طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری مدرن و لوکوربوزیه

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 22 شهریور 1399 در ساعت 11 : 5 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اوج معماری مدرن متعالی و یا به طور کلی تر اوج معماری مدرن در بین دو دهه 1920 و 1930 ، یعنی بین دو جنگ جهانی اول و دوم ، در آمریکا و اروپا مطرح بود. سبک بین الملل شاخص ترین سبک معماری مدرن می باشد که سه تن از معماران به نام و مطرح آن ، یعنی لوکوربوزیه ، والتر گروپیوس و میس ونده رو ، طرح ها و عمده نطرات خود را در چارچوب این سبک ارائه دادند. ما در این مقاله قصد داریم با یکی از طراحان متفکر ، خلاق و بسیار موفق این سبک ، یعنی لوکوربوزیه بیشتر آشنا شویم و نگاهی به آثار و تفکرات مدرن و ابتکارانه ی او بیندازیم. همچنین خواهیم دید دیدگاه وی درباره ساختمان ها و شهرهایی که در آینده طراحی و اجرا می شوند به چه صورت است و تا چه حد ایده ها و پیش بینی های او به وقوع پیوسته اند. پس همراه ما در شرکت معماری هیرادانا باشید و این مقاله ی شگفت انگیز و جذاب را از دست ندهید.

لوکوربوزیه

قبل از این که به سراغ برخی از آثار مدرن و جذاب این معمار خلاق برویم می خواهیم کمی هم با خود او آشنا شویم. لوکوربوزیه با نام اصلی شارل – ادوارد ژانره ، قبل از سفر به یونان و روم در دفتر دو تن از معماران معروف اروپا ، یعنی پیتر بهرنس و اگوست پره مشغول به کار بود. همچنین او در دهه 20 میلادی دو کتاب بسیار مهم به نام های به سوی یک معماری نوین که می توان آن را منشور بینش مدرن در معماری معرفی کرد و شهر آینده که بینش مدرن در شهر سازی می باشد را نوشت.

او در کتاب اول خود بیشتر به فن آوری مدرن اشاره کرده است و می خواهد توجه معماران را به این سمت جلب کند و اما در کتاب دوم خود از شهرهایی که در آینده طراحی می شوند سخن می گوید و شهرهای آینده را شهرهایی با آسمان خراش های بزرگ و بلند تصور می کند که در هر یک از این آسمان خراش ها افراد زیادی مشغول زندگی و کار هستند.

و اما رویای شهر آینده این معمار بزرگ و متفکر به حقیقت پیوست؟

در دهه 50 میلادی ، بر اساس تصورات و نظرات این معمار هنرمند و متفکر ، دو شهر به نام های چندیگار که در هند واقع شده است و شهر برازیلیا به عنوان پایخت جدید کشور برزیل ، طراحی و اجرا شده است.

به طور کلی در دوره ی معماری مدرن متاخر آن چه لوکوربوزیه در کتاب های خود پیش بینی کرده بود به تدریج به وقوع پیوسته است ، از جمله این پیش بینی های تحقق یافته و اجرا شده می توان به ساختمان های بلند مرتبه ، پل های چند طبقه ، اتوبان های بزرگ و طولانی و ... اشاره کرد. این اتفاقات همان طور که لوکوربوزیه پیش بینی کرده بود چهره ی شهرهای قدیمی را عوض کرده و آن ها را به شهرهایی جدید و مدرن تبدیل کرده اند.

معماری مدرن و لوکوربوزیه

بر اساس نظرات و عقیده ی او با توجه به پیشرفت تکنولوژی و مصالح مدرن ، ساختمان ها باید متفاوت تر از ساختمان های گذشته طراحی ، ساخته و اجرا شوند به همین علت 5 نکته را برای داشتن یک طراحی ساختمان و طراحی داخلی مدرن معرفی کرد که بعدها به 5 اصل لوکوربوزیه معروف شد و کارهای او مورد تقلید جهانی قرار گرفت. این 5 اصل عبارتند از :

1-ستونی هایی که ساختمان را از روی زمین بلند می کنند.

2-پلان آزاد

3-طراحی نمای ساختمان به صورت آزاد

4-بام مسطح و باغ روی بام

5-پنجره های نواری و سرتاسری

خانه دومینو

خانه ی دومینو اولین پروژه ای است که لوکوربوزیه طراحی کرده است. این خانه با طراحی و دکوراسیون داخلی مدرن از مصالح مدرنی ازجمله بتن ، شیشه و فولاد اجرا شده است. طراحی این خانه در نفی سازه های سنتی و طراحی سازه های جدید و مدرن صورت گرفته است و شامل 6 ستون ، طبقات ، فونداسیون و سیرکولاسیون می باشد.

معماری مدرن و لوکوربوزیه

ویلا ساوا

از نظر این معمار توانا همان گونه که اتومبیل ماشینی برای حرکت بر روی زمین است ، خانه هم ماشینی برای زندگی است. همچنین او عقاید خود را در رابطه با معماری مدرن در ویلا ساوا واقع در شمال پاریس در نهایت زیبایی و سادگی به نمایش گذاشت. معمار ماهر ما این ویلای مدرن را با طراحی شاعرانه و هنرمندانه ، به عنوان سرپناهی بسیار آرامش بخش و مدرن برای انسان ها خلق کرده است. همچنین این ویلا مانند ماشینی بی آلایش و ساده در مرکز زمین و مسلط به محیط اطرافش قرار گرفته و می درخشد و ورودی آن به گونه ای طراحی شده است تا مخاطب را به دور خود بچرخاند تا در همان برخود اول خود را به طور کامل به نمایش بگذارد

معماری مدرن و لوکوربوزیه

 

7 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات