طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

آموزش پتینه کاری

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 19 بهمن 1400 در ساعت 14 : 35 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

پتینه کاری را می توان کار با رنگ دانست به صورتی که جلایی دوباره به انواع چیزها مانند ظروف ، نقاشی ، سطوح مختلف ساختمان و ... می دهد ، دانست . پتینه را همچنین می توان در لغت به کهنه کردن معنی کرد . به وسیله پتینه و پتینه کاری که در واقع می تون آن را یک هنر دانست می توان جلوه ای جدید در انواع اجسام و سطوح پدید آورد و شکلی خاص به ظاهر آن ها بخشید . از این سبک در ساختمان سازی و دکوراسیون بیشتر در سبک هایی که از طبیعت الهام گرفته و یا طراحی داخلی کلاسیک و ... استفاده می کنند تا بتوانند فضاهای داخلی را بیش از پیش خاص کنند . از جمله ویژگی های پتینه کاری این است که هر بار انجام آن کاری متفاوت و منحصر به فرد را تحویل می دهد . از نظر تاریخی نیز می توان اینطور مشاهده نمود که این هنر ابتدا در ایتالیا خلق و مورد استفاده قرار گرفته است .

آموزش پتینه کاری

انواع پتینه کاری و روش های انجام آن در دکوراسیون و طراحی داخلی کلاسیک :

همانطور که گفتیم پتینه کاری یک هنر محسوب می شود که می تواند در انواع سبک ها مورد استفاده قرار بگیرد و هر سبک با توجه به مشخصه ها و ویژگی هایی که دارد دارای روش ها و مدل های مختلفی از پتینه می باشد . این روش ها عبارتند از :

  • پتینه کاری روی مصالحی همچون چوب

پتینه کاری روی چیزی مانند چوب می تواند برای یکدست کردن ان اتفاق بیافتد . در واقع می توان این نوع پتینه کاری را ترکیب دو یا چند رنگ و ایجاد لایه های مختلف روی چوب دانست . برای آن که بتوانیم رنگ روی چوب را تغییر داده و یا شکل ظاهری آن را دارای یک سبک کنیم استفاده از پتینه کاری روی آن می تواند روش درست و به جایی باشد و بسیار مورد استفاده قرار بگیرد . برای نوسازی وسایل چوبی و پوشاندن قسمت های آسیب دیده و زخمی نیز می توان از این روش استفاده نمود .

آموزش پتینه کاری

  • پتینه کاری به وسیله ی پارچه

برای آن که بتوانیم روی هر چیزی از سطوح مختلف ساختمان گرفته تا ظروف و نقاشی و ... پتینه کاری انجام دهیم لازم است که وسایل و تجهیزات مورد نظر را تهیه کنیم و در دسترس داشته باشیم . تهیه ی یک زیرساخت خوب و مناسب در تمامی موارد و روش های پتینه کاری می تواند باعث ثبات و یکدستی و بهتر شدن نتیجه کار شود . یکی از روش های بسیار محبوب در پتینه کاری استفاده از پارچه می باشد . برای استفاده از این روش نیز نیاز است ابتدا زیرساخت مناسب آن را انجام دهیم . این روش به این صورت است که هر بار پارچه را به اندازه کافی داخل رنگ کرده و آن را مانند ضربه زدن به دیوار می زنیم . یکی دیگر از روش های استفاده از پارچه برای پتینه کاری لوله کردن آن و ایجاد نقش های نامنظم ولی پیوسته روی دیوار می باشد .

  • پتینه کاری با کمک اسفنج

 این روش را می توان یکی از محبوب ترین و زیباترین روش های پتینه کاری دانست که بسیار توسط افراد در سرتاسر دنیا هنگام اجرای طراحی داخلی کلاسیک مورد استفاده قرار می دهند . در این روش باید ابتدا زیرساخت مناسب را انجام داده و سطح دیوار را با رنگ دلخواه خود که با سبک دکوراسیون فضا نیز متناسب است رنگ کنید . سپس اسفنجی که تهیه کرده اید را به رنگ آغشته کرده و مانند صربه زدن به دیوار می زنید . باید ابتدا رنگ های اضافی را از سطح اسفنج با پارچه برداشته و قبل ان نیز صبر کنید تا رنگ اصلی دیوار خشک شده باشد سپس این عملیات را انجام دهید .

  • پتینه کاری با روش رنگ برداری

در روش رنگ برداری نیز پتینه کاری توسط پارچه صورت می گیرد . اما تفاوت این روش با روش دیگری که از پارچه استفاده می شود این است که به وسیله پارچه در این روش رنگ های اضافی را از دیوار گرفته و به سطح آن شکل می دهیم . برای شروع عملیات باید به وسیله قلم مو رنگی را که نیمه رقیق کرده اید به سطح دیوار بزنید و سپس با استفاده از پارچه یا دستمال نخی ای که مچاله کرده اید روی دیوار به صورت ضربه ای بزنید . به این وسیله رنگ را از روی دیوار به وسیله پارچه برداشته و نقش پارچه مچاله شده به زیبایی روی دیوار می افتد و نتیجه ای خاص را به شما تحویل می دهد . این روش از موارد پر طرفدار هنگام اجرای دکوراسیون کلاسیک می باشد .

  • پتینه کاری با روش راه راه کردن

این روش در پتینه کاری را می توان یکی از روشهای بسیار مناسب برای فضایی مانند اتاق خواب دانست . البته باید دقت نمود که هیچگاه نباید برای تمامی دیوارها از این روش استفاده کرد و بلکه می توان با راه راه کردن یک یا دو دیوار تنوعی را در فضای اتاق خواب ایجاد کرد . این روش در پتینه کاری به دلیل آن که طرحی خاص را باید روی دیوار اجرا نمایید نیازمند دقت خاص با اندازه گیری های دقیق می باشد . به همین دلیل بهتر است که برای اینجام روش مورد نظر از متخصصین کمک بگیرید . به هر حال این روش را می توان به این صورت انجام داد که ابتدا رنگی را بر سطح دیوار زده و پس از خشک شدن با زدن چسب های مخصوص روی دیوار و دوباره ان را رنگ آمیزی کنید . با کندن چسب ها می توانید در تنیجه دیواری راه راه را مشاهده نمایید .

  • پتینه کاری با استفاده از ورق طلایی یا نقره ای

این روش که یکی از روش های پر استفاده در طراحی داخلی کلاسیک توسط شرکت دکوراسیون ها می باشد با استفاده از انواع ورق های زینتی انجام می شود . در این روش باید ابتدا زیر ساخت مناسب را انجام داده و سطح مورد نظر را با رنگی که به آن علاقه دارید رنگ زده و سپس چسب مخصوص ورق های زینتی را با قلمو به صورت رقیق شده به سطح دیوار می زنید . بعد از این مرحله ورق های زینتی را روی چسب زده و به وسیله پارچه آن را ماساژ می دهید . به این وسیله قسمت های اضافی ورق ها کنده شده و طرحی زیبا و نامنظم ولی خاص روی دیوار شما نقش می بندد .

  • پتینه کاری با استفاده از بافت دار کردن دیوار

این روش که یکی از پر استفاده ترین روش های پتینه کاری می باشد را می توان به وسیله انواع متریال ها انجام داد . در هر صورت در این روش نیز باید ابتدا زیرساخت مناسب را با رنگ دلخواه خود در دیوار ایجاد کدره و پس از خشک شدن آن به وسیله رنگ و کاردک و یا وسیله های دیگر سطح دیوار را بافت دار کنید.

  • و ...

 

مزیت های استفاده از پتینه و انجام پتینه کاری در دکوراسیون داخلی :

  • بخشیدن ظاهری زیبا و منحصر به فرد خودتان به دیوارها و سطوح فضاهای داخلی ساختمان
  • ضد آب بودن و در نتیجه دوامی بالا
  • سرعت بالای انجام آن و حتی انجام آن توسط شخص خودتان
  • مقرون به صرفه بودن آن چرا که با کمترین امکانات و ساده ترین روش ها نیز می توان آن را انجام داد
  • روش های مختلف برای انجام شیوه های مختلف آن
  • مناسب با اکثر سبک های دکوراسیون داخلی
  • ایجاد تنوعی تاثیرگذار با ساده ترین و کم هزینه ترین روش
  • و ...

 آموزش پتینه کاری

کلام آخر

همانطور که در مطالب بالا مطالعه کردید انواع روش های پتینه کاری را خودتان نیز می توانید انجام دهید ولی برای حرفه ای تر و زیباتر انجام شدن آن بهتر است که از متخصصین کمک بگیرید . شرکت دکوراسیون و معماری هیرادانا یکی از جمله شرکت های مطرح در زمینه دکوراسیون و معماری در سطح کشور می باشد که کارهای زیادی را در زمینه دکوراسیون داخلی ، طراحی نما ، بازسازی ساختمان ، طراحی ویلا و ... انجام داده است و دارای کارنامه ای پربار می باشد . شما می توانید با تکیه بر تجربه ای که مهندسین و طراحان این شرکت داشته پروژه ی خود را به آن ها بسپارید و از نتیجه ی رضایت بخش و با کیفیت آن خیالتان راحت بوده و مطمئن باشید .

9 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات