طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

ویژگی های طراحی به سبک معماری مدرن

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 28 ارديبهشت 1400 در ساعت 11 : 18 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

طراحی داخلی و سبک های موجود در این حرفه در طی زمان شاهد تغییرات عمده ای بوده اند . سبک های نوینی در طی مراحل پیشرفت این هنر ، به وجود آمده اند . ظهور معماری مدرن اولین بار در سال 1919 در طراحی مدرسه باوهاوس صورت گرفته است . شعار «فرم تابع عملکرد» که امروزه برای همه طراحان و معماران کاملا آشناست ، در آن زمان نامتعارف و بحث برانگیز بود . حذف تزئینات و تجملات از طراحی ساختمان ها غیر قابل باور به نظر می رسید . اما با طراحی مدرسه باهاواس که در آن اصول منطقی جایگزین تزئینات اضافه شده بود ، سبک تازه ای را در طراحی و معماری وارد عرصه نمود .

ویژگی های طراحی به سبک معماری مدرن

آغاز ورود معماری مدرن به ایران را می توان زمان قاجار دانست . معمارانی که دوره تحصیل خود را در خارج از کشور طی نموده بودند ، تحت تاثیر سبک های مدرنیست و آرت نوو ، سبک طراحی معماری مدرن را در ایران معرفی کردند . مهندس محسن فروغی  ، وارطان هوانسیان و گابریل گورکان اولین طراحان سبک مدرن در ایران بودند.

معماری مدرن چیست؟

ویژگی های طراحی به سبک معماری مدرن

 معماری مدرن به سبکی از طراحی معماری اتلاق می شود که از فناوری های نوین در ساخت و ساز پروژه های آن استفاده می شود . در این سبک طراحی از بتن مسلح ، شیشه و فولاد  استفاده می شود . مهم ترین مسئله ای که در طراحی معماری مدرن باید لحاظ شود این است که فرم و شکل سازه و بنا کاملا در تناسب با عملکرد و کاربرد آن باشد . در این سبک طراحی ، به کارگیری تزئینات و المان های غیر کاربردی منسوخ اعلام شده است . استفاده از سبک طراحی مدرن بعد از جنگ جهانی دوم در دستور کار شرکت معماری و طراحی دکوراسیون داخلی قرار گرفت .

مشخصه های اصلی معماری مدرن

برای شناخت صحیح سبک طراحی مدرن باید با مشخصه ها و ویژگی های آن به طور کامل آشنا شد . اصول و ویژگی های اصلی معماری مدرن عبارتند از:

  • ارائه طراحی سازه بدون تزئینات

در طراحی مدرن جزئیات زینتی به چشم نمی خورد و به طور کلی حذف می شوند . ظاهر ساختمان ها و طراحی دکوراسیون داخلی در این سبک ساده و به دور از تجملات است . در این شیوه طراحی با استفاده از مصالح موجود و خلاقیت ، طرح های جالب و کاربردی ارائه می شود .

  • استفاده از فرم های مستطیل و اشکال نزدیک به آن

با کمی دقت در طراحی های مدرن متوجه وجود باکس هایی با شکل مربع و یا مستطیل می شویم که به زیبایی در کنار هم جای گرفته اند . نتیجه کار در این سبک از نظر بیننده بسیار جالب و جذاب خواهد بود و طرح به خوبی با ذهن انسان ارتباط برقرار می کند .

ویژگی های طراحی به سبک معماری مدرن

  • استفاده از مواد به شکل ارگانیک آن

در سبک طراحی مدرن ارجحیت با استفاده از مواد و مصالح ، با همان صورتی که در طبیعت موجود هستند ، وجود دارد . چوب ها با همان ظاهر اصلی خود در طراحی استفاده می شوند و به کارگیری از ستون های فولادی که پوششی از گچ برای آن ها در نظر گرفته نشده است ، در این سبک کاملا متداول و مرسوم است .

  • استفاده از مصالح سنتی به روش نوین و مدرن

در سبک طراحی نمای مدرن از المان هایی مانند آجر که استفاده از آن در سبک سنتی مرسوم بوده است ، با روش های نوین استفاده می شود و در نهایت یک طرح مدرن ارائه می گردد که تداعی کننده سنت و مدرن به طور هم زمان است . طرح هایی که دارای این ویژگی هستند به دلیل خاصیت نوستالژیک بودن آن ، برای کاربران بسیار جذاب خواهند بود .

ویژگی های طراحی به سبک معماری مدرن

  • استفاده از مصالح نوین در طراحی

استفاده از پارچه ، برخی از انواع پلاستیک ، سبدهایی از جنس سنگ و یا گابیون ها در طراحی مدرن فضاهای باز و یا ساختمان های تفریحی مرسوم است . حال آنکه این مواد در طراحی های سبک های پیشین اصلا جایی ندارد .

  • استفاده از نور طبیعی به واسطه به کار گیری پنجره های بزرگ

    ویژگی های طراحی به سبک معماری مدرن

در اکثر طرح های ارائه شده توسط شرکت طراحی نمای ساختمان ، پنجره های بزرگ دیده می شود که علاوه بر تاکید بر مصرف نور طبیعی خورشید ، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی خواهد شد و آسیب رسانی به اکوسیستم نیز کاهش خواهد یافت .

 

7 / 10
از 6 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات