طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نقش رنگ بندی در دکوراسیون داخلی

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 15 تير 1400 در ساعت 10 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آغاز کار طراحی داخلی یک شرکت دکوراسیون داخلی در هر فضایی با انتخاب رنگ ها صورت می گیرد . آشنایی با خواص هر رنگ و تاثیری که در روحیات و احساس کاربران می گذارد می توان نتیجه طراحی را به سمت موفقیت سوق دهد . همچنین چنانچه انتخاب ترکیب رنگی به کار رفته در فضا بدون لحاظ نمودن تناسب رنگ ها انجام شود ، حاصل چیزی جز خلق فضایی آشفته که باعث رنجش بصری کاربران می گردد ، نخواهد بود . بنابراین لازم است برای انتخاب درست رنگ المان های به کار رفته در طراحی دکوراسیون از روانشناسی رنگ ها استفاده نموده و هارمونی رنگ ها نیز مورد دقت و توجه قرار گیرد . رنگ های به کار رفته در دکوراسیون داخلی هر محیطی زبان گویای آن فضا هستند و هدف از طراحی محیط و کاربری آن را به بیننده منتقل می کنند .

نقش رنگ بندی در دکوراسیون داخلی

رنگ ها به طور کلی به دو دسته رنگ های گرم و رنگ های سرد تقسیم می شوند و در هر فضایی با توجه به کاربردی که برای آن تعریف می شود باید از طیف رنگی ایده آل آن استفاده شود . به عنوان مثال استفاده از رنگ های گرم مانند قرمز و نارنجی برای طراحی اتاق خواب به هیچ عنوان توصیه نمی شود و رنگی که برای دکوراسیون اتاق خواب مناسب است طیف رنگی آبی ، سبز و بنفش است .

نقش رنگ بندی در دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون بر اساس فیزیولوژی رنگ ها

همان طور که در بخش قبل به آن اشاره شد هر رنگی با خود پیغامی به همراه دارد و احساسی را در وجود بیننده زنده می کند . آگاهی از روانشناسی رنگ ها برای استفاده به جا از آنها کاملا ضروری است . لذا در ادامه فیزیولوژی رنگ های اصلی بررسی و تشریح می گردد .

  • ·      فیزیولوژی رنگ قرمز

استفاده از رنگ قرمز در طراحی و بازسازی منزل انتخابی جسورانه خواهد بود که هیجان زیادی را در فضا ایجاد می کند . استفاده از این رنگ در طراحی و دکوراسیون باید به صورت محدود صورت گیرد . افراط در استفاده از این رنگ کیفیت فضا را تقلیل می دهد و محیط را از حالت عادی و نرمال آن خارج می سازد . قرمز رنگی است که اشتهای افراد را تحریک می کند و به همین دلیل به عنوان رنگ غالب برای طراحی دکوراسیون رستوران ها و فسودها به شمار می رود . اما استفاده از این رنگ برای اتاق خواب ها ممنوع می باشد و لازم است به کار گیری این رنگ در این بخش به حداقل ممکن برسد و تنها در صورت تمایل کاربر ، اکسسوری هایی با این رنگ در ترکیب دکوراسیون اتاق خواب به کار گرفته شود .

نقش رنگ بندی در دکوراسیون داخلی

  • ·      فیزیولوژی رنگ آبی

آبی به عنوان رنگ صلح و دوستی و آرامش شناخته می شود و استفاده از آن در تمامی بخش های خانه مجاز می باشد . این رنگ تاثیرات عمقی بالای بر روی افکار کاربران می گذارد و فضایی آرامبخش را به ساکنین هدیه می دهد . لازم است استفاده از این رنگ نیز در حد استاندار تعریف شود . زیاده روی در به کارگیری رنگ آبی سبب ایجاد افسردگی در کاربران شده و نتیجه مطلوبی را به همراه نخواهد داشت . برای بالا بردن کیفیت طراحی دکوراسیون داخلی بهتر است از رنگ آبی در کنار رنگ های سفید و زرد استفاده شود تا هارمونی جذابی در فضا به وجود آید .

نقش رنگ بندی در دکوراسیون داخلی

  • ·      فیزیولوژی رنگ زرد

بر اساس اصول روانشناسی رنگ ، زرد به عنوان رنگ رفاه و همدردی شناخته می شود . به کار گیری این رنگ در دکوراسیون داخلی فضای شاد و مدرن را پدید می آورد ، اما این رنگ ،  قدرت تحریک کنندگی بالایی دارد و به همین دلیل باید در استفاده از آن کاملا حساب شده رفتار نمود . زرد نیز مانند سایر رنگ ها دارای طیف رنگی وسیعی است و چنانچه این رنگ به سمت طلایی گرایش پیدا کند ، نماد ثروت و عقلانیت خواهد بود . رنگ زرد به دلیل اینکه رنگی روشن تلقی می گردد ، فضا را بزرگتر جلوه می دهد و محیطی پویا و سرشار از جنب و جوش را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد . استفاده از رنگ زرد با طیف طلایی صمیمیت را در محیط منزل ایجاد نموده و روابط درونی کاربران را به شکل موثری رو به بهبود می برد . 

نقش رنگ بندی در دکوراسیون داخلی

8 / 10
از 4 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات