طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

اجرای ترمووود در ساخت و بازسازی ویلا

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 17 فروردین 1401 در ساعت 15 : 37 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ترموود درواقع یک نوع چوب می باشد که به وسیله ی تکنولوژی و انجام یکسری عملیات ها روی چوب دارای مقاومت و یکسری ویژگی های مازاد بر چوب های طبیعی و معمولی شده است . البته که باید به این نکته توجه نمود که برای ساخت ترموودها از مواد شیمیایی استفاده نمی شود و تمامی مراحل به صورت طبیعی بوده و چوب ها حالت طبیعی خود را از دست نخواهند داد . با استفاده از حرارت دادن و با استفاده از تکنولوژی و عملیات هایی که روی چوب ها در کوره های مخصوص انجام می شود می توان آن ها را مقاوم تر و مستحکم تر نمود .

از چوب در سبک های زیادی از معماری و دکوراسیون استفاده می شود اما می توان گفت سبک مدرن از علاقمندان قدیمی به این متریال می باشد که استفاده های زیادی از آن در جای جای ساختمان می برد . همچنین از ترموود در طراحی ویلا و در طراحی نما در ساختمان های مختلف استفاده می شود و می توان این متریال را جز متریال های محبوب در سبک مدرن و سبک مینیمال دانست که امروزه توسط مهندسین و طراحان در شرکت معماری ها در سرتاسر دنیا به وفور استفاده می شوند .

 اجرای-ترمووود-2

مراحل ترموود نمودن چوب ها :

  • بالا بردن دما و خشک کردن چوب ها به وسیله ی حرارت و بخار که برای این کار نیاز به بالا بردن سریع و یکدفعه ی دمای کوره می باشد .
  • دما را تا 100 درجه به صورت یکدفعه و پس از آن دما را تا 130 درجه سانتیگراد بالا می برند .
  • رطوبت درون چوب را به نزدیکی صفر می رسانند .
  • بعد از خشک شدن چوب ها دمای آن تا 215 درجه سانتیگراد بالا می رود .
  • بعد از آنکه به این دما رسید تا زمانی برابر با 2 الی 3 ساعت دما ثابت می ماند .
  • خنک نمودن چوب ها آغاز می شود .
  • به وسیله ی سیستم های اسپری آب ، پایین آوردن دمای چوب ها انجام می شود .
  • دمای چوب به 80 الی 90 درجه سانتیگراد می رسد و بعد از آن رطوبت دهی دوباره به چوب ها آغاز می شود . 

نکاتی درباره ی مراحل ترموود نمودن چوب ها :

  • برای اینکه از شکاف چوب ها در مراحل سرد و گرم کردن آن ها در کوره ها جلوگیری شود از یکسری سیستم های متعادل کننده استفاده می شود .
  • مقدار تعادل سازی ای که این سیستم ها انجام می دهند کاملا به نوع ، شکل و ابعاد این چوب ها بستگی دارند .
  • چوب های اولیه ای که برای ترموود شدن آماده می شوند می توانند هم چوب های تر باشند و هم چوب های خشک .
  • روش مذکور برای چوب های سوزنی برگ و همچنین پهن برگ قابل اجرا می باشد .
  • چوب های تر در فرآیند تبدیل به ترمووود ها می توانند بسیار سریع خشک شوند .
  • و ...

 اجرای-ترمووود-3

ویژگی ها و مزایای ترمووودها :

  • در نتیجه ترمووود شدن چوب ها آن ها دارای رنگی مانند قهوه ای تیره می شوند که رنگی زیبا محسوب شده و در طراحی نما ، طراحی ویلا و ... به زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند .
  • عملیاتی که روی چوب ها صورت گرفته و آن ها را تبدیل به ترمووود می کند باعث مقاومت آن ها در برابر جذب آب و رطوبت شده و همچنین در مقابل ضربه نیز مستحکم تر شده است و کمتر آسیب می بیند . این چوب ها نسبت به چوب های معمولی به طور کلی دارای مقاومت بیشتری می باشند .
  • ترمووود ها دارای وزن کمی بوده و همچنین نگهداری ، تعمیر و نصب آن ها کاری ساده و سریع می باشد .
  • این چوب ها دارای درصد کمی از رطوبت بوده که باعث عایق بودن آن ها در برابر تبادل حرارتی و ... می شود .
  • رنگ ترموودها ثابت مانده و در برابر تابش نور خورشید و اشعه فرابنفش تغییر رنگ نخواهد داد و این نکته ای بسیار تاثیرگذار است .
  • به دلیل حرارت دادن این چوب ها در فرآیند آماده سازی ، مواد مغذی ای که درون آن ها بوده از بین رفته است و دیگر حشرات ، موریانه و کپک ها و دیگر آفت ها به سراغ ترموودها نمی آیند .
  • ابعاد این نوع از چوب ثبات داشته و در طول زمان دچار تغییر نمی شوند .
  • به دلیل پایین آمدن رطوبت این چوب ها در فرآیند تولید ، آن ها دیرتر از چوب های معمولی آُیب دیده و دیرتر فرسایش می یابند و در نتیجه عمر طولانی تری دارند .
  • و ...

 اجرای-ترمووود-4

کاربردهای چوب های ترمووود :

ترموودها به دلیل ویژگی ها و مزایای زیادی که دارند دارای کاربرد های گسترده ای نیز می باشند . از این چوب ها می توان در طراحی نما ، طراحی عناصر مختلف ، در کفپوش ها و دیوارپوش ها و ... استفاده نمود . از دیگر کاربردهای این چوب ها می توان به استفاده از آن ها برای ساخت آلاچیق ها و سایه بان ها ، استفاده در روف گاردن ها ، استفاده از آن ها برای ساخت انواع کفپوش ها ، استفاده از آن ها برای کاربرد در درها و پنجره ها ، استفاده از آن ها برای ساخت و طراحی راه پله ها ، استفاده از آن ها در طراحی نما برای ساخت ویلا ، استفاده در ساخت جکوزی و سونا و طراحی مدرن نما و ... اشاره نمود .

البته که باید به این نکته نیز توجه نمود که تمامی این موارد باید زیر نظر و با طراحی و اجرای متخصصین و مهندسین در شرکت معماری صورت بگیرد چرا که خود ترموودها نیز دارای انواع مختلفی بوده و با توجه به هر نوع استفاده های مختلف و کیفیت های گوناگونی دارند و بهتر است برای دریافت نتیجه ای بهتر از افراد متبحری کمک گرفته شود .

عوامل تاثیرگذار در قیمت چوب های ترمو یا همان ترمووود ها چه می باشد ؟

قیمت این چوب ها با توجه به مترمربع محسوب می شود . همچنین نکته ی دیگری که روی قیمت تاثیر می گذارد اندازه ضخامت این چوب ها می باشد . درواقع مهندسان با توجه به نوع نیاز و کاری که با ترمووودها در ساختمان می خواهند انجام دهند اندازه و ضخامت آن را محاسبه کرده و قیمت نهایی آن در می آید .  البته که باید به این نکته هم توجه نمود که برند و کارخانه ای که این ترمووودها را به تولید می رساند و کیفیت آن و دستگاه هایی که برای تولید ترمووودها استفاده شده است نیز در قیمت نهایی این چوب ها تاثیر می گذارد .

ترموودها بیشتر در چه سبکی و به چه منظور و دلیلی مورد استفاده قرار می گیرند ؟

از ترموودها در سبک مدرن در دکوراسیون داخلی و طراحی نما و طراحی ویلا استفاده می نمایند . چوب به طور کلی متریالی محبوب برای معماری و طراحی عناصر می باشد اما دارای معایبی نیز بوده و با پیشرفت تکنولوژی افراد توانستند ایرادات چوب را تا جای ممکن رفع نموده و استفاده ی مفیدتر و بهتری از آن داشته باشند .

معایب ترموودها چیست ؟

هر متریالی دارای مزایایی بوده و ویژگی های مثبتی دارد اما در کنار همین ویزگی های مثبت معایبی نیز دارا می باشد . از جمله نکات منفی ترموودها می توان به این نکته اشاره نمود که با وجود این که آن ها را در برابر عوامل زیادی مقاوم کرده اند اما باز هم چوب محسوب شده و می توانند حریق را به خود جذب کنند . البته که با پیشرفته شدن آن ها در برابر آتش مقاومت از خود نشان می دهند اما همچنان ساعات طولانی ای را نمی توانند تحمل کنند و در نهایت آسیب خواهند دید .

 اجرای-ترمووود-5

کلام آخر

شرکت معماری هیرادانا با توجه به تجربیات گسترده ای که در زمینه های مختلف مربوط به معماری و طراحی دارد و همچنین با توجه به اینکه مهندسین این شرکت خود را به روز نگه داشته و از تکنولوژی ها و متریال های به روز و ترندهای دنیا خبردار می باشند می توانند به شما در طراحی ویلا و طراحی نما با استفاده از ترموود کمک های زیادی بکنند .

9 / 10
از 6 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات