طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نمای خشک چیست قسمت دوم

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 30 فروردین 1400 در ساعت 12 : 37 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در مقاله قبلی  از شرکت معماری هیرادانا به معرفی برخی از ویژگی های نمای خشک و انواع آن پرداختیم در ادامه مقاله نیز با دیگر ویژگی های این نما آشنا خواهیم شد با ما همراه باشید ؛

 

۴- قابلیت تعمیر یا تعویض

اگر  المانی از پوشش نمای خشک آسیب  ببیند می‌توان به راحتی بخش کوچکی از پوشش و نما را باز کرد و اگر قابلیت تعمیر وجود داشت می‌توان  آسیب آن ناحیه را برطرف کرده و یا در غیر آن صورت می توان به طور کامل آن را با قطعه ای جدید تعویض کرد.

 لازم به ذکر است که این قابلیت در بسیاری از نماهای دیگر وجود ندارد و در صورت آسیب دیدن بخشی از نما مجبور به تقبل هزینه زیادی جهت تعویض کامل آن می شوید .

۵- قابلیت اجرا در بناهای مرتفع

همانطور که در مقاله قبلی نیز به آن اشاره کردیم در این سیستم از ملات استفاده نمی‌شود و به همین خاطر برای ساختمان های مرتفع ، بسیار سریع و آسان تر از دیگر نماهای آجری می توان از نمای خشک استفاده کرد .

  • مصالح مورد استفاده در سیستم نمای خشک

نمای خشک چیست قسمت دوم

در طراحی نما و اجرای نمای خشک به اصطلاح دست شما در انتخاب مصالح باز می باشد و می توانید هر نوع مصالحی قابل استفاده برای طراحی نما و طراحی داخلی بنا را در هر اندازه و  ابعادی از ضخامت ۵ تا ۵۰ میلیمتر استفاده نمایید از مصالح پرکاربرد و رایج در اجرای این نما می توان به ورق کامپوزیت ، سرامیک خشک پرسلانی و غیره اشاره کرد .

  • مقایسه نمای ملاتی و نمای خشک

همان طور که از نام نمای خشک مشخص می باشد و در ابتدای مقاله نیز توضیح دادیم تفاوت اصلی میان نمای خشک با نمای ملاتی یا نمای سنتی در نوع نصب مصالح نمای سازه ساختمان می باشد . برخلاف نمای ملاتی در نمای خشک از ملات استفاده نمی‌شود و سطح روی نما را با استفاده از اتصالات مکانیکی و عمدتا  فلزی به سازه بنا وصل می کند .

پیش از ایجاد سیستم نمای خشک جهت نصب نما از ملات و غیره برای اتصالات نما به سازه اصلی استفاده می شد و این روند محدودیتها و مشکلاتی داشت از جمله اینکه امکان استفاده از عایق کاری وجود نداشت و باعث اتلاف انرژی زیادی و ورود آلودگی صوتی و هوا به داخل بنا می شد علاوه بر آن فشار و بار باد در ارتفاع بالا استحکام نما را زیر سوال برده و در برخی موارد باعث سقوط نما می شد که خطرات جبران ناپذیری را در پی داشت .

در سیستم نمای خشک مصالح با زیرسازی های آلومینیومی و بدون استفاده از نیروی چسبندگی روی سازه اصلی بنا اعمال می گردند و در نهایت باعث افزایش عمر نما می شود و اگر نصب آن اصولی و مهندسی باشد می توانید اطمینان حاصل کنید که در شرایط سخت جوی نیز به هیچ عنوان سقوط نکرده و آسیب نمی بیند، در نمای خشک نمای بنا دو پوسته می شود .

  محفظه ای خالی ، محفظه خالی نیز همچون عایقی برای محافظت از بنا در برابر شرایط جوی آلودگی های صوتی و غیر عمل می‌ کند تهویه جریان هوای داخل این محوطه ها با توجه به محل قرارگیری  ساختمان ، شرایط اقلیمی و نیاز آن منطقه قابل تغییر میباشد به عنوان مثال در شرایط اقلیمی گرم و مرطوب هوای داخل این فضا قابل تهویه می باشد اما در قلیم سرد و خشک طراحی به گونه‌ای انجام می‌شود که هوا داخل فضای خالی محبوس شود تا برای بنا عایق بهتری باشد .

  • چرا استفاده از نمای خشک رایج شده است؟

نمای خشک چیست قسمت دوم

یکی از عواملی که نیاز به سیستم اجرای نمای خشک را ایجاد کرده است  سخت بودن اجرا و همچنین مشکلات متعدد در اجرا بود که در اجرای نمای سنتی و ملاتی وجود داشت به عنوان مثال یکی از مشکلات رایج در این روش ریختن نما در اثر عوامل متفاوتی بود از طرفی دیگر با پیشرفت تکنولوژی و توسعه تولیدات محصولات مورد استفاده در نمای ساختمان ها و طراحی نما مدرن سبب شد که  محصولاتی به روز و نوین تولید شود که هر یک دارای مزایا و ویژگی های خود می باشد . اما با سیستم معاملاتی در انتخاب مصالح محدودیت هایی پیش می آمد به عنوان مثال سرامیک‌های پرسلانی که جذب آب بسیار پایینی دارند که به همین خاطر هم چسبندگی ملات ماسه سیمان به این نوع مصالح را تقریبا می توان گفت که صفر است بنابراین امکان استفاده از این نوع سرامیک در نما در روش ملاتی وجود نداشت .

نمای خشک چیست قسمت دوم

 البته این موضوع درباره سایر محصولات از جمله کورین ، ترمووود و … نیز صدق می‌کند و در نهایت با وجود مشکلات و محدودیت های اجرایی از این دست نیاز به اتصالات خشک در نمای ساختمان به وجود آمد .

 با پیدایش این سیستم استقبال بسیاری از این نوع سیستم در طراحی و اجرای نما به عمل آمد زیرا در این سیستم امکان نصب مصالح نوین ساختمانی با تنوع و طرح های مختلف  و جنس و رنگ های متنوع فراهم شد و علاوه بر آن این روش بسیار آسان تر از روش ملاتی می باشد .

5 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات