طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نورمن فاستر معمار سبک اکو-تک

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 2 مهر 1399 در ساعت 11 : 58 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

یکی از چهره های شاخص سبک اکو- تک ، معمار معروف و بزرگی به نام نورمن فاستر می باشد. اکو- تک از دو واژه ی اکولوژی و تکنولوژی گرفته شده است که تکنولوزی را در مقالبل طبیعت ندانسته و بلکه آن دو را در کنار هم ، برای حفظ طبیعت ، بهره برداری بیشتر از امکانات محیطی و تامین آسایش انسان می داند.

این معمار انگلیسی پس از گذراندن سربازی ، در مدرسه معماری دانشگاه منچستر به آموختن دروس نسبتا سنتی پرداخت و پس از آن در دانشگاه ییل فرانسه با ریچارد راجرز آشنا شد. او بیشتر به خاطر به کار بردن معماری صنعتی مشهور و شناخته شده است  و امروزه به یکی از معماران مشهور عصر حاضر تبدیل شده است. برای آشنایی بیشتر با این معمار توانمند ، ماهر و بزرگ و تماشای تعدادی از آثار شگفت انگیز او ، با ما در شرکت معماری هیرادانا همراه باشید و این مقاله را از دست ندهید.

پارلمان جدید آلمان با سقف شیشه ای

نورمن فاستر معمار سبک اکو-تک

این ساختمان با گنبد شگفت انگیزی که دارد برای معرفی معماری اکو- تک و برای حفظ محیط زیست در سال 1993 با عنوان برنده ی اول اعلام شد. گنبد  این بنا پس از جنگ جهانی دوم تخریب شده بود و فاستر با این عقیده که شفافیت حکومت در مقابل ملت ، وجهی مهم از روند دموکراتیک به حساب می آید ، قسمت هایی از بدنه تالار این ساختمان و گنبد آن را با استفاده از شیشه پوشاند و گنبدی زیبا با ویژگی های جذاب را برای این مجلس خلق کرد که توجه همه را به سمت خود جلب می کند.

 از دیگر نکات جالب توجه در طراحی داخلی گنبد ساختمان این مجلس ، می توان به وجود دو رمپ مارپیچی اشاره کرد که در داخل گنبد شیشه ای قرار دارند. مردم می توانند از طریق این رمپ های مارپیچ بالا رفته و کار پارلمان و نمایندگان را ببینند. به این صورت این معمار باهوش و توانمند فضای بلا استفاده ی زیر گنبد را به سکویی برای تماشای محیط بسیار زیبای اطراف ساختمان مجلس و همچنین داخل مجلس تبدیل کرد. طراحی نمای ساختمان به گونه ای صورت گرفته است که در هنگام شب گنبد شیشه ای آن توسط تالار مجلس و نورافکن های نصب شده در زیر آن می درخشد.

برج هزاره توکیو یاد آور برج های مرتفع چند منظوره کتاب لوکوربوزیه

نورمن فاستر معمار سبک اکو-تک

این برج به علت افزایش روز افزون جمعیت و کمبود زمین برای احداث خانه در توکیو ، در فاصله دو کیلومتری ساحل طراحی شده است که ارتباط با آن از طریق خطوط بزرگراه ، کشتی ، هلیکوپتر ، مترو و قایق امکان پذیر است. از کاربری های این برج منحصر به فرد و چند منظوره می توان به پارکینگ چند طبقه در زیر آب ، هتل ، آپارتمان های مسکونی با دکوراسیون داخلی خاص ، فروشگاه ، رستوران و... اشاره کرد. البته باید بگویم که به دلایلی از جمله سقوط قیمت املاک در توکیو از اجرای این برج صرف نظر شده است.

ساختمان مرکزی سوییس ری معروف به برج خیارشور

نورمن فاستر معمار سبک اکو-تک

این برج با طراحی منحصر به فرد و جذابش و با کاربری فضاها و دکوراسیون اداری ، تبدیل به یکی از جاذبه های توریستی شهر لندن شده است که با نام خیارشور در این شهر مشهور شده است. همچنین تهویه این برج از طریق فضای خالی در پشت نوارهای دوار تیره رنگ صورت می گیرد که امکان تهویه طبیعی بدون نیاز به مصرف انرژی ، ویژگی بهره وری انرژی این ساختمان را ارتقا می دهد.

استادیوم ومبلی لندن ، یکی از 10 استادیوم بزرگ جهان

نورمن فاستر معمار سبک اکو-تک

و اما آخرین شاهکار بسیار زیبای این معمار هنرمند و توانا که قرار است با هم ببینیم یک استادیوم می باشد که توسط او و تیم معماری اش در انگلیس طراحی شده است. چالش طراحی این استادیوم 90 هزار نفری با سقف سازه ای تک دهانه ی قوسی شکل بسیار جذاب ، ساختن بنایی خارق العاده و در عین حال خلق مکانی به یاد ماندنی و جادویی بود.

طراحی این استادیوم و امکانات به کار رفته در آن ، برای به حداکثر رساندن لذت تماشاگران انجام شده است. به طور مثال صندلی ها بزرگ تر از قبل شده اند و فضای بیشتری برای پا در نظر گرفته شده ، بالاترین طبقات از طریق پله برقی به راحتی قابل دسترسی بوده و خاص ترین این امکانات ، سقف جمع شونده ای است که از راحتی تماشاگران در هر شرایط جوی اطمینان حاصل می کند.

 

7 / 10
از 3 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات