طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

مزایای رشته تحصیلی معماری چیست ؟

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 24 شهریور 1400 در ساعت 10 : 20 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

رشته معماری یکی محبوب ترین رشته ها در میان رشته های مهندسی می باشد . مهندسان معماری افرادی هستند که در ساخت و بازسازی ساختمان ها ، طراحی ویلا ها و ساخت آنها و .. تخصص دارند .

شما می توانید این رشته تحصیلی را از طریق کنکور ریاضی و یا کنکور فنی انتخاب نمایید .

در حقیقت رشته معماری یک رشته و ترکیبی میان فن و هنر می باشد ‌. نقش هنری رشته معماری مربوط به مباحثی همچون پلان ها ، نحوه طراحی و بحث زیباشناسی می‌ باشد . اما قسمت فنی آن مربوط به تاسیسات مکانیکی ، ایستایی ، مقاومت مصالح و تاسیسات الکترونیکی است .

یکی از هفت هنر اصلی معماری می باشد و مهندس معمار باید دارای قدرت تجسم بالا ، خلاقیت و ذوق هنری و … باشد .

مهندس در معنای لغوی به شخصی گفته می شود که با مسائل و مبحث های هندسی در ارتباط است و نیز معماری فعالیت هنرمندانه ای می‌ باشد که به وسیله مباحث هندسی بنایی خاص ایجاد میکند .

مهندس معمار هنگام طراحی یک ساختمان باید به فضای اطراف و همچنین نحوه قرارگیری ساختمان توجه کند .

برای ساخت در ابتدا باید نقشه های آن تهیه شود ، نقشه های معماری شامل پلان ها ، نما و برش ساختمان باشد .

  • وظیفه معمار چیست ؟

رشته معماری دارای بخش های مختلفی در زمینه کاری میباشد ، که طبیعتاً وظیفه مهندس معمار مرتبط با بخشی می باشد که در آن مشغول به کار است . اما به طور کلی فردی که طراح یک بنا می باشد و مهندس معمار است ، وظیفه طراحی نقشه های بنا های جدید و همچنین بازسازی ساختمان و محافظت از بناهای قدیمی را دارد و به طور کلی یک مهندس معمار باید پیش از طراحی یک پروژه ، محل قرارگیری پروژه را بازدید کرده و متناسب با آداب و رسوم و موقعیت و شرایط جغرافیایی منطقه ، کاربرد بنا و ایجاد همخوانی و تناسب با ساختمان‌ های اطراف بنا را طراحی نماید .

مزایای رشته تحصیلی معماری چیست ؟

  • مزایای رشته تحصیلی معماری

رشته معماری نیز مانند سایر رشته ها دارای مزایای مختلفی می باشد ، که از جمله مهمترین آن می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد :

یکی از مزایای رشته معماری بازار کار گسترده آن می باشد ، موقعیت های شغلی این رشته عبارتند از طراحی پلان ها ، طراحی دکوراسیون داخلی که شامل طراحی دکوراسیون اداری ، مسکونی و … است ، مهندسی مشاور ، مدیریت پروژه ، مهندسی ناظر ، انجام کارهای آموزشی و پژوهشی ، تدریس در هنرستان ها و ... می باشد .

یکی دیگر از مزایای رشته معماری این است که شما در دوران تحصیل نیز می‌ توانید مشغول به کار شوید . به عنوان مثال نرم افزار های زیادی در این رشته وجود دارد . از جمله نرم افزار های پرکاربرد می توان به نرم افزار اتوکد ، تری دی مکس ، فتوشاپ ، رویت و … اشاره کرد ، اگر شما حتی یکی از این نرم افزارها را به طور حرفه ای بلد باشید ، به راحتی می توانید منبع درآمد مناسبی از این طریق در دوران تحصیل برای خود داشته باشید .

اگر شما رشته معماری را برای تحصیل انتخاب کرده اید ، پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که حتماً در دوران تحصیل دو یا سه نرم‌ افزار را به طور کامل و حرفه ای یاد بگیرید تا در آینده و هنگام کار بتوانید به راحتی ایده ها و طراحی های خود را به بهترین شکل به کارفرما ارائه دهید .

یکی از مزایای رشته معماری این است که معماران می توانند به صورت پروژه ای و یا تمام وقت در یک سازمان دولتی مانند شهرداری‌ ها و یا یک شرکت خصوصی مشغول به کار شوتد .

یکی دیگر از مزایای رشته معماری این است که ، شما می‌ توانید این رشته را تا مقطع دکترا ادامه دهید .

یکی از مهمترین ویژگی‌ ها و مزایای رشته معماری این است که اگر شما ایده های جدید ، خلاقیت ، کار با نرم افزارهای مختلف و به طور کلی شرایط یک معمار خوب را داشته باشید و توانایی ارائه طرح های کاربردی و متنوع را دارا باشید ، در خارج از کشور نیز می توانید مشغول به کار شوید .

  • میزان حقوق و درآمد رشته معماری

در حقیقت برای مهندسان معمار نمی‌ توان یک حقوق مشخصی را تعیین کرد ، زیرا میزان حقوق معمار با توجه به شرایط و عوامل مختلفی متغیر می باشد . به عنوان مثال سابقه کاری ، ارائه طرح های کاربردی و مفید ، کار با نرم افزار های مختلف و ... از مهمترین عواملی می‌ باشند که در میزان حقوق و درآمد یک مهندس معمار تاثیرگذار است .

  • خلاقیت در معماری

خلاقیت در رشته معماری بسیار مهم و تاثیرگذار می‌باشد . در واقع معماری تنها محدود به کسب علم و مهارت نمی شود و زمانی شما می توانید در رشته معماری جایگاه مناسبی پیدا کنید ، که فردی خلاق باشید و بتوانید ایده های جدید و خاصی را ارائه دهید .

مزایای رشته تحصیلی معماری چیست ؟

اگر شما این رشته را برای تحصیل انتخاب می‌ کنید سعی کنید پروژه های مختلف را مشاهده کنید و در ذهن خود نکات مثبت و منفی آن را تجزیه و تحلیل نمایید ، زیاد به سفر بروید و سعی کنید که با آداب و رسوم و فرهنگ مناطق مختلف آشنایی پیدا کنید و … به طور کلی با انجام از این دست کارها ذهن خود را باز کرده و همواره در تلاش باشید تا با ذهنی باز ایده های جذاب و کاربردی را ارائه دهید .

شرکت معماری هیرادانا نیز با سال ها تجربه در زمینه های طراحی داخلی ، طراحی ویلا ، بازسازی ساختمان و در کل تمامی موارد مربوط به معماری آماده همکاری و ارائه ی خدمات به کارفرمایان عزیز میباشد . 

9 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات