طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نگاهی به آثار معمار بزرگ لویی کان

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 12 مهر 1399 در ساعت 11 : 35 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی آثار معمار بزرگ سبک مدرن ، لویی کان که به عبارتی از او با عنوان شاعر نورپرداز یاد می کنند بپردازیم اما قبل از آن می خواهیم کمی با خود او نیز آشنا شویم. لویی کان از همان ابتدا استعداد بسیار فوق العاده ای در رسم و نقاشی داشت تا این که با ورود به دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به تحصیل در رشته ی معماری شد و پس از مدتی موفق به اخذ مدرک معماری از دانشکده هنرهای زیبای این دانشگاه شد. لویی کان به طور کلی توجه ویژه ای به نور طبیعی در طراحی داخلی مدرن ساختمان های خود داشته است و اهمیت نور به عنوان بخشی از طرح یکی از اصول ثابتی است که در بیشتر کارهای او به زیبایی به چشم می خورد. علاوه بر آن می توان رعایت تناسب و ارتباط های معمارانه ، احساس ترکیب در کل ساختمان ، استفاده از مصالح متناسب با طبیعت پیرامون ساختمان و احساس فضای معماری به عنوان هدف اصلی را از پنج اصل ثابتی نام برد که در کارهای این معمار توانمند و خلاق دیده می شوند. او در طول فعالیت حرفه ای خود در زمینه معماری ، آثار معماری شگفت انگیز بسیاری را در سرار جهان خلق کرد که در ادامه به بررسی تعدادی از آن ها خواهیم پرداخت. پس با ما در شرکت معماری هیرادانا همراه باشید و این مقاله را از دست ندهید.

نگاهی به آثار معمار بزرگ ، لویی کان

طراحی گالری هنری دانشگاه ییل با فریم های چهار ضلعی بتنی تو خالی قوس دار شاهکار این معمار خلاق ، گالری هنری دانشگاه ییل می باشد که در بین سال های 1951 تا 1953 ساخته شده است و لویی کان با ادغام فضا و نور در طراحی این ساختمان ، خلاقیت و استعداد بی نظیر خود را بسیار هنرمندانه به همه نشان داده است.

درب جلویی این بنا در تو رفتگی و در گوشه ای از ساختمان قرار گرفته شده است. در طراحی نمای بنا از مصالح آجر و سیمان به صورت هنرمندانه استفاده شده که این ترکیب زیبای بافت آجری در کنار سیمان و پنجره ، بر جلوه ی چشم نواز ظاهر ساختمان افزوده است.

معماری بی نطیر موزه هنر کیمبل

نگاهی به آثار معمار بزرگ ، لویی کان

موزه هنری کیمبل بهترین نمونه تمام طراحی های خوب نورپردازی شده با نور روز می باشد. در طراحی نمای ساختمان بیرونی این موزه بسیار زیبا و مشهور در آمریکا ، یک سری طاق مدور که از جنس بتن ساخته شده اند و به صورت متصل به یکدیگر قرار گرفته اند ، دیده می شوند. یک نورگیر سقفی شفاف در امتداد برامدگی هر طاق وجود دارد که نور را از طریق اتصالات نور طبیعی معلق که در زیرنورگیر سقفی قرار گرفته است بازگردانده و تسویه می کند و در واقع از این قسمت نور طبیعی به فضای داخلی راه پیدا می کند.

انستیتوزیست شناسی سالک

نگاهی به آثار معمار بزرگ ، لویی کان

لویی کان این انستیتو را برای کسی که واکسن فلج اطفال را کشف کرد ، یعنی جوناس سالک طراحی کرده است. سالک معتقد بود که طراحی داخلی و خارجی این بنا باید تاثیر علوم بر انسانیت را به خوبی نشان دهد. طرح معمار بزرگ ما برای این مرکز شبیه به یک صومعه و مانند یک جامعه هوشمند نظم یافته و برنامه ریزی شده بود که شامل سه قسمت مرکز گردهمایی ، مرکز تحقیقانی و مرکز اقامتی می شد و هرکدام از این قسمت ها رو به غرب و روبه اقیانوس قرار گرفته بودند و به وسیله یک باغ آبی از هم جدا می شدند اما در نهایت فضای اقامتی و گرد همایی حذف شد و فقط قسمت آزمایشگاه ساخته شد.

طرح نهایی این آزمایشگاه به صورت دو بلوک کشیده می باشد که روبه روی هم قرار گرفته اند و از بین آن ها یک پلازا سنگفرش شده ی بسیار زیبا می گذرد.

خانه اشریک ترکیبی هنرمندانه از نظم ، هندسه و نور

نگاهی به آثار معمار بزرگ ، لویی کان

به طور کلی این بنا حجمی ساده و مکعب شکل دارد که نشان دهنده ی اولویت حس فضا بر فرم و عناصر فضا در نزد لویی کان است.

همان طور که گفته شد به کار بردن نور طبیعی از عوامل بسیار تاثیر گذار در معماری لویی کان بوده است بنابراین در طراحی این بنا پنجره های وسیع ، بخش های نشیمن و غذاخوری را به فضای سبز بیرونی این ساختمان پیوند داده و فقط بخش های خدماتی این خانه است که کاملا صلب طراحی شده اند. همچنین در دکوراسیون داخلی این بنا از مصالح چوب و بتن به زیبایی استفاده شده است.

در پایان باید بگویم که لویی کان ، این معمار روشنایی و نور سرانجام در 17 مارس سال 1974 بر اثر حمله قلبی درگذشت. به طور کلی می توان گفت که این معمار بزرگ در اکثر کارهایش تحت تاثیر مکتب بوزا بوده است و به همین علت است که او را نزدیک به پست مدرن های تاریخ گرا حس می کنیم.

 

3 / 10
از 3 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات