طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی نما به کمک بتن اکسپوز چه ویژگی هایی دارد؟

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 6 مرداد 1400 در ساعت 11 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در طراحی نمای ساختمان استفاده از بتن بسیار مورد توجه معماران قرار گرفته است .

بتن در گذشته در سازه ساختمان استفاده می‌شد ولی با تغییراتی که امروزه در سبک معماری مدرن به وجود آمده است ، استفاده از پنل های پیش ساخته بتنی و بتن در نما بسیار رواج یافته است .

بتن اکسپوز یا بتن نما نوع بروز و جدیدی از بتن است . از ویژگی های بارز این بتن می توان به سطح صیقلی و صاف اشاره کرده است .

 امکان اجرای پوشش دیگری روی سطح آن وجود ندارد . همین باعث شده است تا کیفیت سطح نهایی این متریال از اهمیت بسیاری برخوردار باشد .

در این مقاله شرکت معماری هیرادانا قصد داریم به معرفی بتن اکسپوز و نحوه استفاده آن در طراحی نمای ساختمان بپردازیم با ما همراه باشید ؛

بتن اکسپوز چیست؟

یکی از مهمترین کاربرد های این نوع بتن در طراحی نما می باشد و استفاده از آن در نما باعث خلق یک نمای مدرن و زیبایی می شود .

بیشتر طراحان نمای ساختمان و معماران به روز بودن ساختمان را با استفاده از بتن در طراحی نمای ساختمان نشان بیننده می‌دهند ، پنل های بتن اکسپوز یکی از جدید ترین متریال های نمای ساختمان می باشد .

طراحی نما به کمک بتن اکسپوز چه ویژگی هایی دارد؟

  • موارد استفاده از بتن نما یا بتن اکسپوز

. بتن های پیش ساخته حفره هوا و تخلخل ندارد و نمی تواند آب را جذب کند . بنابراین از آن در طراحی حوض های آب و استخر استفاده می شود .

. سطح زیبا و صیقلی بتن اکسپوز باعث شده که در طراحی داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد .

. بتن های اکسپوز در طراحی ویلا در محوطه سازی باغ ها و حتی پارک ها نیز به کار می رود .

  • بتن اکسپوز به دو صورت تهیه می شود :

بتن پیش ساخته با کمک قالب‌ هایی از پیش آماده شده در کارخانه های تولید بتن تولید می گردد و این پنل ها در کارگاه به صورت پیش ساخته ساخته می شوند .

پنل های بتنی اکسپوز با توجه به شرایط ، روش های اجرای مختلفی دارند و می‌ توان هم به دو صورت خشک و تر (با ملات)  اجرا کرد .

در استفاده از بتن های پیش ساخته اکسپوز باید به بلوک ها و پنل های شکسته و ترک خورده ، تراز کردن و شاقول گذاری بلوک ها به روش درست ، توجه به حجم و اندازه بتن ‌ها ، استفاده از روش‌ های مناسب برای نصب آن ها و ..  توجه کرد .

  • نکات مهم در آماده سازی بتن اکسپوز

. مهار قاب ها با استفاده از بولت و رامکا .

. درزبندی استاندارد قاب ها

. از قالبهای سالم و نو در قالب گیری بتن استفاده شود

. در تراز بودن قالبها نهایت دقت به کار برده شود

. برای خروج حباب های هوا از بتن مخصوصاً در کنار قالب ها عملیات ویبره انجام شود

طراحی نما به کمک بتن اکسپوز چه ویژگی هایی دارد؟

  • مزایای استفاده از بتن

شباهت بتن اکسپوز با بتن معمولی این است که اکسپوز با همان مواد اولیه بتن معمولی ساخته می شود و در برابر بسیاری از موارد و شرایط مقاوم می باشد .

بتن اکسپوز مستحکم تر و مقاوم تر از نما های دیگر ساختمانی می باشد و طول عمر بسیاری دارد به همین علت استفاده از بتن اکسپوز در نمای ساختمان بسیار مناسب تر از مواد دیگر میباشد .

اگر میخواهید نهایت مقاوم سازی را در ساختمان هایتان به کار بگیرید ، علاوه بر استفاده از بتن در ساختار اصلی باید از بتن اکسپوز در نمای خارجی استفاده کنید .

یکی از مهم ترین مزایای بتن نما شکل ظاهری و قالب گذاری خاص نسبت به دیگر مصالح است که برای طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی نما استفاده می شود و وزن سبکی نیز دارد .

تغییرات آب و هوایی تاثیری بر بتن اکسپوز نمی گذارد و می توان گفت نمای ساختمان با گذشت زمان و بارش باران های اسیدی تغییری نمی کند و این درست برخلاف نمای سنگی و یا آجری است .

این بتن ها این قابلیت را دارد که در ابتدا نسبت به ابعاد مورد نیاز ساخته و قالب گیری شود .

  • معایب استفاده از بتن

استفاده از متریال بتن اکسپوز در طراحی داخلی به دلیل ماهیت سرد خود فضا را با سردی خاصی همراه می کند پس باید دقت کرد تا از این متریال در جای درست استفاده شود زیرا استفاده نادرست از این متریال باعث ایجاد سطح نامناسب می‌ شود در مرحله دوم باید مراقب باشید که سردی برخاسته از بتن فضا را سرد و خشن نکند و فضا را دلگیر نسازد پس برای جلوگیری از این امر این متریال باید در ترکیب با سایر متریال ها مانند چوب و ... به کار رود .

اگر به دنبال خلق فضای گرم هستید باید به سراغ بتن اکسپوز نروید و اگر استفاده کردید باید به شرکت معماری تاکید کنید که از دانه های رنگ گرم ، مانند رنگ ، قرمز در ساخت بتن اکسپوز استفاده کنند .

9 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات