طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

ویلا ساوا اثری ماندگار از لوکوربوزیه

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 17 دی 1399 در ساعت 16 : 44 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ویلا ساوا توسط لوکوربوزیه که یکی از برترین و معروف ترین معماران دنیا می باشد در سال ۱۹۳۰ در فرانسه طراحی گردید این بنا  یکی از برترین آثار لوکوربوزیه به سبک مدرن می باشد .

  • خصوصیات کلی ویلا ساوا

 ویلا ساوا به دلیل ویژگی هایی مانند طراحی نمای مدرن و آزاد ، پلان آزاد و انعطاف پذیر ،پنجره های سرتاسری ،استفاده از عناصر افقی و عمودی با هندسه زیبا ، ایجاد تعامل میان معماری و طبیعت ،وارد کردن باغ و نور طبیعی به طراحی دکوراسیون داخلی  و طراحی بام سبز به عنوان فضای زندگی ،ایجاد شفافیت ،استفاده از  رمپ به عنوان عنصر عمودی ارتباط دهنده و پیلوت و ستون های عمودی و غیره جزء شاهکارهای ماندگار این معمار معروف به شمار می رود .

این معمار که از پیشگامان سبک مدرن به شمار می رود خانه را به عنوان ماشینی برای زندگی میداند و اصول مشخصی را برای معماری مدرن مشخص کرده است که بسیاری از معماران از آن بهره برده اند .

 لوکوربوزیه صنعت و تکنولوژی را منبع الهام معماری به سبک مدرن و ۵ اصل طراحی بناهای  مدرن خود را تعیین نموده است و تمام آنها را به طور کلی تنها در طراحی ویلا ساوا به نمایش گذشته است. این ویلا یک حجم مکعب بتنی سفید رنگ بر روی ستون هایی با ظاهر مدرن و با پنجره های سرتاسری در میان فضای سبز در اطراف خود قرار گرفته است .

ارتباط این بنای دو طبقه توسط پله اسپیرال و رمپ از طبقه همکف ساختمان تا روی بام می باشد .

در حقیقت ایده پله اسپیرال و رمپ در قرن ۲۰ این ویلا را به اثری شاخص تبدیل کرد .

ویلا ساوا

 در مورد بام نظریه لوکوربوزیه این بود که بام نمای پنجم می باشد و به همین خاطر باغ روی بام را در این بنا جهت تعامل با طبیعت و ایجاد فضایی زیبا و دلپذیر طراحی کرد .

یکی دیگر از ایده های طراحی او طراحی پلان آزاد بود پلانی که در آن از دیوارهای داخلی استفاده نشود ، فضاهای انعطاف‌ پذیری را ایجاد می‌کند .

 در طراحی داخلی مدرن این ویلا نشیمن طراحی شده در طبقه همکف با دیدی رو به باغ و تراس با دیوارهای شیشه ای فضای دلنشین و آرامی را ایجاد کرده است. در طراحی داخلی لوکس از چند رنگ سفید ، مشکی و … استفاده کرده اند اما در طراحی  نما با استفاده از رنگ سفید نمای مدرن و جالبی را ایجاد کرده اند .

ویلا ساوا

  •  ویژگی های اصلی ویلا

در طراحی ویلا ساوا ستون هایی که بر روی زمین قرار گرفته اند باعث ارتفاع بنا از سطح زمین شده است و ساختمان را در برابر نم زمین حفظ می نماید و باعث می شود که باغچه چسبیده به ساختمان باشد .

طراحی تراس مسطح سقفی  محیطی برای خانواده ایجاد کرده و دیدی روبه باغ را در دسترس قرار داده است و پلان آزاد که در آن دیوارها را حذف کرده و به جای آن در هر فضایی که لازم باشد از پارتیشن ها استفاده شده است و استفاده پنجره های سرتاسری  باعث شده است نور طبیعی مناسب و تهویه مطلوب انجام گیرد  و همچنین طراحی نما با طراحی آزاد و بدون محدودیت .

ویلا ساوا

 پنج اصل لوکوربوزیه که در این بنا رعایت شده و به راحتی قابل درک و مشاهده میباشد عبارت است از :

ارتباط میان بنا با طبیعت ، استفاده از رمپ  در دو قسمت، یک قسمت در داخل ساختمان و قسمتی دیگر در امتداد دیوار خارجی تا تراس ،استفاده از پله در وسط ویلا و تاکید بر روی آن و گرایش تندیس گونه بودن بنا .

این ویلا ایده رهایی از خاک لوکوربوزیه را به زیبایی به نمایش می‌گذارد .  ویلا ساوا همچون ویلای رنسانس دارای فرم مرکزی می‌باش و این ویلا علاوه بر دارا بودن مفاهیم تاریخی و معاصر نمادی از طرز تفکر قدم به قدم لوکوربوزیه نیز می باشد .

 در مرحله نخست او هر ساختمانی را جزئی از شهر تخیلی خود می دانست و در تلاش بود تا نشان دهد چگونه معماری فیزیک و فرهنگ زندگی را غنی می سازد .

  • سایت ویلا ساوا

 سایت این ویلا چمنزار وسیعی می باشد که درختان بسیاری در دور تا دور آن قرار گرفته اند. در قسمت جنوبی ورودی اصلی سایت قرار دارد و راه دسترسی به ساختمان در ضلع شمالی می باشد .لوکوربوزیه با این طراحی قصد داشت تا مخاطب را در دو تا دور ویلا بچرخاند و با این کار در همان برخورد اول ویلا خود را به افراد نشان می دهد .

7 / 10
از 7 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات