طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نمایشگاه شهر آفتاب تهران

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 25 آذر 1399 در ساعت 16 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در این مقاله قصد داریم به معرفی طراحی نمای ساختمان و طراحی داخلی نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب تهران بپزدازیم .

مرکز نمایشگاهی

طراحی: مهندسین مشاور نقش جهان پارس (NJP) و مشاور آلمانی GMP

مساحت: زیر بنای کل 930000 مترمربع

سطح اشغال حدود 20% و تراکم 38% و مابقی آن فضاهای سبز و روباز

سال: 1395

مدیر پروژه: مارکوس پیسترر

تیم: سیامک رشیدی، بورکارد پیک، سووانته گراسمن، سوزان تورک، پاتریک هافمن، توبیاس شار، آلبرتو فلورس

تیم اجرا: فریبرز رحیمی نژاد، نیما قهرمان

کارفرما: شهرداری تهران

تیم طراحی: فولکوین مارگ و هوبرت نینهوف با مارکوس فیسترر

شهر: تهران

اراضی پروژه نمایشگاه شهر آفتاب در زمینی به مساحت تقریبی 158 هکتار واقع شده است . مجاورت با فرودگاه بین المللی امام خمینی، امکان اتصال به مترو و خطوط ریلی در تهران، مجاورت با حرم مطهر امام خمینی و دسترسی به محورهای ملی از جمله تهران - قم , بزرگراه تهران - ساوه از جمله مزایا و ویژگی های محل برگزاری نمایشگاه است.

 مجموعه نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب از سه بخش اصلی تشکیل شده است: نمایشگاه ها، محور چهار باغ به عنوان یک محور شهری برای اوقات فراغت و مجتمع های مرتبط شامل مراکز تجاری، اداری، مرکز همایش­ها و سمینارها، هتل ها، مسجد، بخش­های خدماتی و رفاهی، زیر زمین پارکینگ های طبقاتی و سایر بخش های خدمات و پشتیبانی می باشد که هر کدام از بخش ها از طراحی داخلی زیبا و به روزی برخوردار است .

محور چهار باغ در محور شرق به غرب شامل دسترسی های جداگانه عابر پیاده است که  بخش ورودی های عابر پیاده جانبی آن با رواق پوشانده شده است . این محور کل مجموعه زمین را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می کند ، مجموعه نمایشگاه و بخشهای مربوط و پشتیبانی آن در شمال و بقیه بخش ها در جنوب واقع شده است . محور چهار باغ به عنوان ستون فقرات مجموعه از ورودی شرقی (بزرگراه تهران - قم) و ایستگاه مترو و پایانه های اتوبوس آغاز می شود و تا ورودی غربی (حلقه اول کمربندی شهر آفتاب) ادامه دارد در مرکز این محور یک میدان بزرگ عابر پیاده قرار دارد که ورودی اصلی مجموعه در آن قرار گرفته است .

نمایشگاه بین المللی شهر تهران

اصول طراحی نمایشگاه آفتاب تهران در واقع احیای اصول غنی معماری ایرانی و اسلامی در قالبی جدید است . نمایش ساختار هندسی در یکپارچگی فضایی و تنوع در بازسازی ساختمان این مجموعه و محوطه آن نقش اساسی داشته و مفاهیم و الگوهای فضایی-فیزیکی معماری گذشته ایران در قالب و رنگی جدید و اصلی منتقل شده است .  برای نمایش الگوی شکل گیری این مجموعه بر اساس یک محور خطی (محور چهار باغ) با الهام از معماری قدیمی ایران و توسعه آن می تواند بر اساس یک هسته زاینده (میدان اصلی و عملکردهای آن) باشد.

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب

احیای معماری گذشته ایران با استفاده از الگوی طاق گهواره­ای، محور اصلی با الهام از چهار باغ قدیم، اقتباس از الگوی صد ستون در سالن اصلی نمایشگاه (سالن ملل) و استفاده از سالن های ستون دار در معماری گذشته ایران در ترکیب با محور حرکت آب ، گودال باغ و باغ ایرانی، میدان و غیره متبلور شده است و در ترکیب با یک ساختار  طراحی داخلی مدرن ، معماری مجموعه ای است که ویژگی های دیگری می دهد. ترکیب این عامل همچنین به معنی پاسخگویی به برنامه عملکرد ساختمان ، بیان مفاهیمی است که در تداوم معماری این مرز و بوم است.

ساخت این مجموعه که یکی از بزرگترین نمایشگاه های بین المللی دنیا است به صورت گام به گام و با برنامه ریزی به نحوی انجام می­شود که در هر مرحله مجموعه کاملی دیده و پاسخگوی نیازهای هر زمان تا توسعه کامل طرح باشد. مراحل ساخت و تکمیل مجموعه در دو مرحله در نظر گرفته شده است، مرحله اول شامل سه مرحله و مرحله دوم می تواند در قسمتهای مختلف تا افق تحقق طرح ادامه یابد.

نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب

در اولین مرحله، (سه سال اصلی نمایش)، ورودی، سالن اصلی (سالن ملل) ، مجتمع اداری و سمینار، میدان اصلی (به عنوان مرکز ثقل مجموعه و بزرگترین میدان عابر پیاده در تهران) و مسجد و مجتمع تجاری آن به بهره برداری رسید، که در این زمان نیازهای شهر تهران را برآورده می کند .

شما میتوانید به مراجعه به سایت هیرادانا سایر مقالات منتشر شده در خصوص طرح های برتر جوایز معمار، طراحی نمای ساختمان ،  طراحی نما کلاسیک ، باز سازی و دکوراسیون ، انواع سبک در معماری و ... را مطالعه کنید .

 

 

9 / 10
از 4 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات