طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

هر آنچه در باره ی روفگاردن و مزایا و معایب آن باید بدانیم

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 26 ارديبهشت 1400 در ساعت 14 : 20 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

با توجه به گسترش پر شتاب آپارتمان نشینی در شهرها و عدم دسترسی به فضای آزاد و سبز برای ساکنین واحدهای آپارتمانی ، طراحان برای پاسخگویی به این نیاز اساسی موجود ، اقدام به طراحی روف گاردن در ساختمان ها نمودند . در آغار کار و با اجرای اولین بام باغ یا بام سبز در سیمای شهری ، این المان در ساختمان ها از منظر شهری کمی نامتعارف به نظر می رسید اما در طی گذر زمان روف گاردن تبدیل به یک ویژگی مثبت در ساختمان ها شده است که برای انتخاب و خرید واحدهای آپارتمانی ، مورد توجه مشتریان قرار می گیرد.

چنانچه طراحی روف گاردن به درستی صورت گیرد و از تجربه طراحان شاغل در شرکت دکوراسیون داخلی استفاده شود ، نتیجه حاصل تداعی کننده بهشتی کوچک در بلندای آپارتمان ها و برج ها خواهد بود . صرف زمان توسط ساکنین در این فضای طراحی شده حرفه ای ، آرامش روانی و سلامت جسمی را در پی خواهد داشت . همچنین با م باغ ها سبب بهبود كيفيت محيط زيست شهري شده و کارشناسان صنعت ساختمان ، افزودن این بخش را در تمامی سازه ها اکیدا مورد توجه قرار می دهند . لازم به ذکر است که طراحی روفگاردن بصورت اصولی به هیچ وجه طراحی نمای ساختمان را زشت و نامتعارف نمیکند و بلعکس داشتن روفگاردن در ساختمان یک امتیاز برای ساکنین و خریداران ساختمان محسوب می شود .

هر آنچه در باره ی روفگاردن و مزایا و معایب آن باید بدانیم

مزایای بام سبز

استفاده از بام ها در روزگاران نه چندان دور صرفا جهت تامین محافظ برای ساختمان ها و مکانی برای تعبیه نمودن بخشی از تاسیسات ساختمان بوده است . اما با طراحی و اجرای روف گاردن در پشت بام ، این فضا نیز به بهترین نحو ممکن در دسترس کاربران آپارتمان قرار خواهد گرفت . از نظر زیبایی شناسی نیز بام سبز سبب افزایش ارزش ساختمان شده و کیفیت سیمای شهری را ارتقاء می دهد . سایر مزایای استفاده از بام سبز عبارتند از:

  • کنترل هدر رفت انرژی در ساختمان

با توجه به اینکه بام ها یکی از مولفه های هدر رفت انرژی در ساختمان ها هستند ، اجرای بام سبز می تواند مبادله انرژی بین داخل ساختمان و بیرون را به اندازه زیادی کاهش دهند . استفاده از بام سبز جهت کنترل میزان اتلاف انرژی بسیار موثر تر از عایق های داخلی است . همچنین مهندسان متخصص برآورد کاهش دمای 12 درجه ای برای مناطقی که تمام بام ها مزین به روف گاردن هستند ، می نمایند که سبب کاهش مصرف انرژی در طول فصول گرم خواهد شد .

  • کنترل آلودگی هوا

    هر آنچه در باره ی روفگاردن و مزایا و معایب آن باید بدانیم

گیاهان به کار رفته در طراحی و اجرای روف گاردن ها ، کمک شایانی در زمینه کنترل آلودگی هوا خواهند داشت .  باغ بام ها علاوه بر تصفیه نسبی هوا از ذرات معلق ، سرعت پخش شدن غبار در هوا را نیز کنترل می کنند که باعث کاهش میزان گازهای گلخانه ای در شهرها شده و به بهبود اکوسیستم کمک می کنند .

  • افزایش طول عمر پشت بام

    هر آنچه در باره ی روفگاردن و مزایا و معایب آن باید بدانیم

یکی از مزایای اصلی بام باغ ها ، افزایش طول عمر پشت بام ها است . روف گاردن ها عمر تقریبی بام را دو تا سه برابر حالت عادی می نمایند . با توجه به اینکه پشت بام به عنوان پیشانی ساختمان در برابر نورخورشید ، باد ، باران و برف عمل می کند ، طراحی بام سبز می تواند عوارض مخرب این عوامل بر ساختمان را به نحو چشمگیری کاهش دهد . البته این امر زمانی تحقق پیدا خواهد کرد که طراحی روف گاردن با رعایت اصول انجام شود . به همین علت ، بهتر است این کار به شرکت معماری سپرده شود تا اصول علمی در پیاده سازی روف گاردن در نظر گرفته شود.

  • عایق صوتی

در طراحی روف گاردن از خاک و گیاهان استفاده می شود که وجود این عناصر در پشت بام مانع انتقال صداهای مزاحم به داخل ساختمان می گردد . به همین دلیل توصیه می شود در مناطق شلوغ و پر سو صدای شهرها و محیط پیرامون فرودگاه ها از بام سبز و مزایای آن استفاده شود .

معایب روف گاردن

برای اجرای روف گاردن باید استقامت سازه مورد توجه قرار گیرد. چنانچه برای بازسازی ساختمان تمایل به استفاده از بام سبز وجود داشته باشد ، حتما باید این امر امکان سنجی شود و بدون انجام بررسی های دقیق محاسباتی اقدامی در این رابطه انجام نشود . در انتخاب پوشش گیاهی برای پشت بام نیز باید دقت کافی صورت گیرد تا از نفوذ ریشه گیاهان در سقف جلوگیری به عمل آمده و از نشست سقف ممانعت به عمل آید .

8 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات