طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

۱۲ درس معماری مدرن از لوکوربوزیه قسمت اول

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 13 مهر 1399 در ساعت 13 : 51 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

معمار سوئیسی لوکوربوزیه یکی از پیشگامان معماری مدرن  و طراحی داخلی می باشد . او پس از طراحی ساختمانی در پاریس ۵ اصل مهم برای معماری و طراحی ساختمان مدرن معرفی نمود. الکس هاتز یکی از متخصصان معماری عصر حاضر دردو بازدید که از این ساختمان داشت با توجه به این پنج است، ۱۲ ایده و نکته کاربردی که میتوان از معماری و طراحی داخلی آن یاد گرفت را معرفی کرده است که در ادامه این مقاله از شرکت دکوراسیون داخلی هیرادانا این نکات را به شما عزیزان شرح خواهیم داد.

  • ساختمانی که لوکوربوزیه با رعایت اصول پنجگانه معماری مدرن طراحی کرده است

در سفری که الکسا هاتز به پاریس داشت به همراه یکی از دوستانش از ساختمان Maison La Roche  بازدید کردند این بنا با  معماری پیر جانرت و لوکوربوزیه برای  یکی از گردآورنده های آثار هنری سوئیسی در بین سال ‌های ۱۹۲۳ تا ۱۹۲۵ ساخته شد.

این ساختمان پروژه ‌ای می‌باشد که لوکوربوزیه نسبت به آن نظریه های معماری زیادی را ارائه داده است که این نظریه ها مدتی پس از آن با عنوان ۵ اصل برای معماری مدرن معرفی گردید. این اصول شامل نمای خارجی آزاد ،  پلان آزاد، سقف سبز و پیلوتی ها و پنجره های افقی می باشد.

در سفر دیگری که سالها بعد  الکسا هاتز به پاریس داشت از این ساختمان برای بار دوم بازدید کرد که نتیجه آن دوازده  درس و نکات مهم می باشد که همچنان استفاده از این نکات در معماری کاربرد دارد.

  • نمای خارجی آزاد

    ۱۲ درس معماری مدرن از لوکوربوزیه

نمای خارجی آزاد را لوکوربوزیه در پنج اصل  معماری مدرن اینگونه تعریف کرده است  که نمای خارجی پوششی سبک می باشد از پنجره و دیوار هایی که روی ستون های بتنی مقاوم ساختمان ساخته شده‌اند.

چگونگی استفاده از پنجره در نمای خارجی را در اصل دیگری به عنوان استفاده از پنجره افقی شرح داده است در این اصل گفته است که به جای استفاده از پنجره های باریک و عمودی از پنجره های افقی و طویلی  که بدون هیچ قطعی از یک سمت به سمت دیگر در طراحی نمای ساختمان کشیده می شوند استفاده شود.

  • همیشه فضایی برای باغچه در نظر داشته باشید.

    ۱۲ درس معماری مدرن از لوکوربوزیه

از دیگر اصول پنجگانه معماری مدرن می توان به پیلوتی و یا طراحی ستونهای باریک که بر روی آنها ساختمان طراحی می ‌شود و باعث ایجاد فضای آزاد در زیر آن می گردد اشاره کرد. مزیت طراحی این ستون ها این است که بازدیدکنندگان می‌توانند آزادانه در این فضا حرکت کرده  معمار نیز می تواند در زیر ساختمان فضای مخصوصی برای باغچه طراحی کند.

  • استفاده از فضای خالی

    ۱۲ درس معماری مدرن از لوکوربوزیه

در بخش دکوراسیون داخلی ساختمان لوکوربوزیه ترجیح داده است که به جای راهروهای بزرگ قدیمی و دارای فرم سنتی از ورودی جعبه ای شکل که بیشتر فضای آن خالی می باشد در نظر بگیرد.

 قصد او از طراحی راه پله در گوشه این مکان طراحی معماری گردشگاهی می باشد تا در بازدیدکنندگان حس کنجکاوی را برانگیزد و به مسیر درست آنها را هدایت کند.

  • ایجاد پالت رنگی با استفاده از طیف های مختلف هر رنگ

    ۱۲ درس معماری مدرن از لوکوربوزیه

پالت رنگی در نظر گرفته شده برای طراحی داخلی خانه از ۱۷ رنگ تشکیل شده است که شامل طیف های مختلفی از رنگ های سبز ،آبی ،خاکستری  ،قهوه‌ای و حنایی می شود.او از این رنگ ها در سراسر خانه به صورت تکرار استفاده کرده است حال ممکن است برای شما این سوال پیش آید که استفاده از این تعداد رنگ در دید باعث ایجاد آشفتگی نمی گردد ؟ در واقع پاسخ به این سوال منفی می باشد زیرا این رنگها به صورت ناباورانه در کنار هم هارمونی زیبایق ایجاد کرده‌اند که دلیل آن این است که او از طیف های مختلف هر رنگ به صورت هوشمندانه در این پالت استفاده کرده است به عنوان مثال از رنگ حنایی در این پالت رنگی پنج طیف مختلف وجود دارد.

  • اکوستیک در طراحی پلان آزاد  در نظر گرفته شود

    ۱۲ درس معماری مدرن از لوکوربوزیه

در سال ۱۹۲۸ گالری هنری این ساختمان برای حل مشکلاتی توسط  شارلوت پریاند و لوکوربوزیه بازسازی گردید که مشکل طراحی داخلی مدرن ساختمان آن ،آکوستیک بود .در واقع در سال ۱۹۲۳ ،زمان طراحی این گالری هنری معماران در طراحی خود آکوستیک فضا را در نظر نگرفته بودند طوری که کف زمین از پارکت بوده و هیچگونه وسیله ای  بر روی آن قرار نگرفته بود و برای حل این مشکل آنها کف را با کاشی سنگی رنگ مشکی و فرش صورتی لاستیکی پوشاندند و در زیر سطح شیب دار شلف کوتاه و قفسه کتاب و همچنین در سالن صندلی های فلزی و میزی با سنگ مرمر مشکی رنگ و نیمکت قرار دادند.

7 / 10
از 3 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات