طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری پست مدرن چیست؟

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 1 تير 1399 در ساعت 14 : 50 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

یک معمار برای طراحی پلان ساختمان های مختلف ، طراحی داخلی و حد تشخیص نوع معماری ساختمان ها باید به انواع سبک معماری آشنا باشد و بتواند تفاوت نسبتا را تشخیص دهد با استفاده از این اطلاعات به ارائه و جمع آوری مطالب در مورد ساز مورد نظر و یا تحقیقات خود بپردازد از این رو ما در شرکت معماری هیرادانا سعی داریم تا در خصوص یکی از سبک های معماری به نام پست مدرن مطلبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

معماری پست مدرن چیست؟

معماری پست مدرن چیست؟

معماری پست مدرن در رابطه با معماری مدرن یا همان پست مدرنیته باید گفت که معنی پست مدرن در زبان فارسی به معنی فرا مدرن و پسامدرن است که شرایطی بعد از مدل و برهه زمانی بعد از مدرن است که عده‌ای آن را فراصنعتی تعطیل کردند و عده‌ای این دوره را جدا و متفاوت از دوره مدرن می‌دانند نظرات پست مدرنیسم و نقد آن را می‌توانید در موارد زیر بررسی کنید.

عقلانیت، ایدئولوژیک ،تاریخ ،رسانه ،زبان ،تکنولوژی، پست مدرنیسم ساختار پیچیده ای دارد که در اواخر دهه ۱۹۶۰ به وجود آمد و بعد از آن اندیشه های دیکانستراکشن و  غربی مانند فمینیسم به وجودآمد. پست مدرنیسم در سراسر اروپا و ایالات متحده به ویژه در محل آکادمی و در بین معماران و دانشگاهیان گسترش پیدا کرد .در تفکر پست مدرن هنر صرفاً یک تجربه زیبا شناختی نمی باشد بلکه روش شناخت جهان است ویژگی شاخص هنر پست مدرن تاکید و کلیشه تقلید و استفاده از سبک های گذشته دارد.

نقش پست مدرن در معماری

معماری پست مدرن چیست؟

معماری پست مدرن چیست؟ از دهه ۶۰ میلادی موضوع معماری پست مدرن در سبک های معماری به عنوان یکی از انواع معماری شناخته شد و انتقادات زیادی به آن وارد شد کسی که این سبک معماری را آورد و ابداع گر آن یکی از شاگردان لویی کان به نام رابرت ونچوری است. که در جواب نظریه میس که گفته "کمتر بیشتر است" بیان داشته که کمتر کسل کننده است. از نظر معماری تنها تکنیک نیست بلکه مسائل بسیار پیچیده و تضاد هم هست که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت .جالب است بدانید که اولین خانه ای که به این سبک در معماری ساخته شد خانه مادر ونچوری است.

ونچوری در ساخت و طراحی داخلی خانه مادر خود از بین همه سقف ها از سقف شیبدار استفاده کرده و از نمادهای مانند پنجره و قوس دادن سر در ورودی خانه و دودکش استفاده شده است که نمادهای یک خانه غربی هستند و در ساخت این خانه نمای متقارن را برای پیرامون و دکوراسیون خارجی انتخاب کرد که به دلیل پیچیدگی و اتاق ها و فضاها در دکوراسیون داخلی  این طرح‌ را نمی‌توان متقارن نامید.

با توجه به ساختن این خانه معماری پست مدرن با نام های معماری مردمی و معماری پاپ نامگذاری کردند.

از نظر ونچوری ساختمان ها نمی توانند فلسفه و شکل یکسان داشته باشند و سبک بین‌المللی را مردود می‌داند و به جای این سبک به زمینه گرایی علاقه دارد.

یکی از برجسته ترین نمونه های معماری پست مدرن را چارلز مور در میدان ایتالیا به وجود آورده که در ساخت این میدان توجه به سایت پروژه و فضای اطراف نداشته و فقط به مرکز پروژه توجه کرده و برای همین یک فواره آب و مجسمه در هم تنیده در وسط قرار داده است.

معماری پست مدرن چیست؟

معماری پست مدرن شامل مواردی است که به شرح زیر است:

خصوصیات فرهنگی و تاریخی

خصوصیات شهری و خیابان و کوچه بازار

شرایط اقلیمی مانند رطوبت و سرما و گرما

نحوه زندگی روزمره اهالی ساختمان مهم می باشند.

در بین انواع معماری معماری پست مدرن بیشتر از ۵۰ سال در برابر معماری مدرن مقاومت کرد و تاثیر زیادی بر معماری داشت و تا نیمه دهه ۸۰ میلادی به عنوان معماری فراگیر مطرح بوده است و در ایران نیز بعد از انقلاب مطرح شد.

ولی معماری پست مدرن در ایران شیوه ای بود مانند تقلید از معماری غربی بود. در آخر باید گفت که هر جا معماری پست مدرن را می‌بینیم معماری پست مدرن خاکستری میباشد و معماری پست مدرن سفید به لحاظ تشابه زیادی با معماری مدرن بیشتر به نام نمودن جدید خوانده شده است.

سبک معماری پست مدرن

در معماری پست مدرن چه در طراحی نمای ساختمان و چه در طراحی داخلی خطوط منحنی و نامعقول اهمیت داده می شود .از تزیینات فراوان و مختلف الهام می‌گیرد و از رنگ‌های درخشان در ساخت بنا استفاده می کنند .در کل باید بدانیم که سبک معماری پست مدرن با توجه به استفاده از متریال های جدید سعی دارد که به گذشته و به اقلیم قدیم بازگردد.

معماری پست مدرن چیست؟

 

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات