طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

مقالات روف گاردن

1مجموع 15 مقاله
1مجموع 15 مقاله

مقالات روف گاردن و همه چیز درباره باغ بام

با توجه به اهمیت روف گاردن و سوالات متعددی که از آن وجود دارد ما در شرکت معماری هیرادانا با توجه به جزئیات و تمامی موارد مرتبط با آن اقدام به جمع آوری مطالب مفیدی کردیم که تمامی آنها در این بخش قابل مشاهده هستند. شرکت طراحی محوطه و روف گاردن هیرادانا ارائه دهنده انواع خدمات از طراحی ویلای مدرن و کلاسیک تا اجرای آن، دکوراسیون داخلی، طراحی نما ویلا، صفر تا صد محوطه سازی و طراحی روف گاردن، طراحی داخلی ویلا و ….  با بیش از ۵۰۰ پروژه و بیش از یک دهه فعالیت حرفه ای در این حوزه آماده ی خدمت رسانی به مشتریان عزیز خود است.

باغ‌های پشت ‌بامی مفهومی بوده که از زمانی که سقف به وجود آمده، وجود داشته است. ساکنان شهرها مدل‌ های مختلف گیاهان را بر روی پشت‌ بام‌ ها جمع کرده تا از خطر آتش‌سوزی آن‌ها را فراری دهد. حتی سقف‌های سبز، یعنی سقف‌ هایی که با خاک و گیاهان پوشانده شده‌اند، سال‌هاست که وجود دارند. به نظر می‌رسد هرچقدر ما به‌ عنوان یک باغبان زمین داشته باشیم، به دنبال فضای بیشتری هستیم.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-1

امروزه با توجه به گسترش شهرنشینی و افزایش زندگی آپارتمان نشینی و همچنین کاهش فضای سبز، طراحی یک فضای سبز زیبا و آرامبخش در قسمت بام ساختمان، می تواند محیط جذاب و کاربردی را برای افراد ایجاد کند. ایده طراحی روف گاردن ایده ای جذاب، موفق و کاربردی در معماری محسوب می شود. طراحی درست و اصولی یکی از مهم ترین موارد در ایجاد یک فضایی زیبا، جذاب و کاربردی است.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-2

تاثیرات داشتن روف گاردن

استفاده از گیاهان طبیعی باعث القای حس مثبت به افراد می گردد و فضایی شاد و با طراوتی را برای ساکنین ایجاد می کند. طراحی باغ بام دارای مزایای بسیاری است. از مهم‌ ترین آنها می‌ توان به پاکسازی هوای محیط و ایجاد فضایی سبز و آرامبخش برای استراحت و اوقات فراغت افراد اشاره کرد.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-3

با این کار میتوان محیط گرم و صمیمی برای ساکنین ایجاد کرد، با طراحی و اجرای یک نورپردازی درست و اصولی و پوشش گیاهی مناسب می توان زیبایی این فضا را دو چندان کرد.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-4

یکی از مهمترین نکات، انجام مطالعات و بررسی نوع باغ بام بر اساس میزان تحمل بار سازه بنا می باشد. در برج ها و ساختمان های که ارتفاع بلندی دارند، اغلب باد های شدیدی در جریان است. بنابراین باید طراحی به گونه ای انجام شود که باعث مهار شدن بادها شود. علاوه بر آن باید در طراحی داخلی این قسمت به میزان دریافت نور طبیعی نیز توجه داشت و محل جانمایی فضاهای مختلف مانند آلاچیق یا فضای نشیمن و … باید با توجه به آن انجام شود.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-5

مراحل طراحی و اجرا

طراحی و اجرای باغ بام شامل دو مرحله می شود. مرحله اول مرحله عمرانی می باشد که خود شامل اجرای ایزولاسیون و زهکشی است و مرحله بعدی مرحله لنداسکیپ می باشد که در این مرحله فضای سبز و تجهیزاتی همچون آبنما، آلاچیق، باربیکیو و ‌… آماده می شود.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-6

با توجه به موارد گفته شده این کار باید توسط افراد ماهر و متخصص در این زمینه طراحی و اجرا شود تا علاوه بر ایجاد فضایی کاربردی و عملکرد گرایانه باعث ایجاد مشکل نشود.

شرکت معماری هیرادانا یکی از بهترین شرکت های معماری در داخل و خارج از کشور می باشد مهندسین با تجربه تیم هیرادانا با توجه به سبک انتخابی، سلیقه شخصی افراد، میزان بودجه در نظر گرفته شده، ابعاد و اندازه بام ساختمان، اقلیم و آب و هوای منطقه و ... بهترین طرح ها را با قیمتی مناسب خدمت شما کارفرمایان محترم ارائه می دهد.

چه المان هایی در روف گاردن طراحی می شود؟

در واقع در این فضا، طراحی با توجه به نیاز و خواسته شما انجام می گیرد و می توان برخی از المان ها را حذف یا به آن اضافه کرد به عنوان مثال برخی از افراد تنها خواستار ایجاد فضای سبزی زیبا همراه با یک فضای نشیمن برای این قسمت می باشند و برخی دیگر علاقه مند طراحی فضای بازی و … نیز هستند.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-7 

به طور کلی با توجه به ابعاد فضا، بودجه، نیاز و سبک زندگی افراد می توان در این قسمت فضای نشیمن، شومینه های بیرونی، آبنما، آشپزخانه های بیرونی یا حتی یک باربیکیو و … طراحی کرد.

  • مزایا

یکی از مهمترین مزایا، پاکسازی هوای محیط اطراف می باشد. از دیگر مزایای آن می توان به ایجاد فضای سبز برای گذراندن اوقات فراغت و استراحت، مهمانی و دورهمی های دوستانه و خانوادگی در طراحی ویلا و … می باشد و تنها مختص به ایجاد فضای سبز نمی شود و با توجه به کاربرد، اندازه فضا و ... می توان دیگر امکانات از جمله فضای نشیمن، آبنما و فضای بازی و … نیز طراحی کرد. از دیگر مزایای آن می توان به زیباسازی شهر و کمک به کاهش آلودگی هوا، افزایش طول عمر و فضای مفید بنا اشاره کرد.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-8

جالب است بدانید روف گاردن باعث صرفه جویی در هزینه های انرژی نیز می‌ گردد. زیرا باغ بام همچون یک عایق حرارتی برودتی عمل می نماید و این امر از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و باعث صرفه جویی می گردد.

  • معایب 

یکی از معایب، افزایش وزن ساختمان می باشد. همانطور که میدانید در طراحی روف گاردن به دلیل استفاده از متریال و مصالح مختلف، مبلمان و … وزن و بار زیادی وارد سقف بنا می شود بنابراین باید وزن خاک، باران و برف، مبلمان و … تحقیق و محاسبه شود و سپس سقفی مقاوم طراحی کرد که این امر نیاز به هزینه نسبتا بالایی می باشد.

از دیگر معایب می توان به نشست خاک باغچه، نفوذ آب و ریشه گیاه و ... اشاره کرد. بنابراین با توجه به این موارد طراحی باید حتما توسط افراد کارشناس و متخصص در این زمینه انجام گیرد تا در طولانی مدت باعث ایجاد خرابی، خسارات و هزینه های بالا نشود.

روف گاردن در چه ساختمان هایی اجرا می شود؟

در قسمت بام انواع ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری مانند هتل ها، رستوران‌ ها و … میتوان طراحی کرد. همچنین در ویلا ها نیز ایده جالبی می باشد و می توان علاوه بر ایجاد فضای سبز بیشتر از طبیعت اطراف ویلا نیز لذت برد.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-9

انواع از نظر ساخت

به طور کلی دارای ۳ دسته گسترده، نیمه تمرکز و متمرکز می باشند.

  • گسترده

در نوع گسترده، کاشت گیاه به صورت بستری انجام می شود. ضخامت خاک حدوداً ۲۰ سانتی متر می باشد و فضای سبز اغلب به صورت چمن می باشد. در این نوع باغ بام از گیاهانی با رشد ریشه های کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی آن نسبت به سایرین قیمت پایین تری دارد.

  • نیمه متمرکز

این نوع روف گاردن برای کاشت گیاهان با ریشه عمیق تر و ضخامت خاک بیشتر یعنی حدود ۳۰ سانتیمتر می باشد.

  • متمرکز

در طراحی این نوع باغ بام ، ضخامت خاک در ارتفاع بیشتری انجام می گیرد. در آن می توان از انواع گل و درختان تزیینی استفاده کرد. این نوع روف گاردن نیاز به هزینه بالایی برای طراحی و اجرا دارد.

با توجه به اینکه نوع متمرکز، آب باران و آب اضافی ناشی از آبیاری و … مستقیماً بر روی کف جاری می شود، از طریق کف شور ها مسیر عبور آب هدایت می گردد . بنابراین کفسازی بام بسیار مهم و ضروری است. علاوه بر آن نکته مهم دیگر که در اجرای باغ بام باید به آن توجه ویژه داشته باشیم، ریشه گیاهان است. در اجرای یک لایه آنتی روت بر روی سقف اجرا می شود تا به این ترتیب بنا در طولانی مدت دچار مشکل و خرابی نشود.

در مرحله اول کف سازی و شیب بندی بام انجام می گیرد و در مرحله بعدی لایه آب بندی که به شکل ایزوگام، اپوکسی یا پرایم است انجام می گیرد. مرحله سوم اجرای لایه ضد ریشه یا آنتی روت می باشد که به شکل حرارتی، پرایمر و … اجرا می شود ‌‌‌و سپس لایه محافظ، لایه آب بندی و آنتی روت اجرا می گردد. این لایه می تواند با توجه به عوامل مختلفی به صورت موزاییک، سنگ، ملات و … باشد.

یه این نکته توجه داشته باشید که اجرای آب بندی تنها مختص به زمین بام نمی شود و باید در دیوارها نیز انجام شود تا از نفوذ آب از ضخامت دیوار به طبقات پایین پیشگیری شود.

نکات مهم در طراحی و اجرای باغ بام

طراحی نیاز به مطالعه و بررسی دقیق شرایط ساختمان توسط افراد متخصص و کارشناس در این زمینه دارد تا به مرور زمان منجر به خسارت و هدر رفتن زمان و هزینه نشود.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-10

مهندسین و طراحان متناسب با شرایط فیزیکی، شرایط آب و هوایی منطقه و ‌‌.. طرح های مناسب را ارائه می دهند. اجرای روف گاردن با توجه به ویژگی های فیزیکی و آب و هوایی و … انجام می گیرد.

طراحی و اجرای کف سازی مناسب شرایط ساختمان، ایمن سازی ساختمان، زهکشی و زیرساخت و … از دیگر نکاتی هستند که در طراحی و اجرای باغ بام باید لحاظ شود و به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.

  • ایجاد حریم خصوصی در طراحی روف گاردن

با یک طراحی داخلی اصولی و ایجاد حریم خصوصی در فضا، میتوان محیط راحت و آرام بخش برای گذراندن اوقات فراغت خود ایجاد کرد. به عنوان مثال می توانید برای قسمتی که از طریق همسایه ها و … دید دارد، از گیاهان با ارتفاع زیاد استفاده کنید. استفاده از سایه بان نیز می تواند مانع دید همسایه ها شود و فضای خصوصی را برای شما ایجاد کند.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-11

  • ایجاد فضای سبز

محوطه سازی شامل بخش های مختلفی می باشد که ایجاد فضای سبز یکی از زیر مجموعه های محسوب می شود. شما باید ابتدا مشخص کنید که قصد دارید چند درصد از فضای بام را به ایجاد فضای سبز اختصاص دهید. زیرا باید فضای کافی برای طراحی سایر المان ها از جمله فضای بازی، آلاچیق و … را نیز در نظر داشته باشید.

انتخاب گیاهان برای این قسمت با توجه به عوامل مختلفی از جمله اقلیم و شرایط آب و هوایی منطقه، اندازه ریشه گیاهان و ‌… انجام می گیرد.

برای زیباتر شدن روف گاردن می‌ توانید از گل های رنگارنگ مانند رز، یاسمن و … استفاده کنید. کاشت گل های رنگارنگ باعث ایجاد فضایی شاد و جذاب می گردد. استفاده از گیاهان معطر در فضای روف گاردن باعث ایجاد رایحه ای دلپذیر در این محیط می گردد.

  • طراحی مسیر عبور و مسیر ورودی

به طور کلی طراحی مسیر را عبور شامل مسیر ورودی راه های ارتباطی با بخش های مختلف از جمله زمینه بازی، آلاچیق و … می باشد یکی از مهمترین بخش های روف گاردن طراحی مسیر ورودی است.

برای این قسمت اغلب از سنگ فرش، چوب و یا دیگر متریال ها استفاده می شود. همچنین می توانید در حاشیه مسیر از گل و گیاهان استفاده کنید تا مسیر زیباتری ایجاد شود. با استفاده از یک نورپردازی اصولی زیبا و خلاقانه و طراحی دالان های تزئینی و ‌...‌ باعث می شود زیبایی مسیر ارتباطی دو چندان شود.

  • ایده های جذاب تر شدن فضا

برای زیبا تر و جذاب تر شدن فضای روف گاردن، می توان از دیوارهای شیشه ای استفاده کرد. این دیواره ها علاوه بر اینکه ظاهری مدرن تر به فضای باغ بام و به طور کلی نمای ساختمان شما می بخشند، دید وسیع تری نیز برای این قسمت ایجاد می کنند. به این نکته توجه داشته باشید که اگر شما پایبند به حفظ حریم خصوصی هستید استفاده از این دیوارهای شیشه ای گزینه مناسبی نمی باشد.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-12

ایده جالب دیگر طراحی یک نقطه کانونی می باشد. به عنوان مثال می توانید یک آبنمای زیبا برای این قسمت طراحی کنید و چیدمان مبلمان را با توجه به این نقطه کانونی انجام دهید.

  • انتخاب کفپوش مناسب باغ بام

یکی از مراحل مهم کف سازی می باشد که به طور کلی شامل سه مرحله زیر سازی، مسطح کردن و روسازی است.

انتخاب کفپوش با توجه به عوامل مختلفی از جمله شرایط جوی و آب و هوای منطقه، سبک انتخابی، سلیقه شخصی و ..‌. انجام می گیرد. اما به طور کلی از پرکاربرد ترین کفپوش ها برای طراحی باغ بام می توان به چوب، کامپوزیت، چمن مصنوعی، ‏pvc و ‌… اشاره کرد.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-13

  • انتخاب مبلمان مناسب

برای انتخاب مبلمان مناسب و ایده آل در طراحی روف گاردن، باید به عوامل مختلفی از جمله شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه، ابعاد فضا، بودجه در نظر گرفته شده، سبک انتخابی و … توجه داشته باشید. سپس با توجه به موارد نام برده شده بهترین نوع مبلمان را انتخاب کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که باید از مبلمانی استفاده کنید که دارای نشیمنی راحت هستند. زیرا همانطور که به آن اشاره کردیم هدف از طراحی و اجرای باغ بام ایجاد محیطی آرام برای استراحت و اوقات فراغت افراد می باشد.

مبلمان های بیرونی دارای تنوع گسترده ای در شکل ظاهری، جنس و … می باشند. انتخاب مبلمان باید متناسب با شرایط اقلیمی انجام شود. به عنوان مثال در مناطقی که بارش در آن زیاد است، استفاده از مبلمان چوبی انتخاب مناسبی نمی باشد. زیرا این متریال در مناطق با رطوبت و بارش زیاد دوام و طول عمر زیادی ندارند. برای مناطقی که دارای آب و هوای شرجی هستند، مبلمان حصیری گزینه مناسبی می باشد. به طور کلی از پرکاربردترین مبلمان برای قسمت روف گاردن می توان به مبلمان فلزی، مبلمان پلاستیکی، حصیری و … اشاره کرد.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-14

  • معماری پایدار

معماری سبز و پایدار بر بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از مصالح دوستدار طبیعت تاکید دارد. می توانید سیستم مدیریت آب باران طراحی کنید تا به این ترتیب ابتدا آب باران به شکل کنترل شده جمع آوری شود سپس از آن برای آبیاری پوشش گیاهی استفاده شود. این امر علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها باعث می شود که آب و باران هدر نشود و به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید.

  • انتخاب سبک مناسب

انتخاب سبک از مهمترین انتخاب ها در طراحی و دکوراسیون داخلی فضای روف گاردن می باشد. زیرا انتخاب مصالح، اصول دیزاین و طراحی فضای روف گاردن و … همگی با توجه به سبک انتخابی برای طراحی روف گاردن طراحی و اجرا می گردد.

طراحی روف گاردن با استفاده از انواع سبک های مختلفی انجام می گیرد. باید توجه داشته باشید که طراحی روف گاردن با توجه به سبک انتخابی برای طراحی ساختمان انجام می گیرد. به عنوان مثال اگر طراحی داخلی و طراحی نمای ساختمان شما به سبک مدرن می باشد، در طراحی روف گاردن نیز باید از اصول و قواعد این سبک پیروی کند و فضا به این سبک طراحی شود.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-15

به طور کلی از پرکاربردترین سبک ها می‌ توان به طراحی به سبک دکوراسیون مدرن و طراحی دکوراسیون کلاسیک اشاره کرد.

در سبک مدرن، فضا کاملا ساده، زیبا و آرامبخش طراحی می شود. برای این قسمت میتوانید از متریال های پرکاربرد در سبک مدرن مانند چوب، شیشه و … استفاده کنید. همچنین می توان با استفاده از یک آلاچیق یا مبلمان بیرونی ساده زیبایی این فضا را دو چندان کرد.

از دیگر سبک های پرکاربرد برای طراحی این قسمت می توان به سبک کلاسیک اشاره کرد. سبک کلاسیک یکی از سبک های پر کاربرد در طراحی روف گاردن به شمار می‌ رود. بنابراین اگر قصد استفاده از این سبک را دارید ابتدا باید بودجه کافی برای طراحی و اجرای آن در نظر داشته باشید.

در سبک کلاسیک از طرح ها و نقش و نگارهای قرینه و زیبای کلاسیک برای دیزاین فضا ها استفاده می شود. طراحی آبنما یکی از ویژگی های بارز طراحی باغ بام به سبک دکوراسیون کلاسیک می باشد. برای مبلمان این سبک می‌ توانید از مبلمان کلاسیک مخصوص فضای باز یا آلاچیق های کلاسیک استفاده کنید.

در سبک کلاسیک باید از متریال طبیعی با کیفیت همچون سنگ و چوب طبیعی استفاده کنید. چوب طبیعی باعث ایجاد فضایی زیبا، گرم و صمیمی می گردد.

  • نورپردازی

نورپردازی در شب باعث ایجاد ظاهری بسیار زیبا و جذاب در باغ بام و طراحی نما می شود. در واقع با اجرای یک نورپردازی درست و اصولی می توان فضایی زیبا و تاثیر گذار طراحی کرد.

نورپردازی هر بخش با توجه به نیاز و ابعاد و اندازه و … متفاوت می باشد. به عنوان مثال اغلب از چراغ زمینی که به صورت پایه بلند و پایه کوتاه وجود دارند برای تامین نور مورد نیاز افراد در مسیرهای عبوری مورد استفاده قرار می گیرد. از چراغ های زمینی که به صورت توکار در داخل زمین قرار داده می شوند نیز می توان در قسمت مسیرهای عبوری استفاده کرد. همچنین از این چراغ ها برای نورپردازی پایه درختان و درختچه ها نیز استفاده می شود.

استفاده از چراغ های ال ای دی، نور های مخفی، چراغ های دیواری و … نیز پرکاربرد می باشد ‌‌.

  • انتخاب رنگ مناسب

می توان با ترکیب رنگ های مختلف که با یکدیگر همخوانی دارند فضای زیبا تر و جذاب تری را ایجاد کرد. پیشنهاد می‌ شود که برای ایجاد فضایی گرم و صمیمی تر از رنگ های طبیعی استفاده کنید.

به طور کلی از محبوب ترین و پرکاربردترین رنگ ها برای طراحی فضای باغ بام میتوان به تونالیته های مختلف رنگ قهوه ای، کرمی، سبز، سفید، مشکی و … اشاره کرد.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-16

دلایل ساخت:

دلایل زیادی برای استفاده کردن پشت‌بام به‌ عنوان باغ وجود دارد:

  • آن‌ها از فضای بی‌استفاده یا کم استفاده، بهره برده و استفاده می‌کنند.
  • یک باغ فضاهای خالی را زیباتر نشان می‌دهد.
  • آن‌ها می‌توانند حریم خصوصی را فراهم کنند.
  • آن‌ها می‌توانند بسیار سازگار با محیط‌ زیست باشند.
  • معمولاً در معرض نور آفتاب قرار دارند.
  • هیچ حیوانی در رشد آن‌ها نمی‌تواند خلل ایجاد کند.

چه گیاهانی برای استفاده در روف‌گاردن ما وجود دارد؟

در واقع روف گاردن اقتباسی از باغبانی شهری است. می‌توانید میوه‌ ها و سبزیجات را در قسمت بالایی سقف خود پرورش دهید. علاوه بر مزایای تزئینی این مکان می‌تواند به پخت غذا، کنترل کردن دما، افزایش محیط سازه برای اجرای ایده‌های معماری را فراهم کند و حتی ممکن است دارای مزایای اکولوژیکی باشد. ممکن است گیج‌کننده به نظر بیاید، اما هدف نهایی این محیط، پرورش میوه‌ها و سبزیجات سالم و همچنین طیف گسترده‌ای از گیاهان گل‌ دار و تزئینی در بالای سقف خود است.

  طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-17

گیاهانی مانند اسطوخودوس، نعناع و فلفل از ارزش درمانی بالایی دارا هستند، به دلیل رایحه بی‌نظیری که این گیاهان در خود دارند می‌تواند محیط آرامش بخشی برای شما ایجاد کنند. شما می‌توانید این گیاهان را نیز در قسمت بالای سقف خود پرورش دهید. همچنین رنگ سبز گیاهان در قسمت بالای سقف خود باعث آرامش چشم، آرامش ذهن و در واقع کمک به تسکین استرس می‌شود.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-18

باغبانی در پشت‌بام

باغبانی بالای پشت‌بام یک فعالیت لذت‌بخش است. بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر و سموم دفع آفات، می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات خود را در قسمت بالای سقف خود پرورش دهید. رستوران‌ها و سوپرمارکت‌های محلی به دنبال میوه‌ها و سبزیجات طبیعی و ارگانیک هستند؛ بنابراین، یک باغ پشت‌بام کوچک که حتی برای فروش میوه و سبزیجات تولید می‌کند، می‌تواند برای شما درآمدزایی نیز کند.

میوه‌ها و سبزیجات تازه از ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری تشکیل شده است؛ بنابراین، از خرید میوه‌ها و سبزیجات به مدت طولانی در قفسه‌های بازار نیز راحت می‌شوید. 

انواع آن

 بسته به ویژگی‌ها و هدف آن‌ها در سه نوع اصلی طبقه‌بندی می‌شوند:

وسیع و گسترده

یک مدل دارای ساختاری با نگهداری کم بوده که شامل یک محیط رشد نازک و سبک‌ وزن است. مشخصه این نوع بام سبز پوشش گیاهی آن است که غالباً به سدوم‌ها، خزه‌ها، گیاهان، گل‌های کوچک، علف‌های بیابانی و گیاهان گل‌دار محدود می‌شود. از آنجا که عمق متوسط پوشش گیاهی آن درحال‌ رشد است، طراحی آن آسان‌تر و مقرون‌ به‌ صرفه است و به‌ طور کلی برای زنده ماندن به سیستم آبیاری نیاز نیست. برای مدیریت بارش‌ های شدید نیز برای سقف‌ های مسطح یا شیب کم و مقاوم‌سازی ایده‌آل است.

نیمه‌ گسترده

دارای ترکیبی از سقف‌ های سبز فشرده و گسترده است. با عمق متوسط رو به‌ رشد حدود ۶ تا ۱۲ اینچ مشخص می‌شود تا میزبان اکولوژی آن بسیار غنی باشد. سرسبزی در این نوع باغ پشت‌بام شامل گیاهان کوچک، علف‌ها، گیاهان بزرگ، بوته‌ های کوچک و پوشش‌های زیرزمینی است که به آبیاری گاه‌ به‌ گاه و نگهداری متوسط نیاز دارد.

یک سقف سبز نیمه متراکم قادر است بارش‌ های شدید بیشتری نسبت به یک بام سبز گسترده حفظ کند و در عین حال، پتانسیل یک اثر روف گاردن رسمی را فراهم کند. طراحی این مدل آن را برای مراکز مراقبت طولانی‌ مدت، فضاهای بازی مهدکودک و مناطق پیک‌ نیک شهری ایده‌آل می‌کند.

فشرده و کوچک 

 این طراحی با خاک‌ های عمیق مشخص می‌شود که عمق متوسط رشد بیش از ۶ اینچ دارند. انواع گیاهان را می‌توان در یک باغ بام فشرده از گیاهان کوچک تا بزرگ، بوته‌ها، پوشش‌های زمینی و حتی درختان کوچک پرورش داد.

طراحی-و-اجرای-روف-گاردن-19

یک روف گاردن فشرده پتانسیل بالایی برای طراحی داخلی بسیار خلاقانه و تنوع زیستی فراهم می‌کند. این طراحی می‌تواند از باغ‌ های کوچک خانگی، زمین‌های بازی، پارک‌های تمام‌ عیار و حتی باغ‌های سبزیجات پشتیبانی کند. اما این نوع از سقف‌ های سبز به مراقبت‌ های حرفه‌ای منظم و سیستم‌ های آبیاری پیشرفته نیز نیاز به مراقبت ویژه دارد.

به‌طورکلی این فضا را می‌توان فضایی فوق‌العاده برای کاشت گیاهان و گل، اجرای ایده‌های خلاقانه طراحی و فضای رها شده‌ای ایده‌آل برای اجرای اهداف کوچک اما کاربردی خود در طراحی ویلا یا منزل دانست.

از مقالات روف گاردن دیدن فرمایید و نظرات خود را اعلام کنید.

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :