طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نکات طراحی ویلا سنتی

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 26 تير 1400 در ساعت 11 : 1 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

یکی از سبک های طراحی ویلاها ، طراحی ویلا سنتی می باشد . این سبک به معنی به کار گرفتن از اصول طراحی سنتی بنا ها ، خلق و طراحی و اجرای ویژگی های  آن در یک ویلا معاصر و لوکس می‌باشد . بنابراین می توان اینگونه بیان کرد که سبک سنتی در طراحی ویلا به معنی طراحی از مد افتاده و قدیمی نیست و شما با انتخاب این سبک برای دکوراسیون ویلای خود می‌توانید فضایی گرم ، جذاب و متفاوت ایجاد کنید .

با گذشت قرن ها اصول و قواعد مختص در بناها با توجه به‌ اقلیم و فرهنگ هر منطقه شکل گرفته است و هر فرهنگ و کشوری به نوعی دارای معماری سنتی مختص به خود می باشد .

 نکات طراحی ویلا سنتی

اساس و چهار چوب ویلا سنتی را المان‌های تاریخی ، فرهنگ و سنت‌ ها می سازند .

به عنوان مثال در یک منطقه ییلاقی در میان طبیعت ساخت ویلا می ‌تواند در راستای طراحی باغ ویلا سنتی اجرا شود و با استفاده از اصول طراحی می توان فضایی آرام و دلنشین برای استراحت فراهم‌ کرد .

تفاوت میان طراحی ویلای سنتی و طراحی ویلای مدرن فراتر از ویژگی های ظاهری و بصری می باشد زیرا چهار چوب ویلای سنتی را همانگونه که در مطلب بالا گفته شد المان های تاریخی ،  فرهنگ و سنت ها می سازند در حالیکه ویژگی های اصلی ویلا مدرن بر اساس جهانی بودن و هویت زدایی شکل گرفته است  .طراحی ویلا سنتی ایرانی الهام گرفته از معماری و سنت های اصیل ایرانی است .

 نکات طراحی ویلا سنتی

  •  چرا ویلای سنتی محبوب است  ؟

همخوانی با فرهنگ مردم ایران  می تواند یکی از اصلی‌ترین و مهمترین دلایل محبوبیت طرح های سنتی باشد به این خاطر که در طی قرن ها معماری سنتی ایرانی با توجه به نیاز و فرهنگ مردم ایران شکل گرفته است . بنابراین پیاده سازی ویژگی های اصلی و شبیه سازی فرم ها  در طراحی و اجرا ویلا فضا را بسیار جذاب تر و دلپذیرتر می کند .

  • اصول طراحی ویلا سنتی

شکل دهنده اصول بنای طراحی ویلا سنتی عبارتند از

. طراحی اقلیمی با توجه به منطقه و نسبت به شرایط آب و هوایی 

. فضا سازی و فرم الهام گرفته از از بناهای زیبای سنتی

. به کار بردن از مصالح بوم آورد در ساخت ویلا 

. طراحی نمای ویلا مشابه با بناهای سنتی

 نکات طراحی ویلا سنتی

.  جهت ایجاد ارتباط با طبیعت ، طراحی فضاهای واسط در قالب ایوان ، بالکن و یا تراس ها ( اگر شما علاقه مند به ایجاد فضاهای باز  دنج ، صمیمی و گرم در ارتباط با طبیعت هستید طراحی ویلا به این سبک برای شما مناسب می باشد )

. استفاده از شیشه های بزرگ و سطوح شفاف و بهره‌مندی از طبیعت اطراف

. در ویلای سنتی طراحی داخلی بر اساس مبلمان سنتی و چیدمان خانه‌ های قدیمی اجرا می شود ، بنابراین این سبک اصیل برای افرادی که علاقه مند به این سبک مبلمان هستند مناسب می باشد .

  • ویژگی های ویلا سنتی ایرانی 

از اصول معماری ایرانی سادگی و بی پیرایگی است ، در این سبک هر فرمی دارای عملکرد و جایگاه خاص خود می باشد .

 در طراحی داخلی ویلا سنتی ، تزئینات جایگاه خاص و مهمی دارند . با توجه به سنت معماری گذشته تقارن در طراحی نما ویلای ایرانی حسی از دوام ، آرامش و پایداری را به وجود می آورد .

معمولاً در نمای ویلا ، ورودی اصلی در محور تقارن جایگذاری می شود و اجزاهای دیگر مثل ستون ها ،  بازشوها و الحاقات نما در دو طرف آن به صورت قرینه قرار می گیرند . 

در طراحی ویلا ، طراحی تراس به شکل ایوانی سرپوشیده اجرا می شود و ستون هایی در آن جایگذاری می‌کنند . در طراحی این ویلا ها ایوان فضایی آرامش بخشی است که برای نشیمن بیرونی و همچنین لذت بردن از طبیعت اطراف ساخته می‌شود .

 نکات طراحی ویلا سنتی

پیش فضای ورودی خانه که توسط هشتی و دالان ورودی تعبیه شده برای خانه‌های ویلایی بسیار اهمیت دارد و اغلب رابطه بین فضای بیرونی و داخلی ویلا در ویلا های ایرانی به صورت دالان و هشتی تعریف می شود .

یک ایده جذاب در طراحی ویلا های سنتی طرح حیاط مرکزی می باشد ، طرح حیاط مرکزی در طراحی ویلای لوکس و بزرگ که فضای بسیار زیادی را در دسترس دارد طراحی متفاوت و جذابی را ایجاد می کند .

  یکی دیگر از ویژگی های این سبک استفاده از پنجره های زیبای رنگی می باشد ، این پنجره ها به فضای داخلی ویلا جلوه ای خاص و متفاوت می بخشد .

خطوط هندسی و راست گوشه در طراحی بناهای داخلی ویلا سنتی که به صورت هندسی و منظم صورت می گیرد تا حدی شبیه به طراحی پلان ویلای کلاسیک است .

8 / 10
از 4 کاربر
ارسال نظر
قدرت : من عاشق ویلای سنتی هستم عالیه
6 0
نظر شما چیست ؟
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات