طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری مدرن در ایران و ویژگی های آن بخش اول

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 3 خرداد 1400 در ساعت 12 : 46 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در این مقاله از گروه معماری هیرادانا به بررسی معماری مدرن و ویژگی های آن می پردازیم .

معماری مدرن ، نوگرا یا مدرنیستی سبکی از معماری می باشد که در آن ساخت و ساز و همچنین استفاده از فناوری‌های نوآورانه و نوین به خصوص به کار بردن از شيشه ، بتن مسلح و فولاد معرفی شده است .

در معماری مدرن ایده اصلی به گونه ای می باشد که شکل سازنده حتماً باید از عملکرد آن بهره بگیرد و نیز مینیمالیسم را در نظر داشته باشد .

بعد از جنگ جهانی دوم معماری مدرن به عنوان سبک اصلی ساختمان های نهادی و سازمانی مورد توجه و استفاده  قرار گرفت .

  • ویژگی های معماری مدرن

۱ - عدم تزئین سازه : در معماری مدرن همانطور که گفته شد جزئیات تزئینی و تزئینات ریز به کار گرفته نمی شود و طراحی داخلی کاملاً ساده وکاربردی چیدمان می شود .

۲- خطوط افقی و عمودی برجسته و فرم های مستطیلی

شکل : طراحی نما بناها به صورت  شکل های ساده و زیبا و شبیه به جعبه و یا جعبه هایی به هم پیوسته است .

البته تلاش بر این می باشد که یک اثر بسیار زیبا و چشم نواز با به کار بردن از مصالح و مواد در اشکال افقی و عمودی انجام شود ‌.

معماری مدرن در ایران و ویژگی های آن بخش اول

۳ - از جمله خصوصیات های برتر این نوع معماری عبارتند از سقف های کم ارتفاع ، ساخت و ساز افقی و همچنین برجستگی های روی سقف های گسترده و طاق های افقی . به همین خاطر است که بیشتر خانه های مدرن به شکل سازه های تک طبقه می باشند .

۴- به کار بردن از سیستم ها و مواد مدرن : استفاده عمودی از مصالح و موادی که در معرض دید هستند ، مثلا بلوک های بتنی به عنوان مواد تمام شده  و ستون های طراحی و ساخته  شده از فولاد ،  کف های بتنی در معرض دید با رنگ خاکستری طبیعی آن و همچنین فضای بدون ستون باز که توسط خرپاهای فولادی در معرض دید تقویت  شده می باشد و با به کار بردن از سیستم های گرمایشی راحتی افراد و آسایش آنان را بهبود می دهد .

۵- مواردی که به صورت کهن و سنتی با روش‌های دگرگون شده و جدید به صورت زیبایی شناسی مدرن استفاده می گردند که در آن از آجر و چوب و سنگ به چشم می‌خورد .

معماری مدرن در ایران و ویژگی های آن بخش اول

این مورد که در معماری ایران باستان و روم استفاده می‌شد کاملاً برعکس معماری مدرن می باشد به عنوان نمونه صفحات چوبی عمودی ساده به جای صفحات کنار هم سنتی استفاده می شود و در کنار آن ها صفحات دارای روکش فلزی نیز به کار برده می شوند .

 قسمت های کار شده با سنگ و آجر حتی بدون تزیین و ساده زیبا هستند و به طور صفحه ای یا توده ای به کار گرفته می شود .

۶ - تاکید بر روح مواد : به کار بردن کلمه روح مواد در این بخش یعنی اینکه مصالح و متریال آن گونه که هستند با همان ظاهر استفاده شوند  .برای نمونه به منظور حفظ نمای طبیعی چوب به جای رنگ آمیزی یک لایه پلی استر بر روی آن اجرا می گردد. یا در مثالی دیگر ستون های فولادی است  که بر روی آن ها هیچ چیزی به عنوان تزئین استفاده نخواهد شد .

این متریال ها بدون تزئینات اضافی و پیچیده در طراحی نمای مدرن و همچنین طراحی دکوراسیون داخلی به کار برده می شود.

۷- ارتباط فضاهای داخلی : به عنوان مثال با استفاده از قطعات گسترده شیشه‌ای فضای ساختمان را تا جای ممکن به هم متصل می کنند و این قطعات گسترده شیشه ای به عنوان دیوار عمل می کند.

معماری مدرن در ایران و ویژگی های آن بخش اول

با پیشرفت زمان ، معماری به سویی می رود که اجزای ساختمان مانند دیواره ها ، سقف ها و جداره ها به طور کامل از هم جدا نباشند به این صورت که در ساختمان‌های جدیدالاحداث حتی اپن هم طراحی نمی شود و در دکوراسیون داخلی فقط از یک قسمتی به عنوان جزیره برای جدا کردن نشیمن و آشپزخانه استفاده می کنند .

۸- استفاده بهینه از نور طبیعت و بهره گیری از مناظر با استفاده از شیشه های بزرگ :

معماری مدرن در ایران و ویژگی های آن بخش اول

استفاده از دیواره های بزرگی شیشه‌ای در این نوع طراحی باعث می شود که نور طبیعت  به درون خانه راه پیدا کند و همین پنجره های بزرگ باعث ایجاد نمای زیبایی از مناظر طبیعت خواهد شد .

به طور کلی در معماری مدرن بهره گیری از نور طبیعی خورشید امری ضروری و مهم محسوب می شود و می توان گفت که یکی از ویژگی های مهم این سبک می باشد .

6 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات