طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نورپردازی مطب دندانپزشکی

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 23 اسفند 1399 در ساعت 14 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نورپردازی امری حیاتی در طراحی مطب دندانپزشکی محسوب می شود . در طراحی یک مطب انواع منابع نور با اهداف و ویژگی های مختلف طراحی و اجرا میگردد .

ما در این مقاله از گروه معماری هیرادانا قصد داریم به بررسی انواع نورپردازی و ویژگی های آن در طراحی دکوراسیون داخلی مطب بپردازیم با ما همراه باشید؛

 از نور محیط جهت ایجاد یک فضای راحت استفاده می‌شود تا به مراجعین کمک کند در فضا احساس آرامش و اطمینان داشته باشند .

 بیمارانی که به این گونه فضاها مراجعه می کنند ممکن است از درمان ترس داشته باشند بنابراین نور مطب دندانپزشکی باید به گونه‌ ای باشد که به منظور تسکین بیمار ، آرامش و بهبود اعتماد به نفس بهترین شکل ممکن استفاده شود .

به عنوان مثال با استفاده از نورپردازی با نور کم بر روی کابینت ها می توان فضای بسیار دلنشین و مدرن ایجاد کرد .

اگر فضای مطب شما به گونه ای است که دارای یک پنجره بزرگ با چشم انداز عالی می باشد می توانید صندلی ها را طوری چیدمان کنید که روبه روی آنها باشد تا تجربه لذت بخش تری را برای مراجعین فراهم کرده و علاوه بر آن نور طبیعی بیشتری وارد فضاهای داخلی شما شود .

استانداردهای بین المللی  پیشنهادات کاربردی و مفیدی را برای روشنایی مطلوب مطب های دندانپزشکی ارائه می دهند  و به توصیف تعاریف و برنامه ریزی نور در فضاهای کاری به طور شفاف می پردازد .

  نورپردازی

 نورپردازی مطب دندانپزشکی

نورپردازی مصنوعی در یک مطب دندانپزشکی همیشه مورد نیاز خواهد بود حتی اگر مطب شما  نور طبیعی مناسبی دریافت کند باز هم فضاهای داخلی شما جهت تامین نور مورد نیاز به نورپردازی مصنوعی احتیاج دارد ، به عنوان مثال ممکن است در  روشنایی برای بعضی از فضا ها وجود نداشته باشد و شما باید همیشه مطمئن باشید که همواره نور مورد نیاز در تمام فضا ها تامین گردد بنابراین نورپردازی مصنوعی امری ضروری به شمار می رود .

 کیفیت نور در یک فضای دندانپزشکی را می توان با استفاده از موارد زیر ارزیابی کرد ؛

  • ایجاد روشنایی بدون سایه

برای بازسازی و دکوراسیون مطب باید بتوانید رنگ ها و سایه ها را به راحتی مطابقت دهید به عنوان مثال زمانی که تنها از نور طبیعی استفاده می کنید خستگی چشم و یا سردرد نباید برای شما مسئله ساز شود .

نور طبیعی می‌تواند تطابق سایه ، بهره وری و همچنین راحتی مراجعین را بهبود ببخشد نور طبیعی جهت اطمینان از یک فضای کار بسیار ناپایدار می باشد .

نورپردازی مطب دندانپزشکی

نورپردازی مطب دندانپزشکی

  • چراغ های سقفی

یک گزینه ایده آل برای چراغ های سقفی نورپردازی هایی هستند که باعث خستگی چشم نمی شود و دارای انتشار نور متعادل و مناسب می باشند .

  • چراغ های عملیاتی

این نوع از چراغ ها اصلی ترین چراغ هایی می باشند که فضای کاری شما را روشن می کند بنابراین جز چراغ های مهم محسوب می شود .

 نوع لامپ های جراحی استفاده شده به محل قرارگیری صندلی و همچنین نحوه جراحی بستگی دارد به گونه ای که برخی از آنها چراغ هایی را به واحد تحویل وصل می کنند و بعضی دیگر به دیوار و یا سقف نصب می شود .

نورپردازی مطب دندانپزشکی

 با وجود اینکه می توان از نور روز برای کمک استفاده کرد اما همچنان به نور فلورسنت و یا لوله های نور ال ای دی روشنایی نیاز است .

نورپردازی مطب دندانپزشکی

بازتاب و رنگ های میز کار و کابینت وقفسه ها نیز می توانند فضای متفاوتی را برای شما ایجاد کند به عنوان مثال رنگ های روشن نسبت به رنگ های تیره بازتاب نور بیشتری دارد.

  • سالن انتظار

نورپردازی مطب دندانپزشکی

طراحی داخلی سالن انتظار در مطب باید دارای نورپردازی آرام‌ بخش و گرمی باشد. نورپردازی عمومی باید دارای شدت حدودی ۲۰۰ تا ۷۰۰ لوکس باشد در حالی که می توان برای ایجاد فضایی مدرن تر از نور های پایین و چراغ های فرو رفتگی جهت ایجاد جلوه و فضایی لوکس و زیبا تر استفاده کرد .

 پیشنهاد میشود از طرح روشنایی برای طراحی داخلی استفاده کنید که توزیع و انتشار نور و در صورت امکان شیب نور را از فضای انتظار تا اتاق جراحی افزایش پیدا کند .

نورپردازی مطب دندانپزشکی

برای مطالعه ی مقالات مرتبط در رابطه با دکوراسیون اداری ، طراحی نمای ساختمان ، و طراحی داخلی منزل به وبسایت گروه معماری هیرادانا مراجعه کنید .

5 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات