طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

مینیمال چیست؟

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 9 شهریور 1400 در ساعت 14 : 41 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

واژه ی مینیمال در لغت به معنای حداقل است و سبک مینیمالیسم سبکی است که در آن از حداقل ها یا می توان گفت ساده گرایی استفاده می شود و هنرمند سعی دارد تا جایی که ممکن است از افزودن چیزهای اضافه و نا کارآمد در کار خود دوری کند . امروزه مینیمالیسم در زمینه هایی همچون معماری ، طراحی داخلی ، طراحی لباس و جواهرات ، ادبیات ، طراحی صنعتی و انواع هنرها کاربرد دارد و روز به روز به تعداد طرفداران این سبک افزوده می شود و می توان آن را هنر مدرن نیز دانست .

تاریخچه ی مینیمالیسم در معماری

مینیمالیسم را میتوانیم محصول قرن بیست بدانیم . معمار بزرگ ، میس ون در روهه ، در ابتدای قرن بیستم از اولین کسانی بود که در طراحی های خود از این سبک استفاده می کرد و استفاده از هرگونه المان اضافی در طراحی بنا را کاری نادرست و قدیمی می دانست . وی شاگردان خود و معماران دیگر را نیز به استفاده از سبک مینیمالیسم در کارهایشان تشویق نموده و جمله ی " کمتر بیشتر است" را شعار خود می دانست .

 

در طراحی ویلا به سبک مینیمال به چه نکاتی باید توجه کرد :

  • استفاده از احجام ساده به عنوان فرم اصلی بنا
  • استفاده از مصالح محدود
  • عدم استفاده از المان و هر گونه تزیینات اضافه
  • پلان های باز و پرهیز از دیوارکشی بیش از حد بین فضاها
  • استفاده از تکرار در فرم برای ایجاد نظم
  • استفاده از سطوح تا جای ممکن صاف ، یکپارچه و یکدست
  • استفاده ی درست از نور طبیعی
  • استفاده ی بیشتر از رنگ های ملایم ، خنثی و نسبتا روشن

 

پس میتوان گفت در طراحی ویلا به سبک مینیمال معمار سعی می کند تا جای ممکن از تزیینات پرهیز کند ، از سطوح شیشه ای در حد وسیعی استفاده کند تا نور طبیعی را به داخل فضای ویلا دعوت کند و همچنین بین فضای درون و بیرون ساختمان ویلا ارتباط بیشتری ایجاد کند . معمار بیشتر از الگوهای منظم ، حجم های مستطیلی و گوشه دار برای فرم اصلی بنا استفاده می کند تا احساس سادگی را تا جایی که می تواند به بیننده القا کند . همچنین در طراحی نمای ویلا از دو یا سه مصالح استفاده می کند و طیف رنگی وسیعی را به کار نمی برد و تمام تلاشش را می کند همه چیز را همانگونه که هستند به بهترین شکلشان نشان دهد و از المان های اضافه دوری کند .

مینیمال چیست؟

طراحان در شرکت دکوراسیون هم در طراحی داخلی ویلاهای سبک مینیمال با استفاده از رنگ های خنثی ، مبلمان فقط به اندازه ی نیاز ، دوری از وسایل تزیینی غیر ضروری ، طراحی پله های ساده ، استفاده از کابینت هایی با رنگ های روشن و ... سعی دارند تا مینیمالیسم را به داخل ویلا هم کشانده تا بین داخل ، حجم و نمای بنا به جای تضاد ، همبستگی ، ارتباط و یکپارچگی وجود ایجاد کند .

 

مزایای استفاده از سبک مینیمال در طراحی ویلا  :

  • مقرون به صرفه بودن

به علت استفاده از مصالح محدود و دوری از المان های اضافی هزینه ها کاهش میابد .

  • دوست بودن با طبیعت

میتوان سبک مینیمال را از آنجایی که با مصرف گرایی فاصله دارد ، دوستدار طبیعت دانست .

  • مصالح قابل دسترس

بتن ، استیل ، آلومینیوم و شیشه را می توانیم از مصالح پر کاربرد در این سبک بدانیم که تقریبا هم امروزه در همه جا و به آسانی یافت می شوند .

  • زیبایی ماندگار

از آنجایی که حرف اول را در این سبک سادگی میزند و میدانیم که زیبایی در سادگیست و اینگونه زیبایی تاریخ انقضایی ندارد و در هر زمانی طرفدار خودش را خواهد داشت ، پس می توان گفت سبک مینیمال زیبایی نسبتا ماندگاری را داراست .

مینیمال چیست؟ 

کلام آخر

سبک مینیمال در گذشته در ایران آنچنان شناخته شده نبود و طرفداران زیادی نداشت ولی به مرور زمان و با دور شدن نسبی مردم از تجمل و مصرف گرایی و رو آوردن به ساده گرایی ، این سبک با توجه به امروزی و مدرن بودنش ، در تمام زمینه های هنری طرفداران مخصوص خودش را پیدا کرد و روز به روز هم میان علاقه مندان به هنر و همچنین آدم های عادی محبوب تر می شود . از آنجایی که دیگر اغلب زیبایی را در سادگی میبینیم و تمایل به نداشتن چیزهای اضافه ی ناکارآمد در ما نسبت به گذشته بیشتر شده است اگر شما صاحب یک شرکت معماری ، شرکت دکوراسیون و یا یک کارفرمای با سلیقه هستید ، پیشنهاد می کنم به استفاده از سبک مینیمال در طراحی ویلا و یا طراحی داخلی ساختمان خود بیشتر فکر کنید .

9 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات