طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

ماس وال یا دیوار خزه ای چیست

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 25 ارديبهشت 1402 در ساعت 18 : 19 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ماس وال چیست؟

ماس وال به دیوارهای ساده و بی روح فضاهای داخلی جان بخشیده و زیبایی و طراوت خاصی وارد فضاهای داخلی می کند. ماس وال ( moss wall  ) یا دیوار خزه ای در اصطلاح به هر گونه دیوار ساخته شده از خزه گفته می شود. ماس وال نسل جدیدی از دیوار های سبز است. این پوشش، نوعی دیزاین دیوار می‌ باشد که از خزه های حفظ شده یا زنده یا ترکیبی از هر دو نوع اجرا می شود. در کل ماس وال یک پوشش دیوار سبز است که از ترکیب گیاهان فیکس شده بر روی پنل، خزه تثبیت شده و چوب آبنوس تشکیل می شود.

خزه نوعی گیاه است که در مناطق مرطوب رشد می کند. این نوع گیاه ریشه و آوند ندارد و کرک‌ هایی ریزوئیدی جایگزین ریشه در این نوع گیاهان هستند. در طراحی ماس وال، خزه‌ ها به شکل تثبیت شده مورد استفاده قرار می‌ گیرند. امروزه کاربرد ماس وال در طراحی ویلا مدرن نیز بسیار است.

طراحی نقشه جهان با ماس وال

  • تاثیر دیوار سبز بر روحیه افراد

زندگی شهرنشینی فاصله زیادی میان انسان و طبیعت انداخته است و تاثیرات منفی آن را می توان در جسم و روح و روان افراد دید از این رو توصیه می شود با استفاده از گیاهان طبیعی در طراحی دکوراسیون داخلی مرز میان انسان و طبیعت را کمرنگ کرد.

باغ عمودی یا دیوار سبز به دیواری گفته می شود که تمام یا قسمتی از آن دارای پوشش گیاهی است.

استفاده از دیوار سبز در طراحی داخلی باعث کاهش استرس، ایجاد فضایی آرام بخش، ایجاد ظاهری جذاب و متفاوت در فضای داخلی و … می گردد.

ماس وال

  • طرز ساخت ماس وال

برای ساخت دیوار خزه ای، خزه‌ ها را با استفاده از چسب های خمیری یا چسب حرارتی مخصوص روی یک پنل ثابت یا متحرک فیکس می‌ کنند.

در طراحی ماس وال، با استفاده از روش های خاصی مانع از رشد و تغییر رنگ خزه ها می شوند و خزه‌ ها طی انجام فرآیندی تبدیل به خزه تثبیت شده می‌ کنند.

  • در چه فضاهایی از ماس وال استفاده می شود ؟

با استفاده از دیوار خزه ای می توان فضاهای مختلف را دیزاین کرد و از ظاهر زیبا و جذاب آن لذت برد این امر کاملا به ذوق و خلاقیت طراح بستگی دارد.

از ماس وال می توان در طراحی داخلی دکوراسیون اداری و دفتر کار، لابی هتل، طراحی دکوراسیون رستوران، فضاهای مسکونی، تجاری و … استفاده کرد.

به عنوان مثال می توان در طراحی فضای اداری با استفاده از قاب، لوگوی شرکت را ساخته و داخل آن از خزه های تثبیت شده استفاده کرد و یا در فضای نشیمن خانه یا راهروی اتاق خواب یا ورودی، محیطی بسیار با نشاط و جذاب تر ایجاد کرد.

خزه‌ ها نیاز به نور زیادی ندارند و نور زیاد و مستقیم می‌ تواند باعث کاهش عمر آن‌ ها شود بنابراین باید به دیواری که قصد اجرای ماس وال را دارید توجه کنید.

استفاده از قاب های چوبی برای خزه ها می تواند ظاهری طبیعی و جذاب تر ایجاد کند. خزه ها برحسب رنگ، شکل و … هماهنگ با سایر رنگ و متریال های استفاده شده در فضاهای داخلی انتخاب می شوند.

دیوار سبز یا ماس وال

  • ماس وال چگونه اجرا می شود؟

ابتدا با توجه به فضای مد نظر و همچنین سلیقه شخصی کارفرما از قاب‌ مناسب استفاده می شود و سپس در داخل آن از پنل های نگه‌ دارنده استفاده می شود. در واقع این پنل ها بستری برای نصب خزه‌ ها است. مرحله بعد مرحله نصب خزه ها است در این مرحله باید خزه ها را با استفاده از چسب خمیری یا چسب حرارتی بر روی پنل نصب کنید. بهتر است از تعداد زیاد خزه در کنار هم استفاده کنید تا به این ترتیب به دیوار بعد دهید تا ظاهری زیباتر داشته باشد.

  • انواع خزه

خزه‌ های تثبیت شده از نظر بافت و رنگ دارای انواع مختلفی می باشند. از پرکاربردترین انواع خزه ها در طراحی ماس وال می توان به خزه توپی شیت، خزه کاشن‌، خزه دیکسی ریندر، خزه باربولا، خزه پالم و خزه سایپرس اشاره کرد.

در طراحی این دیوار ها می توان از خزه های تثبیت شده مختلف در کنار هم استفاده کرد.

  • تفاوت خزه مصنوعی و خزه تثبیت شده در چیست؟

خزه های مصنوعی کاملاً از عناصر مصنوعی تشکیل شده اند و طبیعی نیستند. اما خزه های تثبیت شده زنده و طبیعی می باشند و طی انجام فرایندی با حفظ خاصیت طبیعی تبدیل به خزه های تثبیت شده شده اند به همین دلیل به مراقبت هایی که گیاهان طبیعی احتیاج دارند، هیچ نیازی ندارند.

ماس وال، دیواری محبوب و پرطرفدار

یکی از مهمترین دلایلی که دیوار خزه ای در بین افراد محبوب و پرطرفدار است طراوت همیشگی این دیوار است. گویی بخشی از دل طبیعت به فضاهای داخلی روانه گشته است. از دیگر دلایل محبوبیت ماس وال می توان به نگهداری آسان آن اشاره کرد.

ماس وال دارای ظاهری بسیار زیبا و ارام بخش می باشد و نقطه عطفی در طراحی داخلی محسوب می‌ شود. این دیوار یکی از محبوب ‌ترین و پر طرفدار ترین انواع دیوارهای سبز است.

دیوار خزه ای

  • مزایای استفاده از ماس وال

ماس وال یا دیوار خزه ای علاوه بر ظاهر زیبایی که دارد دارای مزایای بسیاری است که از مهم ترین آن ها می توان به قیمت و هزینه های کلی مناس ، ایجاد محیطی مطلوب و دلچسب، ایجاد فضایی آرام بخش، قابل اجرا در ابعاد و اندازه های مختلف، سرعت نصب و اجرای بالا، تصفیه هوا، عایق صوتی، عمر نسبتاً طولانی، عدم نیاز به آبیاری و سمپاشی، عدم نیاز به هرس کردن و … اشاره کرد. ( این نوع دیوار سبز به نگهداری کمی احتیاج دارد )

از دیگر مزایای ماس وال قابل اجرا بودن در انواع اشکال و فرم های مختلف ( مانند لوگو و … ) است.

  • معایب استفاده از ماس وال

ماس وال نیز مانند دیگر گرین وال ها علاوه بر مزایا دارای معایبی نیز می باشد. از مهم ترین معایب دیوار خزه ای می توان به حساس بودن به گرما و حرارت، حساس به نور مستقیم خورشید، عدم دوام و ماندگاری در فضاهای بیرونی و … اشاره کرد.

  • استفاده از خزه در فضاهای مرطوب

جالب است بدانید که خزه ها از رطوبت هوا تغذیه می‌ کنند. به همین دلیل است که این گیاه در شهرهایی با آب و هوا و اقلیم مرطوب بیشتر مشاهده می شود. حداقل رطوبت مورد نیاز خزه‌ تثبیت شده 30% می باشد.

  • هزینه اجرای ماس وال چقدر است؟

هزینه اجرای ماس وال بر اساس موارد مختلفی محاسبه می شود. بنابراین با توجه به گستردگی و استفاده از انواع اکسسوری های مختلف بر روی دیوار، محاسبه هزینه تمام شده پیش از تعیین نوع دیوار و متریالهای مورد استفاده امکان پذیر نمی باشد و هزینه نهایی با توجه به متراژ و اندازه پنل، متریال، نوع خزه، میزان پوشش گیاهی و … متفاوت می باشد.

ماس وال چیست

  • انتخاب رنگ مناسب برای ماس وال

به دلیل آن که در طبیعت اغلب گیاهان در تنالیته های مختلف رنگ سبز دیده می شوند اغلب محصولات خزه تثبیت شده نیز سبز رنگ عرضه می گردد. البته می توان این محصولات را در انواع رنگ های مختلف سفارش داد اما توصیه ما به شما عزیزان استفاده از رنگ سبز است. زیرا باعث ایجاد ظاهری طبیعی و زیباتر می شود.

برای طراحی ماس وال می توان از خزه به رنگ های سبز جنگلی، سبز تیره، سبز لیمویی و … استفاده کرد. ترکیب تنالیته های مختلف رنگ سبز در کنار هم نیز ظاهر زیباتری ایجاد می کند.

  • طول عمر مفید ماس وال چند سال است؟

یکی از پر تکرار ترین سوالات افرادی که قصد اجرای دیوار سبز را دارند می پرسند این است که این دیوار ها چند سال عمر می‌ کنند؟

طول عمر دیواز سبز با توجه به شرایط نگهداری متفاوت می باشد. میانگین عمر ماس وال حدودا 3 سال است. البته اگر دور از تابش مستقیم آفتاب باشد و رطوبت مورد نیاز این گیاهان تامین شود، طول عمر آن افزایش می یابد و حدودا 7 الی 8 سال به فضاهای داخلی زیبایی و طراوت می بخشد.

  • نگهداری و مراقبت از ماس وال

نگهداری از دیوار خزه ای یا ماس وال کار چندان پیچیده ای نیست. زیرا ماس وال نیازی به هرس کردن، سمپاشی، کوددهی و … ندارد و تنها ایجاد شرایط مناسب نیاز این گیاه را برطرف می کند.

همانطور که به آن اشاره کردیم ماس وال طی انجام فرآیندی تثبیت و آماده نصب می گردد. این گیاهان نیاز به رطوبت دارند. البته رطوبت نسبی که مناسب برای انسان است نیاز آنان را برطرف می کند. همچنین باید از تابش مستقیم خورشید بر روی این دیوار جلوگیری شود.

مشاوره رایگان دکوراسیون داخلی منزل و ادارات شما و بازدید: 09125754921

9 / 10
از 4 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات