طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

ویژگی ها و مزایای روف گاردن بام سبز

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 11 خرداد 1400 در ساعت 14 : 45 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اگر شما قصد طراحی یک روف گاردن را در بام ساختمان خود دارید پیشنهاد میکنیم حتما این مقاله شرکت معماری هیرادانا مطالعه فرمایید .

یکی از جدیدترین موارد صنعت ساختمان سازی روف گاردن می باشد که در ارتباط با پیوند طبیعت و زندگی شهری است که  به علت فایده های زیادی که دارد توجه افراد زیادی را به خود جلب نموده است .

یک ایده جذاب در طراحی داخلی روف گاردن  کاشت گیاهان بر روی روف گاردن بام سبز می باشد که مزایایی مانند زیبا سازی فضا ، جلوگیری از هدر رفتن انرژی ساختمان و تصفیه هوا راهکارهای و ... دارد .

بام سبز  یکی از موثر ترین ، زیبا ترین و جذاب ترین ارائه شده جهت پیوند طبیعت با زندگی شهری است .

این فضا تنها با استفاده از زیرسازی های لازم برای پیاده سازی فضای سبز بسیار زیبایی که تشکیل شده از پوشش های گیاهی متناسب با منطقه جغرافیایی بر روی بام و یا روی تراس خانه و ساختمان ها ارائه می شود .

  •  انواع مدل های روف گاردن(بام سبز)

در بازسازی و اجرا این سیستم خاص بر اساس نحوه اجرا به چهار دسته متمرکز ، گسترده ، ترکیبی و در آخر بر اساس جعبه های گیاه تقسیم شده‌اند .

ویژگی ها و مزایای روف گاردن بام سبز

تفاوت هایی در سیستم های اجرایی وجود دارد که بیشتر به میزان عمق مورد نیاز برای کشت گیاهان برمیگردد البته در این روش سیستم متمرکز این عمق بیشتر می باشد و در سیستم گسترده که دارای عمق کمتر و همچنین در نوع بر اساس جعبه های گیاه به جای فراهم سازی عمق صرفاً جعبه های مخصوص برای کشت گیاه بر روی سقف قرار داده می شود .

در مدل مد ولار و یا جعبه گیاه برای بستر کشت گیاه زیرساخت خاصی نیاز ندارد و این شرایط را برای رشد گیاهان جعبه های تعبیه شده در خود نیز دارند .

همانطور که از نام سیستم ترکیبی به نظر می رسد ترکیبی از دو روش گسترده و متمرکز می باشد و ظرفیت بار بیشتری دارد و امکان کشت دامنه زیاد تری از گیاهان و یا درختان را فراهم می سازد .

می توان مشابه مزیت مدل متمرکز در سقف ، مواردی مانند مبلمان فضای سبز و پارتیشن بندی برای کارهای مختلف و آلاچیق انجام داد .

  • بام‌سبز تصفیه کننده هوا

    ویژگی ها و مزایای روف گاردن بام سبز

یکی از موثرترین روش ها برای ایجاد فضایی با هوای پاک و تصفیه شده توسط گیاهان طبیعی  روف گاردن می باشد زیرا تاثیر زیادی در کاهش آلاینده هایی که در هوا وجود دارد را به مراتب تمیزتر و پاک تر بر روی بام  و برای ساکنین به وجود می‌آورد .

  • روف گاردن نمای زیبا و متفاوت

در طراحی دکوراسیون داخلی روف گاردن زیبایی مثال زدنی روف گاردن نه تنها تاثیر مثبتی بر روی روحیه افراد ساختمان دارد بلکه از لحاظ زیباسازی جلوه بسیار متفاوتی از ساختمان ها و خانه ها را برای ما ایجاد می کند .

  • امکانات جانبی بام سبز

    ویژگی ها و مزایای روف گاردن بام سبز

می‌توان گفت روف گاردن ها فضایی شبیه به  پارک را به خانه شما می آورند زیرا محیطی برای رشد گیاهان است و محل مناسبی برای قرار دادن صندلی می باشد و می توان از المان های تفریحی مانند تاب و سرسره برای کودکان در آنجا استفاده کرد و حتی میتوان از آلاچیق ، آبنما ، شومینه فضای باز ، نورپردازی بیرونی و انواع کفپوش اپوکسی و سایه بان استفاده کرد .

  • متعادل سازی دمای ساختمان با روف گاردن

پوشش گیاهی که در سقف ساختمان وجود دارد تاثیر بسیار زیادی در جذب حرارتی که بر اثر تابش نور خورشید به وجود آمده ایجاد می‌کند .

نور تابیده شده توسط گیاهان موجود جذب شده و از این طریق باعث می شود که دمای ساختمان بر اثر این تابش زیادتر نشود و به این دلیل سبب می‌شود که دمای ساختمان در فصل گرم سال از این طریق بیشتر نشده و در آخر باعث کاهش مصرف انرژی مصرفی برای خنک سازی ساختمان میشود و همچنین این شرایط در فصل سرد سال برای هوای سرد بیرون از ساختمان وجود دارد و روف گاردن ها باعث مانع شدن از عبور هوای سرد به داخل ساختمان از طریق پشت بام ساختمان می شوند .

  • عملکرد عایق صوتی بام سبز

گیاهان و خاکی که برای کشت آنها استفاده می شود به عنوان عایق صوتی به خوبی عمل می کند و تا حد زیادی باعث  ورود صداهای بیرونی به داخل ساختمان و یا خانه می شوند .

  • معماری سبز و پایدار

معماری سبز و پایدار علاوه بر هدف های اصلی بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از مصالح دوستدار طبیعت و ایجاد چرخه مناسب برای بهینه سازی و به کارگیری شرایط محیطی  تاکید دارد . 

در طراحی و اجرا شما می توانید سیستمی برای مدیریت آب باران بر روی سقف استفاده کنید تا با این روش هم سطح آب بارشی بر روی بام را کنترل کنید و هم  از سیستم مناسب دوباره برای آبیاری پوشش گیاهی روی سطح بام استفاده کنید زیرا هم موجب پایدارسازی بنا می‌شود و هم میزان آب را برای آبیاری کاهش می دهد و باعث می شود آب باران ها بر روی بام هدر نرود .

  • افزایش طول عمر سقف

 سبک مهندسی روف‌گاردن و سیستم آن این امتیاز را به وجود آورده است که سقف ساختمان در معرض شرایط محیطی فرسایش گر قرار نگیرد و در طول عمر مفید سقف افزایش یابد و هزینه‌های نگهداری  سقف ساختمان  را کاهش دهد .

  • روف گاردن محیط مناسب و سالم برای دورهمی ها و کودکان

روف گاردن سالم ترین و طبیعی ترین محیط در فضای باز در نزدیک ترین حالت ممکن برای تفریح کودکان است و شرایط سالم و مناسبی برای جمع دوستان و افراد خانواده می باشد .

ویژگی ها و مزایای روف گاردن بام سبز

  • دوام عالی و چشمگیر روف گاردن

مواد و متریال استفاده شده برای ساخت روف گاردن دارای دوام بسیار بالایی است به همین دلیل نیاز به تعویض قطعات و موارد در آن بسیار کم می باشد و عمر بالایی دارد و این ویژگی باعث می شود تا هزینه های تعمیر این محصول برای قطعات بسیار کم باشد .

6 / 10
از 4 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات