طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نکات مهم محوطه سازی در طراحی ویلا

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 10 اسفند 1399 در ساعت 15 : 7 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در این مقاله از گروه معماری هیرادانا به توضیح در رابطه با محوطه سازی در ویلا می پردازیم .

طراحی محوطه ویلا فرصت مناسبی می باشد برای ارتقای ارتباط ویلا با طبیعت و فضای باز پیرامونی آن در  ورودی ویلا  فضای خوش آمدگویی ، فضاهای دورهمی و استراحت ، قسمت ورزشی ، بازی و تفریح و حتی پخت و پز و صرف غذا در فضا باید امکان پذیر باشد .

نکات مهم محوطه سازی در طراحی ویلا

بازسازی و دکوراسیون داخلی ویلا با هر سبکی که اجرا شده باشد محوطه سازی نیز با همان سبک طراحی و اجرا می گردد .

  • طرح محوطه سازی ویلا

    نکات مهم محوطه سازی در طراحی ویلا

پروژه طراحی محوطه در فاز های مختلفی طراحی و اجرا می شود که این مرحله مربوط به برداشت دقیق می باشد و این برداشت شامل نقشه برداری دقیق از حدود و اندازه زمین است .

توپوگرافی و عوارض طبیعی شاخص مانند توده ها و بستر های سنگی با پوشش های گیاهی انبوه در این مرحله می باشند که این موانع و عوارض ممکن است در نگاه اول مهم نباشد ولی با شروع طراحی نما و آماده سازی زمین تبدیل به مشکلی بزرگ می شود و یک نکته بسیار ضروری این است که بهترین رویکرد ، رویکرد سازگاری با زمینه طبیعی است و در این صورت در زمان و هزینه آماده سازی زمین صرفه جویی بسیاری صورت خواهد گرفت و جذابیت و تنوع طبیعی محوطه سازی افزوده خواهد شد .

نکات مهم محوطه سازی در طراحی ویلا

  • اصول محوطه سازی کدامند

باید گفت صرف نظر از تنوع زیاد در گرایش ها و سبک های طراحی محوطه ، اصول بنیادین بسیار مهمی وجود دارد که می‌توان با رعایت آنها منجر به ساخت محوطه های جذاب و کارآمد شد .

  • وحدت

وحدت به معنی هماهنگی فضاسازی ها و المان های مختلف در طراحی محوطه ویلا است و یک ویژگی شاخص دلالت دارد مانند سبک یا متریالی خاص که در آنها تکرار شده باشد و در این حالت هر المان یا عنصری باید به صورت جزئی از یک کل درک شود البته کل محوطه باید به صورت یکدست با گرایش خاص طراحی و اجرا شود .

  • تعادل

تعادل یعنی برقراری توازن بین اجزای مختلف در فضا سازی محوطه ، فرم و جاگیری المانها با توجه به ابعاد رنگ و بافت شان مهم می باشد و در صورتی که وزن بصری آن ها به طور هماهنگ و مشابه در محوطه توزیع شود می ‌توان گفت تعادل از شلوغی و تراکم یک بخش و بی استفاده بودن  بخش دیگر جلوگیری می کند .

  • رنگ

این آیتم شامل طیف های وسیع رنگ‌های طبیعی  و رنگ المان های انسان ساخته می شود .

ایجاد ترکیب بندی اصولی در انتخاب رنگ ها از اهمیت زیاد و ویژه ای برخوردار می باشد .

گلها و گیاهان ای که با رنگ‌های گرم مانند نارنجی ، زرد و قرمز بیشترین توجه را به خود جلب می نماید و حس نزدیکی و صمیمیت را در فضا به وجود بیاورد و آن را کوچکتر نشان میدهد ولی رنگ های سرد مانند آبی ، بنفش و سبز ملایم تر بوده و احساس آرامش زیادی به فضا می بخشد .

نکات مهم محوطه سازی در طراحی ویلا

  •  نکات مهم در محوطه سازی 

 وقتی صحبت از  محوطه سازی ویلا باشد باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که از تمام پتانسیل های فضایی به خوبی استفاده کنید و هیچ فضایی را طراحی نشده رها نکنید چون فضاهای طراحی نشده برای هدف خاصی قابل استفاده نخواهد بود و به مرور ، تبدیل به فضاهای زشت و بی فایده خواهد شد .

 می توان گفت کنج ها و گوشه های دور از دسترس مکان خوب و مناسبی برای انبار تجهیزات تاسیساتی و وسایل باغبانی می باشد .

  • ایده محوطه سازی ویلا

برای کامل شدن پروژه طراحی ویلا ، محوطه پیرامونی آن باید هم راستا با اهداف ایده های اولیه ویلا طراحی شود و در این صورت پیوستگی بصری و فضایی بسیار مطلوب بین طراحی داخلی ویلا و محوطه بیرونی به وجود می‌آید .

البته هر یک از المان ها مانند آبنما ها و یا آلاچیق ها و عرشه  سازی های کنار استخر باید با جزئیات زینتی بیشتر و متریال سنگی لوکس اجرا شوند .

  • ایده های جذاب در محوطه سازی

محوطه ویلای شما باید عملکردی و متناسب با نیازها و فعالیت‌های بیرونی شما باشد البته  فضاسازی محوطه حتما باید جذاب باشد زیرا در این صورت می‌توان اوقات بسیاری را بدون احساس یکنواخت بودن و خستگی در آن بگذرانید .

  • ساخت شومینه در محوطه

    نکات مهم محوطه سازی در طراحی ویلا

با طراحی یک شومینه بیرونی و یا یک آتشگاه می ‌توانید حس نوستالژیکی از افروختن آتش در طبیعت را القا کنید زیرا این المان ها در روزهای سرد باعث جمع کردن افراد به دور خود می شود .

اطراف شومینه باید دارای کف سازی مناسب برای چیدمان باشد که می توان آن را با باربیکیو تلفیق کرد و برای پخت و پز مورد استفاده قرارداد و از آشپزی در طبیعت بهره مند شد .

  • طراحی فضای سبز ویلا

می‌توان با توسعه فضای سبز و کاشتن درختان و گل های زیبا باعث زیبایی فضا شد . در اطراف سکو و عرشه استخر ، در مسیر پیاده راه ها و سواره رو محوطه ، پیرامون آلاچیق ها و گودال ها و باغچه ها و رایحه خوش و ظاهر زیبای این عناصر طبیعی ، نشاط و شادابی را به فضاهای نشستن ، ایستادن و عبور کردن می‌بخشد .

نکات مهم محوطه سازی در طراحی ویلا

انتخاب نوع پوشش های طبیعی به منطقه و شرایط آب و هوایی بستگی دارد. فضاهای  که محدود هستند را شما می توانید از کاشت عمودی گیاهان بر روی دیوارها و یا داربست های سایه بانی یا پلکان های دکوراتیو بهره برد .

  • محوطه سازی با آلاچیق

    نکات مهم محوطه سازی در طراحی ویلا

با ساختن یک آلاچیق می‌توان فضای نیمه محصوری برای دورهمی و استراحت در بین عناصر طبیعی به وجود آورد که البته در فضای آن ها باید نیمکت و یا میز و صندلی هایی تعبیه کرد .

۰جانمایی آن ها  باید به گونه ای باشد که رو به بهترین  منظره های محیط باشد و البته در مسیر وزش باد های سرد و زمستانی نباشد .

 

 

 

 

7 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات