طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

استفاده از سازه ی بتنی یا سازه ی فولادی ؟

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 16 فروردین 1401 در ساعت 12 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

استفاده از سازه ی بتنی یا سازه ی فولادی ؟

برای تشخیص این که برای ساختمان ما در زمینی که مد نظر داریم کدامیک از این دو سازه بهتر است باید ابتدا به ویژگی ها و مشخصات مختلف هر دو آشنایی داشته باشیم . چرا که هر کدام از این سازه ها مناسب برای مناطقی خاص بوده و دارای ویژگی های منحصر به فردی جهت ساخت یا بازسازی ساختمان می باشند و معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند . برای تشخیص و آگاهی به این موضوع و انتخاب مناسب تر سازه برای ساختمان باید حتما به سراغ متخصصین این امر در شرکت معماری و ساختمان سازی رفت . آن ها با علم و دانشی که دارند می توانند موارد مختلف را بررسی نموده و بهترین تصمیم را با توجه به بودجه ، نوع و مساحت ساختمان ، زمین و منطقه موردنظر و دیگر پارامترهای موجود بگیرند .

با هیرادانا از بهترین و با کیفیت ترین سازه فلزی و بتنی با مناسب ترین قیمت استفاده کنید .

سازه ی بتنی :

به طور کلی بتن را می توان اینگونه توضیح داد که یک کلمه فرانسوی بوده و به ماده و ترکیباتی که حالت چسبندگی با سیمان داشته باشند می گویند . بتن را می توان یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان سازی دانست . از جمله ویژگی های این متریال می توان به با دوام و سازگار بودن آن و همچنین اجرا و ساخت آسان آن اشاره نمود . سازه های بتنی را می توان سازه هایی مقاوم در مقابل نیرو و زن خود ساختمان دانست . اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که این سازه توانایی مقابله نیروی کشش را به طور کامل ندارد . این نکته باعث گشته تا سازه هایی که بتنی می باشند را به وسیله ی میلگردها تقویت نموده و به وسیله ی مسلح کردن بتن ، مقاومت ساختمان ار در برابر انواع نیروهای کششی بیشتر کنند .

سازه-بتنی-1

سازه های بتنی دارای چند روش یا نوع اجرا می باشند که عبارتند از :

  • بتن سیمانی به صورت ساده

بتن های سیمانی ای که ساده می باشند درواقع از همان ترکیب شن و ماسه یعنی سنگ ریزه های ریز و درشت و ترکیب ان ها با آب ساخته شده اند . زمانی که این مواد سفت و سخت شده درواقع به توده تبدیل می شود . این ماده ی به وجود آمده دارای مقاومت فشاری بسیار خوبی می باشد اما در مقابل نیروهای کششی هیچگونه مقاومتی ندارد . به همین دلیل از بتن های سیمانی ساده در ساخت جاده ها و یا بلوک هایی که سیمانی بوده و برای ساخت دیوارها توسط مهندسین در شرکت معماری استفاده می شوند استفاده می شود . چرا که این نوع بتن فقط تحمل بار و فشار را دارد .

  • بتن های مسلح

بتن مسلح را می توان همان بتن های ساده دانست که توسط یکسری میلگرد تقویت و مسلح شده اند . در نتیجه دارای مقاومت کششی بالاتری نیز شده اند . این متریال و سازه را می توان از پرکاربردترین سازه ها در صنعت ساختمان سازی دانست . البته این نکته هم حائز اهمیت است که از این سازه فقط در ساختمان سازی نه بلکه در ساخت مخزن های آب و ... نیز استفاده می نمایند .

  • بتن های پیش تنیده شده

وقتی می گوییم بتن پیش دنیده شده یعنی یک سبک از تنش به صورت اولیه و ثابت در اعضای بتنی ایجاد شده تا تنش هایی که به وسیله بارهای مرده و زنده از طریق ساختمان به این بتن ها وارد می شود را خنثی نماید . درواقع هدف از ساخت و تولید این نوع بتن محدود نمودن تنش هایی که کششی می باشند و همچنین تک هایی که ممکن است بر اثر خمش ایجاد شود می باشد .

مزایای استفاده از سازه های بتنی :

  • مقاومت بسیار زیادی در برابر حرارت و دمای زیاد داشته به طوری که خیلی سخت یکپارچگی خود را از دست می دهد و فرو می ریزد .
  • سازه های بتن مسلح توانایی مقابله با بادهایی که دارای سرعت زیادی مانند 200 مایل بر ساعت می باشند را دارند .
  • سازه های بتنی در برابر عوامل مختلف طبیعی و آتش سوزی مقاومت خوبی دارند .
  • بتن جز متریال هایی می باشد که در همه جا یافت شده به همین دلیل هزینه ی زیادی صرف حمل و انتقال آن نمی شود .
  • نیاز زیادی به تعمیر و همچنین نگهداری ندارد به همین دلیل پول زیادی نیز برای آن صرف نمی شود .

سازه-بتنی-2

معایب استفاده از سازه های بتنی :

  • به دلیل وزن زیادی که سازه های بتنی دارند بار مرده ی ساختمان زیاد می شود . به همین دلیل فوندانسیون نیاز به ابعاد بیشتری دارد .
  • بتن متریالی بازگشت پذیر نبوده چرا که با وجود تخریب کردن و خورد کردن آن نمی توان از آن برای ساخت ساختمانی جدید یا بازسازی ساختمان بهره برد و بی استفاده می شود .
  • بتن دارای مقاومت فشاری بسیار خوبی می باشد اما متاسفانه مقاومت کششی آن تعریفی ندارد .
  • استفاده از بتن د رمناطقی که زلزله زیاد رخ می دهد توصیه نمی شود چرا که انعطاف پذیر نبوده و آسیب مستقیم به آن وارد می شود .

 سازه-بتنی-3

سازه ی فلزی :

فولاد را می توان یک آلیاژ از ترکیب آهن ، کربن و یکسری دیگر از عناصر دانست . با توجه مقدار کربن و دیگر عناصر از فولادهای سنگین و سبک تا فولادهای کم آلیاژ و پر آلیاژ ، این فولاد می تواند متنوع باشد . همانطور که از اسم این نوع سازه مشخص است سازه های فولادی یا فلزی سازه هایی هستند که از فولاد به تولید می رسند . ویژگی ها و انواع این فولاد ها با توجه به استانداردهای جهانی به ویژه آمریکا به تولید می رسند . مقاطعی که در سازه های فولادی استفاده می شود اغلب به روش نورد گرم ساخته می شوند .

سازه-فلزی-4

به طور کلی در ساخت و طراحی سازه های فولادی هر پروفیل و مقطعی که فولادی می باشد را باید با دقت و محاسبه ی دقیق طراحی نمود . این اعضا میتواند شامل تیرها ، ستون ها ، سقف های کامپوزیت ، مهاربندها و ... باشد . از این سازه ها می توان در ساخت ویلا و خانه های بزرگ استفاده نمود .

سازه-فلزی-1

مزایای استفاده از سازه های فولادی :

  • ساخت و اجرای سازه های فولادی بسیار سریع و آسان می باشد .
  • بازسازی و تعمیر این سازه بسیار آسان و سریع می باشد .
  • سازه ی انعطاف پذیر بوده به همین دلیل استفاده از این سازه در مناطق زلزله خیز توصیه می شود .
  • تقویت و شکل دهی سازه های فولادی امکان پذیر است .
  • فولاد را می توان متریالی قابل بازیافت دانست به همین دلیل به صرفه نیز می باشد .

سازه-فلزی-2

معایب استفاده از سازه های فولادی :

  • تمامی اندازه ها و وزن و ابعاد مورد نظر این سازه باید حتما قبل از تهیه ی متریال بررسی شده و محاسبه شود .
  • زمانی که برای متصل کردن این سازه ها به یکدیگر نیاز است بیشتر از زمان مورد نیاز برای اصتال سازه ی بتنی می باشد .
  • هزینه ی اجرا نمودن و نصب سازه های فولادی در ساختمان سازی در مقایسه با سازه هایی که بتنی می باشند بیشتر می باشد .
  • برای اجرای این نوع سازه نیاز به کارگران و استادهای ماهری می باشد .
  • فولاد در برابر حرارت و حرق مقاومت زیادی ندارد و نرم و ذوب شده و باعث تخریب ساختمان می شود .
  • استفاده از این سازه در مناطق مرطوب و نزدیک دریا توصیه نمی شود چرا که امکان زنگ زدگی و خوردگی این سازه زیاد است .

 سازه-فلزی-3

کلام آخر

شرکت معماری و بازسازی ساختمان هیرادانا از بهترین و موفق ترین شرکت های ایرانی در زمینه معماری و ساخت و ساز می باشد . با توجه به دانش و با تکیه بر تجربه ای که مهندسین این شرکت در زمینه های مختلف ساخت و ساز و طراحی و بازسازی ساختمان دارند شما می توانید به شرکت هیرادانا مراجعه کرده و یا با تماس با 09125754921 از خدمات مختلف هیرادانا بهره ببرید . برای مشاهده نمونه پروژه ها به بخش پروژه ها مراجعه کنید .

9 / 10
از 9 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات