آن :

یکی از سبک های بسیار محبوب در طراحی نما در سرتاسر جهان سبک رومی یا همان نما کلاسیک می باشد و همانطور که از نام آن پیداست از اروپا به دیر کشورها آمده است . این سبک با این که دارای تاریخچه ی طولانی ای می باشد. اما به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد توانسته است همچنان یکی از محبوب ترین سبک های معماری و طراحی نما خود را باقی نگه دارد . از جمله ویژگی های این سبک که می توان به آن ها به عنوان نکته ای ویژه نسبت به دیگر سبک ها نگاه کرد عبارتند از : رعایت قرینه بودن همه ی عناصر در نما و ایجاد نظم به این وسیله ، استفاده از مصالحی خاص همچون سنگ های با ارزش مانند مرمر و یا تراورتن در نما ، استفاده از ستون در نما ، توجه به نورپردازی نما به ویژه در تاریکی و شب و ... .

 

روش اجرای نما رومی روی ساختمان ها :

مرحله ی اول در اجرای نمای رومی یا همان نما کلاسیک روی ساختمان تهیه ی یک نقشه و طرح از نما می باشد . در نقشه ی طراحی نما موارد مختلفی مانند مصالحی که باید استفاده شود ، ابعاد آن ها ، ضخامت آن ها ، فرم و جزییات مختلف نشان داده می شود و با در دست داشتن آن می توان به مرحله های بعدی اجرای نما کلاسیک رفت . این کار باید توسط متخصصین در شرکت طراحی نما صورت بگیرد . مرحله ی بعدی شاسی کشی می باشد . این کار وظیفه دارد که وزن ساختمان را تحمل کند . درواقع با شاسی کشی می توان وزن نما را به ساختمان انتقال داد . علاوه بر نکاتی مانند زیبایی ساختمان ، شاسی کشی به ساختمان کمک می کند تا در برابر زلزله مقاوم تر عمل کند . در واقع ساختمان را انعطاف پذیر می کند . در اجرای نمای رومی و یا کلاسیک با سنگ شاسی کشی ها به وسیله ی نبشی ، میلگرد و همچنین پیچ و مهره ها انجام می شود . باید دقت نمود که در شاسی کشی نما ابتدا پیاده کردن ترازها به وسیله ی ریسمان کشی صورت می گیرد . این قسمت را می توان یکی از حساس ترین قسمت های اجرای نما رومی و یا کلاسیک دانست . هدف از انجام آن مقاومت بخشیدن به ساختمان و استوار نگه داشتن نما و ساختمان می باشد . در این مرحله از دستک های فلزی برای ساختمان هایی که دارای سازه ای بتنی می باشند استفاده می شود . باید توجه کنید که در مرحله ی شاسی کشی باید از پوشش های ضد زنگ و آلیاژهایی که دارای مقاومت خوبی هستند استفاده نمایید تا نبشی هایی که استفاده شده است در شرایط جوی و آب و هوایی گوناگون در امان باشند . مرحله ی بعدی در اجرای نما کلاسیک مرحله ی رابیتس کاری می باشد . طرح ها و فرم هایی که منحنی می باشند در شاسی کشی پیچیده می باشند . به همین دلیل با وجود کار گذاشتن نبشی و میلگرد و ... به رابیتس کاری نیز در کنار فرم های منحنی در شاسی کشی نیاز دارید . در واقع می توان گفت که فرم های منحنی مانند گنبد و ... با رابیتس کاری در کنار استفاده از میلگردها و نبشی قابل اجرا می باشند . باید توجه نمود که در اجرای نما کلاسیک یا همان نما رومی ضخامت سنگ هایی که استفاده می شود و شکل آن ها در شاسی کشی تاثیر بسزایی خواهد گذاشت . به همین دلیل هر چقدر که وزن نما به دلایل مختلف بیشتر باشد باید زیرسازی ها و شاسی کشی ها با توجه به نوع متریال هایی که در نما استفاده می شود محکم تر و مقاوم تر باشد . مرحله ی آخر در اجرای نما رومی کار گذاشتن ستون ها می باشد که هزینه و وقت بیشتری را در بر میگیرد . می توان برای سریع تر شدن این کار با استفاده از دستگاه های سی ان سی ، طرح و ریزه کاری های ستون ها را انجام داد . البته که باید توجه داشته باشید از آنجایی که این کار ظرافت و مهارت زیادی لازم دارد حتما از استادکارها برای آن استفاده نمایید .

 اجرای نمای رومی و آموزش آن

کلام آخر

همانطور که در مطالب بالا خواندید ، نما از اهمیت زیادی برخوردار است و روز به روز نیز به دلایل مختف به این میزان اهمیت افزوده می شود . برای داشتن یک نمای خوب و مناسب با توجه به ترندهای روز و نصب و اجرایی با کیفیت و مستحکم به طوری که به سادگی آسیب نبیند باید از متخصصین این زمینه کمک بگیرید . مهندسین در شرکت طراحی نما می توانند به خوبی در تمامی مراحل طراحی و اجرای نمای ساختمان به شما کمک کنند . یکی از مطرح ترین شرکت های طراحی نما و معماری در سرتاسر کشورمان ایران شرکت طراحی نما و معماری هیرادانا می باشد .

اجرای نمای رومی و آموزش آن

مهندسین و طراحان این شرکت دارای تجربه ای زیاد و کارنامه ای پربار از فعالیت های مختلف و پروزه های گوناگون در زمینه ی طراحی نما در سبک های مختلف در سرتاسر ایران می باشند ، به هیمن دلیل درای توانایی لازمه برای انجام پروژه های متنوع را دارا می باشند . شما می تواند با توجه به تجربه ی این افراد پروژه های ساختمانی خود را به آن ها سپرده و با خیالی راحت منتظر نتیجه ی با کیفیت و رضایت بخش آن باشید .

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات