طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری ایرانی با کامران دیبا

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 22 مهر 1399 در ساعت 15 : 18 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 کامران دیبا یا همان کامران طباطبایی دیبا در اسفند ۱۳۱۵ در شهر تهران به دنیا آمد و اگر بخواهیم به طور کلی این معمار را معرفی کنیم می توان آن را به عنوان یک نقاش، شهرساز، معمار نوگرا و صاحب سبک ایرانی شناخت.

 از نظر خانواده او خاندان طباطبایی تبریز و پسرعموی شهبانوی پیشین ایران فرح پهلوی است که یکی از خانواده‌های پر نفوذ در دوره قاجار بودند و پدر کامران دیبا اسفندیار دیبا، دندانپزشک بوده است.

 مادر وی علاقه بسیار زیادی به طراحی داخلی داشته. استاد دیبا تحصیلات خود را در دانشگاه هاروارد در سال ۱۳۳۵ در رشته معماری شروع کرده .او فرصت را غنیمت شمرده و به کتابخانه کنگره آمریکا مشغول به زمینه روانشناسی و فلسفه شده است. پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۳۴۳ رشته معماری خود را تمام کرده و پس از آن تحصیلاتش را در رشته جامعه شناسی در مدت یک سال ادامه داده است.

 استاد دیبا هنگامی که به تهران وارد شد رئیس و طراح ارشد شرکت مهندس مشاور daz شده و پروژه های بزرگی را طراحی کرده.

 بیشتر فعالیت‌های او در ایران در بخش‌های دولتی بوده و زیبایی طراحی آن چشم هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند. او پس از مدتی از ایران خارج شد و برای همیشه ایران را ترک کرد و زندگی در اسپانیا و فرانسه را شروع کرد و دیگر به ایران باز نگشت .

معماری ایرانی با کامران دیبا

از فعالیت‌های آن می‌توان به طراحی خانه‌سازی در ایالت ویرجینیا و توسعه هتل در اسپانیا اشاره کرد. که در برخی از سالها به عنوان منتقد فعالیت می کرده و در زمانی که در ایران حضور داشت به عنوان مشاور و برنامه‌ریزی در وزارت مسکن تهران مشغول به کار بوده.

 او همچنین به عنوان یک نقاش چندین نمایشگاه انفرادی در ایران برپا کرد و آثار او که آثار بسیار زیبا و فراوانی بودند، نمونه ای از کارهای معماران شناخته شده مانند لوکوربوزیه فرانک لوید رایت  و غیره بوده است.

 از فعالیت‌هایی که استاد کامران دیبا انجام داده است می‌توان به مواردی اشاره کرد مانند:

 شرکت در نمایشگاه نقاشی دوسالانه ونیز

شرکت در نمایشگاه نقاشی دوسالانه پاریس

 برپایی نمایشگاه نقاشی در گالری فعالیت‌های آمریکا

شرکت در دومین کنگره معماری ایران

 بنیانگذار دفتر مهندسین مشاور

معماری ایرانی با کامران دیبا

استاد کامران دیبا یکی از بزرگترین معماران ایرانی است که در طراحی نما و طراحی و دکوراسیون داخلی بسیار زیبا عمل کرده و طرح ها و آثار او را می توانید مشاهده کنید:

 برخی از آثار او مانند موزه هنرهای معاصر تهران

پارک فرهنگسرای شفق

 دفتر مخصوص ملکه ایران

 پارک و فرهنگسرای نیاوران

نمازخانه جنب موزه فرش

 مسجد جاندی شاپور

 شهرک شوشتر

ویلا ی اسپانیا

ویلای اسپارتینا

از گرایش های فکری و نظریه کامران دیبا مواردی را می‌توان ذکر کرد که می‌توان در معماری‌های امروز از آن استفاده کرد.

معماری ایرانی با کامران دیبا

 علاقه او به جنبه های  اجتماعی معماری بوده یا به تعبیر خود او معماری انسانی

 علاقه و احترام گذاشتن به سنت های بومی و الگوهای ساختاری آنها و استفاده از آنها در طراحی نمای ساختمان و همچنین نیازهای جامعه شهری مدرن برای رسیدن به آرامش

 عدم تصرف محیط برای ایجاد امکان مکان

 در آمیختگی کارهای او با محیط اطراف خود

بهره گیری از الگوهای معماری اصیل ایران به شیوه های اصیل و همچنین منحصر به فرد در نمونه کارهایش

استاد کامران دیبا علاقه بسیاری به طراحی شهری، شهرسازی، باغسازی داشته که از آن بسیار استفاده می کرده و در واقع به طراحی نماها علاقه خاصی نداشته و تمامی توجه به ساختمان‌های عمومی و فرهنگی بوده که طراحی نمای آن و کاربری آن بسیار بالایی داشته است.

در آخر

معماران برجسته ایرانی در سرتاسر دنیا خوش میدرخشند و بهتر است کسانی که در ابتدای راه هستند از نظرات و طراحی های این اساتید الگو بگیرند تا بتوانند به خوبی در مسیر پیشرفت و تعالی قدم بردارند.یک معمار خوب باید نگاه خوبی هم نسبت به مسائل و پیرامون و حتی به ساختمان ها داشته باشد. همچنین شما عزیزان میتوانید مطالب بیشتری را در سایت شرکت معماری هیرادانا در مورد معماران برجسته ایرانی و خارجی در بخش مقالات مطالعه کنید .

معماری ایرانی با کامران دیبا

 

5 / 10
از 15 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات