طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری و سبک فرانک لوید رایت

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 7 مهر 1399 در ساعت 11 : 35 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

یکی از بزرگترین معماران جهان فرانک لوید رایت می باشد که در زندگی شغلی خود سبک ارگانیک را در معماری انتخاب کرد.  او ساختمان های برجسته و معروف متعددی را طراحی کرده است که در ادامه در این مقاله از شرکت دکوراسیون داخلی هیرادانا با برخی از آنها آشنا خواهیم شد:

• خلاصه ‌ای از بیوگرافی فرانک لوید رایت

در سال ۱۸۶۷ فرانک لوید رایت در ایالت ویسکانسین آمریکا متولد شد و بعد از دوران تحصیلی خود به عنوان دستیار معمار معروف لویی سالیوان ، شروع به کار کرد وشرکت خود را تاسیس کرد.

فرانک لوید رایت سبک پرایری را در معماری وسعت داد و سبک معماری ارگانیک را در طراحی داخلی ساختمان و خانه ها به کار برد. وی بیش از ۱۱۰۰ ساختمان را طراحی کرده است که بعضی از آنها در سراسر جهان شناخته شده هستند. فرانک لوید رایت در سال ۱۹۵۹ از دنیا رفت.

معماری و سبک فرانک لوید رایت

• سبک معماری فرانک لوید رایت

فرانک لوید رایت اکثراً با استفاده با چهار سبک مختص به خود در معماری ، ساختمان ها را طراحی کرده است . وی سبک پرایری که ایده خودش بود را در معماری استفاده کرد . فرانک لوید رایت عقیده داشت که باید ساختمان ها  از مواد طبیعی و زمین ساخته شوند همچنین برای طبیعت مفید باشند .

در بسیاری از پروژه های طراحی داخلی و معماری خود این ایده را اجرا کرد. از ایده های فرانک لوید رایت امروزه در معماری ساختمان ها استفاده می شود.

1. سبک پرایری در آثار معماری  فرانک لوید رایت

معماری و سبک فرانک لوید رایت

او در توسعه سبک معماری بومی و جدید به نام سبک پرایری پیش قدم شد . سبک پرایری   نخستین سبک معماری مختص و منحصر به فرد  آمریکایی ها می باشد اگر بخواهیم به طور خلاصه و مختصر این سبک معماری را بشناسی میتوانیم به آخرین اثر فرانک لوید رایت که به این سبک طراحی و ساخته شده است رجوع کنیم:

طراحی خانه آلن Allen-Lambe House در سال ۱۹۱۶ به فرانک لوید رایت منتقل شد و در سال ۱۹۱۸ ساخت آن تمام شد.

 از طراحی داخلی مدرن و معماری این خانه پرایری، می توان به ترکیب فضای داخلی و محیط اطراف، خطوط افقی استفاده از رنگ های طبیعی که  رنگ هایی از گیاه و خاک به دست می آیند مثل بز و قهوه ای   اشاره کرد.

2.  سبک تکستیل و آثار فرانک لوید رایت

معماری و سبک فرانک لوید رایت

پس از آن که فرانک لوید رایت سبک پرایری را توسعه داد، طراحی خانه ها  به سبک تکستیل را خلق و اجرا کرد. وی می‌گوید می ‌توان از بلوک های بتنی که جزء  ارزانترین مصالح ساختمانی می باشد در  به شکل کاربردی و زیبا استفاده کرد .

 بنابراین او سبک تکستیل را به وجود آورد و از بلوک های بتنی پیش ساخته زیبا و ظریف در خانه های طراحی شده به این سبک استفاده کرد.

خانه های معروفی که فرانک لوید رایت از بلوک های تکستیل استفاده  کرده‌ است  ، عبارتند  از:

 خانه میلارد  Millard  House

خانه استوررthe storer House

خانه انیس  the Ennis House

خانه فریمن the Freeman House 

3 . سبک ارگانیک

معماری و سبک فرانک لوید رایت

در آثار معماری فرانک لوید رایت  سبک ارگانیک  توازنی  میان بشریت و محیط اطراف آن است. البته این اتفاق قبل از طراحی مدرن ساختمان ها که در آن از مصالح سازگار با محیط زیست وانرژی پایدار استفاده می شود وجود داشته است .

در سبک معماری ارگانیک باور بر این است که طبیعت اطراف باید در فضای طراحی داخلی خانه به کار رود و در ان جریان داشته باشد ونیز هر ساختمانی که در آنجا ساخته می شود نفع ببرد.

فرانک لوید رایت با این سبک معماری خانه ای  بسیار خاص و لاکچری را برای خانواده کافمن به نام خانه آبشار( Fallingwater )  طراحی کرد این طراحی او بین معماری، انسان و طبیعت ارتباط نزدیکی برقرار می کند.

خانواده کافمن از او خواستند که خانه ای روبروی آبشار برایشان طراحی کند که از  در فضای داخلی  چشم اندازی به سمت آبشار داشته باشد، اما فرانک لوید رایت خانه را برایشان  طوری طراحی کرد که تقریباً دربالای آبشار قراردارد  جریان آب اززیر خانه می گذرد.

4. سبک یوسونیان

معماری و سبک فرانک لوید رایت

سبک یوسونیان حاصل افکار این معمار معروف است. ایده‌ای که برای خانه های کوچک و زیبا برای قشر متوسط آمریکایی‌ ها طراحی شده است .

ساخت و ایده این سبک در زمان رکورد بزرگ اقتصاد آمریکا در سال ۱۹۳۶ به ذهن فرانک لوید رایت رسید. وقتی که وی متوجه شد که اغلب  شهروندان خانه‌ هایی کوچک  تر و ساده تر نیاز دارند و باید خانه ها طراحی کاربردی داشته باشند .

این خانه های کوچک و شیک به روی دال بتنی و یک طبقه ساخته می شوند. لوله کشی در این خانه‌ها به شکلی انجام می شود که گرما از زیر به داخل فضای خانه منتقل می شود.

 جالب است بدانید که در طراحی داخلی ، آشپزخانه در خانه های یوسونیان در قسمت نشیمن طراحی می شود.

خانه هربرت جیکوب نمونه ای از دکوراسیون داخلی بی نظیر فرانک لوید رایت به این سبک می باشد.

 

8 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات