طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری ساختمان اداری کارخانه توسن تجهیز

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 1 بهمن 1399 در ساعت 11 : 49 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در این مقاله از شرکت دکوراسیون داخلی هیرادانا به بررسی ساختمان اداری کارخانه توسن تجهیز می پردازیم که در سال 1397 برنده ی جایزه ی معماری داخلی شد .

نام:  کارخانه توسن تجهیز
آدرس تهران، پارک فن آوری پردیس
معماران : شهاب میرزاییان، احسان نادری
طراحان : محمدابراهیم تاجیک ، امید محمدی ، کسری شفیعی زاده ، حسین زین آقاجی
تاریخ: ۱۳۹۳ - ۱۳۹۵
مساحت زمین: ۵۰۰  مترمربع
مساحت ساخته شده: ۹۰۰ مترمربع
نوع: اداري، كارخانه
افتخارات
برنده اول جایزه معماری داخلی ایران ۱۳۹۷
نامزد دریافت جایزه معمار خاورمیانه ۲۰۱۷

ساختمان اداری کارخانه توسن

این شرکت در واقع تولید کننده دستگاه های ضد عفونی کننده برای تجهیزات بیمارستانی است که پس از ده سال فعالیت تصمیم به ساخت و انتقال کارگاه تولیدی و ساختمان اداری به پارک فناوری پردیس می گیرد . یک زمین 500 متری با زیربنای موجود به شرکت واگذار شد . اولین چالش برای طراحی داخلی این پروژه محدودیت پایین ترین سطح موجود بود که با توجه به محدوده ارتفاع و معیارهای ویژه پارک فناوری باید دو سطح پایین تر و سه سطح در سطح زمین وجود داشت که برای پاسخگویی به نیازهای کارفرما طراحی شده بود .

 

شفافیت:

طراحی داخلی

با توجه به محصولات خاص و شرکت های پیشرفته ، نمایش روند تولید دستگاه می تواند ارزش بصری خاصی برای ساختمان ایجاد کند . علاوه بر این ، نمایشگاه می تواند برای ناظران خارجی کاملاً قابل مشاهده باشد و ساختمان می تواند نمایانگر کلیه فعالیت های شرکت باشد. از طرف دیگر ، همراهی متراکم قطعات با هم در پارک فناوری پردیس برای طراحان مطلوب نبوده و یک ساختمان شفاف فضای بصری بیشتری را بین محله ها ایجاد می کند .

ارتفاع محدود - ترتیب عملکردهای داخلی:

ساختمان اداری کارخانه توسن

مشتری مدت زمان کمی برای ساخت داشت و به دلیل صرف وقت و هزینه های تخریب ، بنیاد موجود باید حفظ می شد . با توجه به محدودیت ارتفاع بر اساس قوانین پارک (10 و نیم متر) و محدودیت اجباری زیرزمینی به دلیل وجود پی موجود ، فضاهای مختلفی بر اساس نیاز ارتفاع ، اهمیت و سطح استفاده روی هم قرار می گیرند .

 

ساختمان اداری کارخانه توسن

دهانه های فضایی - سطح ساخت مجاز

ساختمان اداری کارخانه توسن

به منظور تأمین سطح ساخت مجاز ، دهانه های متعدد در طبقات به گونه ای در نظر گرفته شد که از فضاهای مختلف در سطوح مختلف، مناظر مختلفی از فضاهای دیگر وجود داشته باشد. مدیریت در بالاترین سطح، دارای دید به تمام فضاهای مختلف است . همچنین برای تأمین ارتفاع زیاد مورد نیاز کارگاه تولیدی ، دهانه ای بالای سر کارگاه تهیه شده است . از طرف دیگر ، این دهانه های عمودی در ترکیب با فضای نمایشگاه در سطح میانی، یک حرکت خالی در جرم حجم بسته را تشکیل داده اند . جدا از این ، موقعیت دهانه ها در موقعیت های مختلف طرح باعث ایجاد دیدگاه های مختلف داخلی شده است .

بخش به عنوان نما:

ساختمان اداری کارخانه توسن

با توجه به موارد فوق، طراحی نمای ساختمان در ارتباط حداکثر با محیط اطراف در نظر گرفته شد، به طوری که پروژه از داخل توسعه یافته و به دیوار نما رسید . این دیوار شفاف فقط برای نمایش عنوان فضای داخلی و سطح مقطع آن با فضای خارج طراحی شده بود . حرکت دهانه های عمودی نسبت به فضای باز نمایشگاه در پشت نمای شیشه ای شفاف ، بدنه بسته ساختمان را باز می کند و بخشهای پروژه در نمای ساختمان منعکس می شوند . در آخر ، پنجره های عمودی برای کنترل نور در بخش تولید گنجانده شده اند . دلیل انتخاب نشدن لوور افقی به دلیل محتوای زیاد خاک بود .

نوآوری ها و مزایای پروژه:

ساختمان اداری کارخانه توسن

- به محدودیت های موجود در سایت مانند پایه موجود و سطح ارتفاع مورد نیاز در پارک فناوری پاسخ دهید

- چیدمان فضاها در سطوح مختلف برای تأمین نیازهای کارفرما در فضاهای مختلف از نظر میزان و سطح استفاده

- عدم ایجاد فرم بسته به دلیل فاصله کم قطعات مجاور در پارک فناوری پردیس و ایجاد حجم شفاف

- ایجاد حجم شفاف و حداکثر نور و کاهش نیاز به نور مصنوعی در طول روز

ساختمان اداری کارخانه توسن

- توسعه فضایی از درون و شکل دادن به بدنه ساختمان

- ساخت به عنوان صفحه نمایش برای نمایش روند فعالیت های تولید (کارگاه) و محصول فرآیند (نمایشگاه)

- استفاده از رنگ روشن در نمای مدرن به منظور تحریک فعالیت بهداشتی شرکت توسن ، تجهیز و تعریف ورودی با رنگهای سازمانی و آرم شرکت

7 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات