طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری مدرن چیست ؟

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 2 اسفند 1400 در ساعت 12 : 10 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

معماری مدرن که یکی از تاثیر گذارترین سبک ها در سرتاسر جهان از ابتدا تاکنون به شمار می رود دارای ارزش ها و اهدافی بوده است . این سبک از ابتدا به خردگرایی و فلسفه و همچنین تکنولوژی اهمیت زیادی می داد . در زمان شروع سبک مدرن استفاده از تکنولوژی ها و مخصوصا فلز وسازه های فلزی در ساختمان سازی شروع شد و همین امر باعث بالا رفتن سرعت ساختمان سازی گشت . بعد از آن که جنگ جهانی رخ داد و کشورهای درگیر در جنگ نیاز مبرمی به ساختمان داشتن این سبک اهمیت و رواج بیشتری پیدا نمود . میس ون درروهه و لوکور بوزیه را می توان از معروف ترین و شاخص ترین معماران سبک  مدرن متعالی دانست . کم کم توجه به طبیعت و همچنین استفاده از یکسری عناصر تندیس طور در کارهای رایت و همچنین لوکور بوزیه دیده شد که سبک مدرن را از آن سادگی اولیه خارج نمود . در واقع می توان گفت سبک مدرن را اینگونه معنا می کردند که باید به دور از هر گونه تاریخ و فرهنگی باشد . به طوری که بتوان یک طرح را در همه جا به اجرا درآورد . در این سبک طراحی دکوراسیون داخلی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و آن نیز باید به گونه ای ساده و به دور از استفاده از عناصر بی کاربرد صورت بگیرد .

 معماری مدرن متعالی

انواع معماری مدرن :

معماری مدرن از نظر متخصصان ، سبک و زمان به سه نوع تقسیم می شود که این سه نوع عبارتند از :

  • معماری مدرن اولیه

معماری مدرن اولیه در سال 1880 شروع شد و تا شروع جنگ جهانی اول ادامه داشت . این معماری را به طور کلی می توان همان مکتب شیکاگو دانست که باعث خلق آثار فاخر زیادی در زمان خود بوده است و همچنین در سرتاسر دنیا تحولی عظیم را در هنر و معماری ایجاد نمود . در این نوع از معماری مدرن استفاده از سازه های فلزی در ساختمان ها رواج یافت و همچنین در ساختمان ها می توانستیم استفاده از شیشه را مشاهده نماییم . در واقع این سبک به این موضوع اشاره می کرد که ساختمان باید از تمامی جنبه های تاریخی و کلاسیک دور باشند و هیچگونه تزیینی نداشته باشند . از جمله ساختمان ها معروفی که در آن زمان به این سبک ساخته شد ، می توان به ساختمان بیمه ی ویلیام لی برون جنی اشاره نمود . می توان مشاهده نمود که این برج بدون هیچگونه تزییناتی می باشد . لویی سالیوان را میتوان یکی از معروف ترین معماران سبک مدرن دانست . وی شعار فرم تابع عملکرد می باشد را برای اولین بار ابداع نمود و به کار برد .

 

  • معماری مدرن متعالی

این نوع از معماری مدرن را می توان نوعی دانست که میان دو جنگ جهانی شروع شده و مورد استفاده قرار گرفته است . این دوره از نظر افراد متخصص بسیاری در سرتاسردنیا در طول زمان به عنوان اوج معماری مدرن شناخته می شود و معتقد هستند که بهترین آثار در آن دوره بوده است .

معماری مدرن متعالی

  • معماری مدرن متاخر

این دوره نیز برای بعد از جنگ جهانی دوم می باشد و تمامی آثار مدرنی که بعد از آن ساخته شده است را از این نوع میتوان دانست .

 

معماری مدرن به عنوان سبکی هنجارشکن :

معماری مدرن را میتوان یک نوع معماری هنجار و سنت شکن دانست . دیوارها و انواع فاصله های فضایی در این سبک اهمیت و جایگاهی ندارند . در واقع این سبک در ابتدا تمامی موارد مربوط به گذشته را کنار گذاشته و علاقه مند به استفاده از نکات جدیدتر می باشد . سپس می توان گفت که طراحی های مینیمال تر و استفاده از عناصری که بودنشان ضروری است و عدم استفاده از جزییات و عناصر بی دلیل را می توان از ویژگی های این سبک دانست . درواقع می توان گفت سبک مدرن سبکی عملکردگرا می باشد و برای رفع نیاز افراد و پیشرفت ساخته شده است . می توان این سبک را سبکی عقلانی دانست . در نتیجه سود و همچنی کارایی همه چیز در این سبک دارای اهمیت می باشد .

 

معماری مدرن متعالی :

می توان گفت که در زمانی که معماری مدرن اولیه پدید آمد می توانستیم همچنان اهمیت بالای سبک های کلاسیک و غربی را در سرتاسر جهان مشاهده کنیم . اما بعد جنگ جهانی به دلیل آسیب های زیادی که به ساختمان ها شهر وارد شده بود و نیازی که جامعه به خانه ها و ساختمان ها دانست و سرعت بالا در ساخت و ساز مهم بود ، ساخت ساختمان هایی به سبک مدرن رواج یافت و در نتیجه سبک مدرن به ویژه مدرن تعالی طرفداران زیادی پیدا نمود و از محبوبیت بیشتری برخوردار شد . معماری مدرن متعالی را می توان معماری ای دانست که در آن استفاده از فناوری ها و تکنیک های جدید و همچنین صنعت امروزی بسیار به چشم می خورد . از طرفی در این سبک که شباهتی به مینیمال نیز دارد ، عدم استفاده از تزیینات و عناصر بیهوده و بی کارکرد را نیز می توان مشاهده نمود .

 

ویژگی های معماری مدرن متعالی :

این سبک معماری نیز مانند دیگر سبک ها و نوع های آن ها دارای ویژگی هایی می باشند که بعضی از این ویژگی ها عبارتند از :

  • استفاده از متریالی مانند شیشه به صورت شفاف به جای دیوارها
  • استفاده از انواع فناوری های جدید و به روز با توجه به نیاز ساختمان ، در آن
  • استفاده از نکات مثبت و تجربیات مختلف معماری در طول تاریخ در طراحی به این سبک
  • استفاده از شیوه های متفاوت در بازسازی ساختمان در معماری مدرن
  • طراحی فضاهایی واسطه میان فضای داخلی و خارجی و ایجاد رابطه میان این دو

و از دیگر ویژگی های ظاهری و سازه ای این نوع معماری که می تواند در تمامی ساختمان های مدرن وجود نداشته باشند می توان به این موارد اشاره نمود :

  • طراحی باغ روی پشت بام
  • مرتفع کردن ساختمان
  • طراحی سقف های کنسولی
  • استفاده از پنجره های کشیده
  • و ...

 معماری مدرن چیست ؟

ساختمان های نمونه سبک مدرن :

  • ساختمان شهر درخشان

این ساختمان که توسط لوکور بوزیه طراحی دکوراسیون و ساخته شده است . این ساختمان که یکی از مهمترین اثرهای سبک مدرن به شمار می رود و منبع الهام بسیاری از معماران بوده است به صورت مینیمال و رنگی رنگی می باشد . این ساختمان را از سیمانی که سخت شده است ساخته اند . با آن که معمار این ساختمان قصد داشته است آن را با قابی فلزی نیز مزین کند اما جنگ جهانی به او اجازه ی انجام این کار را نداد .

  • ساختمان گالری مدرن هنر

این ساختمان گالری که توسط میس ون درروهه طراحی شده است را می توان نماد سبک مدرن به شمار آورد . تماما از شیشه و فلز ساخته شده است که از مصالح مهم سبک مدرن به شمار می روند . این ساختمان دارای مجسمه ها و همچنین فضای سبزی نیز می باشد که حتی این ها هم توسط آقای میس وندرروهه طراحی شده اند . این ساختمان در کشور آلمان در شهر برلین به اجرا در آمده است .

  • ساختمانی در لندن به نام ایزوکون

این ساختمان که مسکونی می باشد دارای 32 واحد که همچنان مورد استفاده قرار می گیرد ، می باشد . این ساختمان بیشتر دارای 8 واحد به صورت تک خوابه و 224 استودیو می باشد . همچنین محل زباله و خشک شویی و اتاق کارمندان و ... را نیز دارا است . ساختمان ایزوکون در سل 2003 توسط یکی از معروف ترین شرکت بازسازی ساختمان های دنیا به نام آوانتی مورد بازسازی قرار گرفت و این شرکت در این ساختمان محلی را برای مشاهده ی تاریخچه ی ساختمان برای بازدید کنندگان قرار داده است که کاری شگفت انگیز و جالب به شمار می رود .

  • ساختمان دیریکز

این ویلا را می توان یکی از دیگر از ساختمان های ساخته شده به سبک مدرن دانست که بسیار شاخص می باشد . در این ساختمان از شیشه ، آجر و همچنین سیمان سفید به زیباترین شکل ممکن استفاده کرده اند . نکته ای که باعث زیباتر شدن این پروژه و خاص تر بودن آن شده است قرار گرفتن آن در میان درختان سرسبز می باشد که جلوه ای ویژه به آن بخشیده است .

 معماری مدرن چیست ؟

کلام آخر

شرکت بازسازی ساختمان و معماری هیرادانا می تواند با توجه به تاریخچه و تمامی ویژگی های سبک مدرن ، بهترین و با صرفه ترین طراحی دکوراسیون ها و بازسازی ساختمان ها را برای شما به ثمر میرساند .

6 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات