طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

آشنایی با معماری فرانک گری

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 25 شهریور 1399 در ساعت 12 : 22 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ما در این مقاله قصد داریم با فرانک گری ، این معمار کانادایی – آمریکایی ، توانا ، ماهر و هنرمند و آثار منحصر به فرد و با شکوه ایشان آشنا شویم. فرانک گری را می توان یکی از طلایه داران سبک فولدینگ دانست اما قبل از آن که بیشتر به این معمار هنرمند و آثار شگفت انگیزش بپردازیم باید بگویم که سبک فولدینگ به معنی چین و لایه های هزارتو و لایه های کنار هم قرار گرفته می باشد ، همچنین در این سبک عمود گرایی ، طبقه بندی و سلسله مراتب وجود ندارد و به جای آن افقی گرایی مطرح شده است.

کارهای اولیه فرانگ گری تحت تاثیر معماران فرانسوی و سوئیسی به خصوص لوکوربوزیه قرار گرفته است. به طور کلی گری را می توان معماری خلاق معرفی کرد که دارای شخصیتی با جسارت و شجاع می باشد همچنین او خود را هنرمند ، معمار و مجسمه ساز می داند.

در ادامه می خواهیم به تعدادی از شاهکارهای معماری ایشان نگاهی بیندازیم. پس با ما در شرکت معماری هیرادانا همراه باشید و این مقاله را از دست ندهید.

طراحی بحث بر انگیز خانه رقص

آشنایی با معماری فرانک گری

خانه رقص یا همان ساختمان رقص طرحی غیر سنتی بود و قرار بود در شهری اجرا شود که به دلیل وجود ساختمان های نئورنسانس ، نئوباروک  و آرت نوووی شهرت داشت ، پس عده ای با اجرای این طرح مخالفت کردند. اما سرانجام این بنای شگفت انگیز با وجود تمام مخالفانش به اجرا در آمد و تبدیل به جاذبه ی توریستی فوق العاده ای برای شهر خود یعنی پراگ شد. همان طور که کمی قبل تر گفته شد فرانگ گری یک معمار شجاع ، ماهر و با جسارت بود و این جسارت و مهارت را می توان در خطوط منحنی و انحنا دار این بنای شگفت انگیز ، با توجه به بافت سنتی شهر دید.

طراحی موزه بنیاد لویی ویتون

آشنایی با معماری فرانک گری

از دیگر آثار این معمار توانمند می توان بنیاد بویی ویتون را نام برد که مانند یک کشی با 12 بادبان طراحی شده است و این 12 بادبان از متریال شیشه ساخته شده اند. همچنین این شیشه های به کار رفته در طراحی نما ساختمان با پیشرفته ترین روش ها به فرم منحنی در آمده اند.

این بنیاد از روی هم قرار گرفتن بلوک های سفیدی بر روی هم در پارک بویز د بوولن پاریس به اجرا در آمده است که با استفاده از پانل های بتنی و الیاف ، تقویت و پوشانده شده است.

طراحی نمای مدرن شیشه ای این بنا به طراحی داخلی زیبای آن نیز کمک کرده است.

شیشه های وسیع و گسترده به کار رفته در نمای این ساختمان به بازدیدکنندگان از این موزه اجازه می دهند تا از منظره ی بسیار زیبا و چشم نواز باغ در هنگام دیدن آثار موجود در موزه ، بهره ببرند.

موزه بیلبائو

آشنایی با معماری فرانک گری

یکی از بهترین ، شگفت انگیز ترین و جذاب ترین ساختمان های جهان ، موزه بیلبائو با طرحی خاص و عجیب به شکل منحنی می باشد. شکل این بنا هم شبیه به یک کشی طراحی شده است و شیشه هایی شبیه به فلس ماهی و صفحات تیتانیومی درخشان به کار رفته در طراحی نمای ساختمان ، بازتاب نو خیره کننده و زیبایی را ایجاد کرده اند که باعث جلوه ی بسیار زیبای این بنا خارق العاده شده است.

طراحی سالن کنسرت والت دیزنی ، یکی از عجایب معماری

آشنایی با معماری فرانک گری

این ساختمان زیبا با حجمی پیچیده از مشهورترین تالارهای کنسرت آمریکا بهشمار می رود که ظاهر فوق العاده و منحصر به فرد آن چشم هر بیننده ای را به سمت خود خیره می کند.

با نگاه اول به ظاهر و دکوراسیون داخلی این بنا به یاد یک کشتی بزرگ خواهیم افتاد همچنین پیچ و خم هایی که در نمای بیرونی دیده می شوند در داخل سالن نیز ادامه می یابند. البته یکی از مشکلات این طراحی آن است که فرانک گری می خواست موفقیت موزه بیلبائو را دوباره تکرار کند و به همین علت به استفاده از متریال فلزی برای نمای این بنا پافشاری کرد که سرانجام باعث نارضایتی هماسیگان این ساختمان شد ، زیرا طراحی نما با این متریال باعث شده است تا همسایگان در معرض بازتاب نور گرم تابستان های لوس آنجلس قرار بگیرند.

در آخر باید بگویم که مصالح غالب مورد استفاده این معمار هنرمند که در اکثر کارهای او مشاهده می شوند صفحات فلزی به ویژه تیتانیوم ، کابل ها ، فولاد ، پانل های مشبک و پلاستیک های رنگ شده می باشند و البته او با طراحی پست مدرن آثار خود از طراحی های مینیمال و یکنواخت جلوگیری کرده که می توان علت مشهور و شناخته شدن او را همین امر دانست

 

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات