طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معرفی بنای باغ کتاب تهران

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 19 آذر 1399 در ساعت 11 : 57 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در این مقاله به معرفی فضا های داخلی و نمای ساختمان باغ کتاب تهران می پردازیم که توجه عده ی زیادی را از جمله دوستداران هنر و معماری را به خود جلب کرده است.

مساحت: 65000  متر مربع

سال: 1396

معمار سرپرست: سام تهرانچی

تیم طراحی: امیرحسین خردمند، علی محمد حیدری، علی نبی، حمیدرضا جهانی مقدم، مهدی غیائی، علی رمضانعلی، احسان قاسملو

تیم طراحی فنی و برنامه های اجرایی: ناصر نقدی، محمد معتمدی نیا، منصور نقدی، علی نبی، فاطمه جعفری، بیتا رستمی، اولدوز اخلاقی

تیم طراحی داخلی  این پروژه: حامد کلاته، آذین سلطان ، راحله رحمتی، حمید نوذری پور، سعید ثریایی، سحر جوادی

تیم طراحی محوطه: علوی طبری، گلشن نورسته دور، پویا ناجیان، بهرام خدیو، مهدی مهدوی، مریم ملک زاده

کارشناسان نظارت و خدمات مهندسی: نیما آهی، محمد معتمدی نیا، علی نبی، ندا آرین، ندا علینژاد، مهدی اقبالی، سعید علی شاه، جواد ابراهیمی

طراحی سازه: مشاوران پورتال

طراحی: Mep  سرکیسیان، قاسمی، اکسیری

مشاوره آکوستیک معماری: WSDG ، بازل، سوئیس

طراحی نورپردازی معماری:  LDE Vienna دفتر  Norbert Chmel

پیمانکار طراحی و ساخت:  شرکت کیسون تهران، ایران

کارفرما: شهرداری تهران

شهر: تهران

این باغ بزرگترین کتابفروشی ایران است و طبق نظر نشریه نیوزویک بزرگترین کتابفروشی جهان به شمار خواهد رفت. ایجاد فضاهای دائمی برای نمایشگاه کتاب می تواند تأثیر بسیاری در رویکرد جامعه نسبت به کتابخوانی داشته باشد. باغ کتاب در منطقه 3 تهران و در مکانی به مساحت 37 هکتار در منطقه عباس آباد، نزدیک به بناهای مهم دیگر از جمله کتابخانه ملی ایران، مجموعه آکادمی های ایران، موزه باغ دفاع مقدس و پل طبیعت واقع شده است و با نمای مدرن خود توجه عده ی زیادی را به خود جلب میکند. باغ کتاب یک فروشگاه بزرگ کتاب است که میزبان فضاهای نمایشگاهی با تمرکز بر نمایشگاه­ های کتاب و انواع دیگر رسانه ها، پارک علم کودکان، گالری های هنری، تئاتر درام، سینما و سالن های نمایش، کافه ها و رستوران ها و همچنین سایر فضاهای رویداد محور در فضای باز است. این ساختمان دارای مساحت کل 65000 مترمربع در 3 طبقه و 25000 متر مربع بام باغ است، از 13 بلوک جداگانه تشکیل شده است که تا حدودی مشابه هستند و از طریق مسیرهای دسترسی عمودی و افقی به هم متصل می شوند. از میان این 13 بلوک، هشت مورد به لابی یا فضاهای اصلی دسترسی اختصاص داده شده است که در ساعات شلوغی می تواند حداکثر پنج هزار بازدید کننده را در خود جای دهد.

باغ کتاب تهران

لایه های پوششی سبز سقف و لایه های گردش داخلی به همراه طراحی نما با تکنولوژی عالی سه عنصر اصلی در شکل گیری شکل ساختمان هستند. استفاده از فضاهای سبز و حفاظت از محیط زیست نقش مهمی در طرح جامع ناحیه عباس آباد دارد. بنابراین، در طراحی این پروژه سعی شده تا ساختمانی الهام گرفته از طبیعت و مطابق با محیط سایت ارائه شود. اجرای سقف سبز نکته اساسی در طراحی این ساختمان بود که ساختمان را با محیط همسایه آن هماهنگ می کند. در پروژه باغ کتاب، سقف فقط به عنوان یک عنصر پوشاننده در نظر گرفته نمی شود بلکه بخشی از طبیعت است. چیزی که تداوم حرکت را کاملاً تداعی می کند.  طراحی داخلی روف گاردن به گونه ای است که به عنوان یک پارک عمومی فرهنگی عمل می کند از طریق پله های قسمت شرقی قابل دسترسی است که ساختمان را به فرهنگ پلازا ، کتابخانه ملی و مجتمع آکادمی ها متصل می کند.

 فضای داخلی باغ کتاب تهران

فضاهای داخلی ساختمان به عنوان یک فضای بزرگ عظیم طراحی شده است که به عنوان یک باغ تراس کار می کند (با الهام از مفهوم باغ های سنتی ایران) ، فضاهای نمایشگاه مدولار را که از طریق مسیر گردش اصلی در امتداد نمای غرب با یک طول 550 متر و ارتفاع 13 متر. در مرکز ساختمان یک مسیر عابر پیاده ، به نام "مسیر فرهنگ" از محل ساختمان عبور می کند. این مسیر عابر پیاده چندین ساختمان فرهنگی را در طول مسیر به هم متصل می کند تا اینکه به پل طبیعت در آن سوی پارک عمومی طالقانی برسد. طراحی دکوراسیون داخلی و سایر فضاهای ساختمان و چشم انداز های آن بر اساس ایده فضاهای انعطاف پذیر مدولار، شفافیت، حرکت سیال بازدید کنندگان و ادغام با چشم انداز صورت گرفته است.

5 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات