طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 17 اسفند 1399 در ساعت 16 : 34 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در این مقاله از گروه معماری هیرادانا به بررسی نورپردازی در دکوراسیون داخلی می پردازیم .

نورپردازی در دکوراسیون ویلا باعث می شود فضای داخلی بنا به محیط آرام بخش تبدیل شود . جهت نورپردازی داخلی ویلا ها دو منبع نور مصنوعی و نور طبیعی تعریف می شود منبع نور طبیعی همان نور خورشید است که از طریق پنجره ها به داخل ویلا می تابد و برای نورپردازی مصنوعی نیز منابع نور همان لوستر ها و لامپ ها و غیره .. می باشد .

نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا

نورپردازی مصنوعی تنها مختص به فضاهای داخلی ویلا نمی‌باشد از منابع نور مصنوعی می توان برای نورپردازی بالکن یا تراس  و محوطه سازی ویلا و همچنین طراحی نما بهره گرفت .

معمولا طراحان از قواعد خاصی جهت نورپردازی ویلاها استفاده می کنند تا باعث ایجاد جلوه و هماهنگی کم نظیری میان نما و محوطه ویلا گردد و فضایی بهینه و کاربردی ایجاد نماید .

نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا

نورپردازی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که در طراحی ویلا مدرن یا کلاسیک نیز تاثیرگذار می‌باشد یک نورپردازی مطلوب و مناسب باعث می‌شود تا بیننده مجذوب معماری و طراحی ویلا شود .

 

  • نورپردازی متناسب با کارایی و فضا

ابتدا باید مشخص شود که فضای مورد نظر جهت نورپردازی چه کاربردی خواهد داشت زیرا این انتخاب در نوع نورپردازی تاثیرگذار می باشد به عنوان مثال نورپردازی اتاق خواب با نورپردازی اتاق کار متفاوت می باشد در اتاق کار جهت تامین نور مورد نیاز به نور زیادی احتیاج داریم تا در انجام کارها به مشکل بر نخوریم علاوه بر آن در  برخی بخش های اتاق ممکن است از نورپردازی وظیفه ای یا تأکیدی به صورت متمرکز استفاده کنیم تا فضای مناسبی جهت مطالعه و سایر کارها ایجاد شود اما برای نورپردازی اتاق خواب اغلب از نورهای استفاده می شود که آرامش بیشتری در فضا ایجاد نماید .

نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا

نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا

یکی دیگر از عوامل مهمی که هنگام نورپردازی باید به آن توجه داشته کرد ، انتخاب محل قرار گیری منبع نور می باشد به عنوان مثال در طراحی ویلا برای کانتر آشپزخانه نور زیادی نیاز است زیرا اغلب از آن به عنوان میز کار استفاده می شود بنابراین نیازمند نور بیشتری می باشد تا کارها با دقت بیشتری انجام شود و بهتر است منابع نور مستقیماً در قسمت فوقانی کانتر و با فاصله مناسب نصب گردد .

نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا

 

نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا

برای این کار اغلب از سقف های کاذب و لامپ های مخفی پر نور و یا لامپ های روکار یا توکار استفاده میشود البته چراغها و آویز های دکوراتیو بلند نیز با توجه به سبک انتخابی برای دکوراسیون داخلی ویلا برای این کار مناسب می باشد .

نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا

  • سیستم های روشنایی متنوع

اگر تنوع درست و اصولی ایجاد شود باعث ایجاد جذابیت می‌ گردد یکی دیگر از نکات مهم در اصول نورپردازی ویلا استفاده از انواع منابع روشنایی های زیبا و متنوع در فضاهای مختلف می باشد .

 به عنوان مثال لامپ های مخفی دارای تنوع زیادی می باشد که هر یک شدت نور و میزان تمرکز نور ، رنگ و سایر ویژگی های متنوعی دارد بنابراین می‌توانیم هنگام نورپردازی به صورت ترکیبی از آنها استفاده کنیم به عنوان مثال می توان در سقف سالن از ترکیبی از نور های دکوراتیو و نورپردازی عمومی استفاده کرد . لامپ های ریسه ای که نور نواری ایجاد می نماید نیز بسیار محبوب می باشد و برای نور پردازی هایی که طول زیادی دارند مناسب هستند اغلب از این نوع نورپردازی در کنار نورپردازی های نقطه ای در سقف استفاده می شود .

  • هماهنگی معماری داخلی و نورپردازی

نورپردازی علاوه بر تامین نور مورد نیاز ، زمانی باعث ایجاد فضایی زیبا تر در ویلای شما می گردد که متناسب با فضا و سبک طراحی داخلی ویلای شما انجام گردد به عنوان مثال اگر ویلایی شما به سبک کلاسیک طراحی شده باشد نورپردازی آن با ویلای طراحی شده به سبک مدرن متفاوت می باشد .

 علاوه بر آن نورپردازی باید متناسب با طراحی داخلی انجام گیرد به عنوان مثال در یک فضایی که نور طبیعی کمتری دریافت می شود باید با طراحی و اجرای نورپردازی مصنوعی بیشتر و قوی تر ، نور مورد نیاز فضا را تامین نماییم .

نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا

 یکی دیگر از نکات مهم در نورپردازی ویلا استفاده از سیستم‌ های هوشمند در نورپردازی می باشد با استفاده از این سیستم نورپردازی دیگر نیازی به کلیدها برای روشن و خاموش کردن نور ها ندارید و این کار توسط سنسورها انجام می گیرد یک نکته دیگر در هوشمند سازی نورپردازی استفاده از تکنولوژی های به روز جهت روشن و خاموش کردن منابع نور با استفاده از گوشی های تلفن همراه و از راه دور می باشد .

نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا

در فضاهای داخلی که دارای مساحت کمتری هستند می توان نورپردازی را به گونه ای اجرا کرد که فضا دلباز تر ، روشن تر و بزرگتر به نظر آید در نتیجه افراد در آن فضاها حس آرامش و راحتی می کند .

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات