طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

کفراژ چیست؟

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 14 فروردین 1402 در ساعت 17 : 8 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کفراژ در اصل یک واژه ی فرانسوی بوده اما به طور کلی یکی از جمله اصطلاحاتی است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. درواقع می توان گفت که عمده استفاده ی کفراژ در بتن ریزی می باشد که از آن برای شکل دهی به بتن ها در اندازه و همچنین حجم لازم استفاده می شود. کفراژبندی اصولا در ساختمان های عادی استفاده نشده چرا که در این ساختمان ها نشست قالب ها به دلیل بتن ریزی اهمیت چندانی ندارند. اصولا از آن در طراحی و ساخت پل ها برای آنکه از حرکت قالب هایی که مونتاژ شده اند جلوگیری شود و مانع نشست آن ها شوند استفاده می شود. کفراژها درواقع سازه هایی موقتی محسوب می شوند که برای رسیدن به یک هدف مشخص مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به بحث کفراژ با شرکت معماری هیرادانا میپردازیم.

کفراژ-2

کفراژ چیست؟

کفراژ را می توان یک نوع قالب بندی دانست که به صورت سازه ای و موقتی می باشد و هنگام بتن ریزی استفاده می شود. کفراژها درواقع قالب هایی عمودی و یا افقی می باشند که تا زمانی که بتن ها کاملا سفت شده و شکل مورد نظر را پیدا کنند در سعی جای خود می مانند. کفراژها را برای سازه هایی مثل دال های بتنی، دیوارها و یا ستون ها استفاده می کنند. این قالب ها می توانند با استفاده از تخته های سه لا، چوب، بتن مسلح، ترکیب چوب با فولاد و یا حتی بتن مسلح ساخته شوند. این عمل در ساختمان سازی هم هزینه بر بوده و هم هزینه ی زیادی را نیاز دارد و به همین دلیل بیشتر برای ساختمان ها و پروژه های بزرگ استفاده می شود.

کفراژ-3

کفراژ خوب چه ویژگی هایی دارد؟

کفراژها هر کدام دارای ویژگی های متفاوتی می باشند اما اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم که کفراژ خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد می توان به این موارد اشاره نمود:

  • کفراژ خوب باید در برابر بار مرده بتن و همچنین بار زنده ی آن هنگام ریخته گری مقاومت کند و به طور کلی مقاومت بالایی داشته باشد.
  • از نشتی جلوگیری کند و خود نیز نشتی نداشته باشد.
  • در برابر رطوبت مقاوم باشد.
  • از انحراف بتن به خوبی جلوگیری کند.
  • سبک باشد.
  • در برابر تاب خوردن، آب و هوا و حجیم شدن باید مقاومت خوبی داشته باشد.
  • موادی که از آن ساخته می شود باید در دسترس و ارزان قیمت باشند و همچنین بتوان آن ها را چندین بار استفاده نمود.
  • و ...

کفراژ-4

چه بارهایی به کفراژها وارد می شوند؟

بارهای مختلفی به کفراژها به دلایل گوناگون وارد می شود که از جمله ی آن ها می توان به بار مرده بتن، بار زنده که به دلیل انجام عملیات بتن ریزی می باشد، باری که به دلیل تراکم بتن به وسیله تجهیزات مختلف مکانیکی به وجود آمده، باری که بر اثر ضربه های بتن هنگام ریخته گری وارد شده و ... اشاره نمود. یک کفراژ خوب باید در برابر تمامی این بارها به خوبی مقاومت کند تا در نهایت بتن ریزی به خوبی انجام شود. درواقع اگر نتواند در برابر این موارد مقاومت کند کیفیت خوبی نداشته و باعث پایین آمدن کیفیت عملیات ساختمان سازی نیز می شود و ممکن است که باعث بروز مشکلاتی نیز شود که از جمله ی آن ها می توان به خوب قالب نشدن و شکل نگرفتن بتن ها اشاره نمود. به همین علت حتما باید توجه نمود که قالب های کفراژ از جنسی باشند که بتوانند در برابر انواع بارها مقاومت کنند.

کفراژ-5

انواع کفراژ ها کدامند؟ چه ویژگی هایی دارند؟

همانطور که گفته شد کفراژها دارای تنوع مختلفی از نظر جنس و نوع می باشند که هر کدام مزایا و معایب مختلفی دارند و برای قسمت های مختلفی استفاده می شوند. به همین دلیل برای استفاده از آن ها حتما باید به نوع پروژه خود و نیازی که دارید و بودجه ای که کارفرما می تواند بگذارد توجه کرده و سپس نوع مناسب را انتخاب کرده و استفاده کنید. انواع کفراژها عبارتند از:

  • کفراژبندی توسط قالب هایی از جنس چوب

برای این نوع از کفراژها اصولا از چوب های سه لایه و نئوپان استفاده می شود.قالب هایی که با این متریال ساخته می شوند اصولا مدل هایی ساده داشته و به همین دلیل کار کردن با آن ها نیز آسان می باشد. نکته ای که راجع به این نوع کفراژ وجود دارد این است که اندازه ی قالب ها را می توان تغییر داد چرا که با میخ و یا پیچ به یکدیگر وصل شده اند. کفراژهایی که دارای قالب چوبی می باشند وزن کمی داشته و در برابر حرارت نیز نسبتا مقاومت خوبی دارند. این کفراژها دارای ایراداتی نیز می باشند که بعضی از آن ها عبارتند از: استفاده از این نوع کفراژ در پروژه های عظیم بسیار زمان بر خواهد بود و از طرفی چون از چوب زیادی استفاده می شود می توان گفت که با طبیعت دوست نبوده و به آن آسیب می رساند. از طرفی ممکن است که درزهای قالب ها به خوبی گرفته نشده باشد و باید حتما به آن دقت نمود.

کفراژ-6

  • کفراژبندی توسط قالب هایی از جنس فلز

قالب های فلزی را می توان از پر کاربردترین ترین نوع کفراژها دانست. برخلاف قالب های چوبی، قالب های فلزی سرعت انجام کفراژبندی در پروژه های بزرگ را بسیار زیاد می کند و از طرفی جابجایی آن ها نیز بسیار آسان است. این قالب ها استحکام بسیار خوبی داشته و از مقاومت خوبی در برابر عوامل مختلف نیز برخوردار است اما دارای وزن نسبتا زیادی بوده و اجرای آن ها بسیار هزینه بر است.

  • کفراژبندی توسط قالب هایی از جنس پلاستیک

این نوع از قالب ها اصولا برای ساختمان های کوچک و ساده مورد استفاده قرار می گیرند. این کفراژها بسیار قیمت مناسبی داشته و وزن کمی نیز دارند. همچنین اگر با دقت آن ها را جابجا کنید می توانید برای دیگر پروژه ها نیز از آن ها بهره ببرید که ان خود یکی از مزیت های اصلی این نوع کفراژ به شمار می رود و باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.

  • کفراژبندی توسط قالب هایی از جنس فایبرگلاس

این نوع از قالب ها اصولا برای بتن ریزی ای که در سقف صورت می گیرد مورد استفاده قرار می گیرند. دلیلی که باعث می شود مهندس مربوطه از این قالب ها برای سقف استفاده کند این است که باعث سبک کردن سقف و همچنین پی های گسترده بتنی می شود. این قالب ها ضریب امنیتی نسبتا بالایی دارد و از طرفی وزن سازه را به طور کلی کاهش می دهد و زمان اجرای آن نیز کوتاه می باشد. از طرفی نفوذپذیری ساختمان را نیز کاهش می دهد و به همین دلیل می توان گفت یکی از بهترین نوع های کفراژ می باشد.

  • کفراژبندی توسط قالب های لغزه و یا متحرک

قالب هایی که لغزنده می باشند، اصولا هیدرولیک بوده و زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که بتن ریزی یکنواخت صورت بگیرد. از قالب های هیدورلیک هم می توان به شکل عمودی و هم افقی استفاده نمود که نوع افقی آن ها برای ساخت کانال های آب، ساخت تونل و همچنین کانال های زهکشی استفاده می شوند. نوع عمودی این قالب ها نیز برای ساخت انبارهای بزرگ و سیلوها و برج های مخابراتی و ... استفاده می شوند.

کفراژ-7

  • کفراژبندی توسط قالب های ماندگار

این کفراژها ثابت می باشند و دارای مقاومت بسیار بالایی می باشند. این کفراژها درواقع از مصالح ساختمان به شمار رفته و از آنجایی که نمی توانند جابجا شوند ایجاد هر گونه در جای آن ها می تواند باعث بروز مشکل شده و توجه زیاد لازمه ی اجرای آن می باشد. به همین دلیل حتما باید توسط متخصصین صورت بگیرد.

کفراژ-8

  • کفراژبندی به صورت داربستی

این نوع از کفراژبندی بیشتر از چهار پایه داشته و استفاده از آن ایمنی کار را بالا می برد. همچنین می توان گفت کفراژ داربستی برای سقف نیز استفاده شده و باعث پایدارتر شدن نمای ساختمان می شود. باید دقت کنید که به طور کلی کفراژبندی با داربست متفاوت است و هر کدام کار جداگونه ای را انجام می دهند.

خدمات طراحی داخلی و بازسازی ساختمان: 09125754921

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات