طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

۱۲درس معماری مدرن از لوکوربوزیه قسمت دوم

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 13 مهر 1399 در ساعت 16 : 10 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در بخش قبلی با ۵ درس معماری ساختمان مدرن و طراحی داخلی این معمار معروف اشنا شدیم در ادامه به دیگر نکات مهم خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

  • استفاده از معماری گردشگاهی در طراحی

    ۱۲ درس معماری مدرن از لوکوربوزیه

چهار سال پس از ساخت این بنا یعنی در سال ۱۹۲۹ او روشی به عنوان معماری گردشگاهی را معرفی نمود که این ایده  را برای بار اول در همین ساختمان اجرا کرد. او در اصل این ایده معماری را از معماری سنتی عربی الهام گرفت. فضایی که هر فردی به محض ورود به آن از طراحی داخلی مدرن بی نظیر آن به وجد آمده و شروع به تحسین کردن آن می نماید.

لوکوربوزیه برای ساختمان  Maison La Roche بازدیدکنندگان را به سمت مسیری از پیش تعیین شده هدایت می کند! در این مسیر به وسیله نور راه پله روشن شده و با استفاده از سایه به مسیر درست افراد را هدایت می نماید.

قصد استفاده از سطح شیبدار در گالری هنری این میباشد که به افراد اجازه دهد آثار هنری و فضا را در ارتفاع و زوایای  مختلف ببینند.

لوکوربوزیه در مورد استفاده از سطح شیب دار به جای راه پله گفته است که در سطح شیب دار به آرامی قدم به قدم بالا می رویم و این با حس بالا رفتن از راه پله کاملا متفاوت می باشد و سطح شیب دار طبقات را به هم مربوط کرده و راه پله ها طبقات را از هم جدا میکنند.

  • انتخاب هدفمند رنگ دیوار در دکوراسیون این بنا

    ۱۲ درس معماری مدرن از لوکوربوزیه

در این ساختمان یکی از برجسته ترین ویژگی های این است که تمام نقاشی دیوار ها کاملا هدفمند و با فکر انجام شده می باشد او رنگ دیوار را تنها برای اینکه دیوار رنگی داشته باشد در نظر نگرفته  است بلکه لوکوربوزیه  قابلیت هر  رنگ در کوچک تر و یا بزرگتر نشان دادن فضاهای گوناگون این ساختمان نیز توجه کرده است و او برای هر قسمت رنگ های مختلفی را در نظر گرفته است او رنگ ها را به  دسته رنگ های متحرک، رنگ های تند و رنگ های واسطه تقسیم بندی کرده به عنوان مثال در این بنا دیواری که در نور کم و سایه قرار دارد رنگ آبی و دیوارهای پشتی را رنگ قهوه ای در نظر گرفته است.

  • طراحی پلان آزاد

    ۱۲ درس معماری مدرن از لوکوربوزیه

در واقع یکی از ایده‌های طلایی او طراحی پلان ازاد بود . او می گفت که طبقات باید از هم جدا و بر روی یکدیگر قرار گیرند و با استفاده از ستون های بتنی و بتن های مقاوم شده این خواسته خود را براورده کرد .

در تصویر مشاهده می کنید در طراحی دکوراسیون داخلی طبقه دوم این راهروی کاشی کاری شده به شکل پلان آزاد طراحی شده است. لازم به ذکر است که یکی دیگر از تکنیک های او استفاده از درهای شیشه‌ای شفاف می باشد تا به راحتی به داخل فضا نورخورشید وارد شود‌.

  • استفاده از هر دو طراحی مونوکروماتیک و پلی کروماتیک

    ۱۲ درس معماری مدرن از لوکوربوزیه

او در سراسر این ساختمان ایده معماری  کروماتیک را پیاده کرده است در حالی که در بعضی از فضا تنها از یک رنگ استفاده کرده است. یکی دیگر از این بخشها ناهار خوری ساختمان می باشد که سقف و دیوارهای آن رنگ آجری روشن می باشد.

  • اهمیت دادن به جزییات

    ۱۲ درس معماری مدرن از لوکوربوزیه

او در معماری این ساختمان سعی کرده است تا جایی که امکان دارد  استفاده حداقلی از ابزار و سخت افزار ها کند. به عنوان مثال در طراحی دکوراسیون اشپزخانه کابینت به جای یک دستگیره کششی، یک بریدگی اندازه انگشتان دست طراحی کرده است تا با استفاده از آن بتوانند درب کابینت را باز و بسته کند.

اما حذف کلید چراغ و دستگیره کار غیر قابل ممکن بود بنابراین برای دستگیره درب ها و کلید از سخت‌افزارهای برنجی ساده استفاده کرده است‌.

لوکوربوزیه حتی به مکان نصب کلید ها نیز توجه کرده است تا افرادی که قدی متوسط دارند بتوانند به راحتی با خم کردن طبیعی آرنج کلید را روشن و خاموش نمایند.

  • در نظر گرفتن شیشه به عنوان یکی از ویژگی های معماری

    ۱۲ درس معماری مدرن از لوکوربوزیه

در طبقه دوم گالری هنری برای درب ورودی ایوان شیشه بافت دار هم برای وارد کردن نور طبیعی خورشید به فضای داخلی و هم به منظور حفظ حریم شخصی در نظر گرفته شده است البته از این نوع شیشه ها در پنجره طبقه اول  نیز استفاده شده است که اجازه ورود نور طبیعی را به فضای داخلی خدمات اشپزخانه  می دهد.

  • پشت بام جدید در پاریس

    ۱۲درس معماری مدرن از لوکوربوزیه  قسمت دوم

در حالیکه ساختمان های سنتی پاریس به شکل بام های شیبدار دارند او پشت بامی بدون شیب با استفاده از سیستم تخلیه آب داخلی در نظر گرفت که با بتن مقاوم شده اجرا شده است و در مقابل هم ترک خوردگی و هم سرمازدگی بسیار مقاوم می باشد از دیگر ویژگی های این بام می توان به کاشت و نگهداری گیاهان همیشه سبز اشاره کرد.

 

6 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات