طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

مجتمع فرهنگی و المان شهری آمادای

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 24 آبان 1399 در ساعت 11 : 7 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در این مقاله در خصوص طرح «مجتمع فرهنگی و المان شهری آمادای»  که در شاخه معماری، ساختمان و طراحی سازه  برنده جایزه  A’ Design Award 2020  شده است ، صحبت خواهیم کرد.
کارفرما: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری همدان
مشاور: NDA Studio
طراح: نوتاش دادجو
اعضای گروه طراحی : محمد گرامی، نعیم نخعی، مهدی خلفی
متراژ پروژه: ۱۱۸۰۰ مترمربع

معرفی و توضیحات طرح

شهرداری همدان احداث یک مجتمع فرهنگی را بر روی تپه­ ای کوچک که منظره خوبی به شهر را داشته باشد در قالب یک مسابقه در دستور کار خود قرار داد. تبدیل به یک عنصر جدید شهری توجه به شیب و توپوگرافی تپه، شرایط آب و هوایی و تاریخی شهر، نور مناسب برای دید در شب، ایجاد سکویی با ارتفاع مناسب جهت ارائه منظره ای از شهر همراه با تأمین مصارف تجاری، فرهنگی و آموزشی و طراحی نمای مدرن موارد اعلام شده توسط کارفرما و نیازهای آن­ها در طراحی این مجموعه بوده است. براساس نیازهای کارفرما ، سه رویکرد در فرآیند طراحی اتخاذ شد: مفاهیم انتزاعی و حسی، تأثیر شهر و برنامه ریزی شهری و سرانجام تأثیر آب و هوا، اجتماع و میراث تاریخی. حس باروری و شکوفایی از یک سو و تقابل مفهومی سختی و خشنی و نرمی و لطافت از طرف دیگر اصلی ­ترین مفاهیم انتزاعی تأثیرگذار بر روند شکل گیری  طراحی داخلی و نمای پروژه بوده اند. برای القای حس باروری، امتداد ساختمان باید از زمین به بیرون باشد. با دفن بخشی از ساختمان و ادامه فرم تپه بر روی رمپ های کنار ساختمان به گونه ای که گویی بخشی از ساختمان از زمین بیرون زده است، این حس طراحی شده است. تجلی حس رونق در قالب ساختار درونی مجموعه همچنین، تناقض مفاهیم سختی و نرمی از مناظر طبیعی اطراف شهر ناشی می­شود (تضاد سختی کوه و نرمی مناظر طبیعی اطراف) که سعی شده با خشنی مناطق همراه باشد نما (بتن خشن در معرض) و نرمی گیاهان در محل و سقف.

مجتمع فرهنگی و المان شهری آمادای

شهر همدان دارای یک طرح مدور شهری است و دو محور اصلی شهر که یکی از آنها محور شعاعی و متصل به مرکز شهر است، در سایت ختم می شود و محور اصلی دیگر از پشت سایت عبور می کند. به دلیل اهمیت تأمین دید از شهر تا محل ، این محورها محورهای درون پروژه را تشکیل داده و ساختمانهای پروژه در امتداد این محورها قرار گرفته اند. تغییر تعریف مرسوم از فرم عناصر شهری (فرم بالا) به دلیل قرار گرفتن روی تپه و انتخاب فرم کم برای هماهنگی بیشتر با ساختمانهای کم ارتفاع در شهر، به ویژه ساختمانهای همسایه و استفاده از ارتفاع تپه برای ارائه منظره ای از پروژه اثرات دیگر است. این شهر در مرحله شکل گیری پروژه بوده است.

شهر همدان یکی از کلانشهرهای غربی ایران با آب و هوای سرد و یکی از شهرهای تاریخی است و مقبره ابن سینا نماد این شهر است. به دلیل شرایط آب و هوایی ، این شهر از معماری درونگرا برخوردار است که برخی از ویژگی های آن مانند فرم متمرکز، بخشی از ساختمان در زمین مدفون است، ارتفاع کم، دهانه های کم و کوچک در  طراحی و اجرای نمای ساختمان، سایبان برای کنترل نور و استفاده از مواد خشن و تیره در طراحی نمااستفاده می شود. در روند طراحی مجموعه، با الهام از شکل کلی مقبره بوعلی سینا ، فرم منفی به جای شکل مثبت برج مانند عنصر سنتی شهری در نظر گرفته شد. حیاط مرکزی شکل درون گرا به عنوان یک ایوان ورودی برای تقسیم فضاهای مختلف (میدان­ها، ادارات، ساختمان های فرهنگی و تجاری) و دسترسی به آنها در نظر گرفته شده بود. موقعیت سایت پروژه در یک منطقه مسکونی، آن را به مکانی برای تجمع و تعامل اجتماعی تبدیل کرده است. به منظور حفظ و ارتقا این سکوی تعاملی ، علاوه بر اختصاص یک فضای نیمه باز به عنوان میدان ، سطوح مختلف ارتفاع موجود در پروژه طراحی شده است که می تواند این تعاملات اجتماعی موجود در سایت را به سطوح مختلف ساختمان برساند.

مجتمع فرهنگی و المان شهری آمادای

شما میتوانید با مراجعه به بخش مقالات در سایت گروه معماری شرکت بازسازی و دکوراسیون داخلی هیرادانا سایر مقالات منتشر شده در خصوص بنا های معروف، دکوراسیون داخلی، دکوراسیون اداری و ... را مطالعه بفرمایید.

 

7 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات