طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

عناصر مهم در طراحی نما قسمت دوم

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 12 آبان 1399 در ساعت 12 : 52 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در ادامه ی توضیحات مقاله ی قبلی لازم به ذکر است که مواردی برای حفظ و نگهداری نما وجود دارد که با رعایت هر یک از آنها میتوان عمر مفید نمای ساختمان را افزایش داد کخه در ادامه به بررسی هر یک از آنها می پردازیم.

  • نگهداری صحیح

مطلبی که قبل از پرداختن به بحث انواع نماها و اهداف باید به آن اشاره شود این است که با هر هزینه و هرگونه نمایی که با هر نوع مصالح ساختمانی ساخته شود ، باید اصولی و صحیح نگهداری شوند و برای جلوگیری از  هرگونه آسیب دیدگی نما، و برای جلوگیری از آسیب های جدی تر و در آخر تخریب کلی ساختمان و نما و نیز برای حفظ منظره و جلوه زیبایی نما ، باید فضاهای آسیب دیده کاملاً مرمت یا بازسازی شود .

برخی موارد را می توان به عنوان اهداف نما سازی و طراحی نما دلایل اصلی در ساختمان ‌ها بیان کرد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد ؛

۱ -زیبا شدن جلوه بیرونی و ظاهری ساختمان و در آخر دورنما و مناسب و مورد قبول شهر یا مکانی که بنا در آن واقع view منظره شده است .

۲ -کاهش هدر رفتن انرژی در تمامی فصل های سال چراکه طراحی نما در ساختمان به عنوان یک عایق حرارتی می باشد و از به هدر رفتن انرژی تولیدی سیستمهای سرمایشی و گرمایشی ساختمان جلوگیری می کند .

۳ -نمای ساختمان به ‌عنوان عایق صوتی مناسب ؛ کاملاً روشن و واضح است  که نمای ساختمان نقش به سزایی در کاهش ورود میزان u1570 آلودگی های صوتی و صداهای آزار دهنده از محیط بیرون به داخل ساختمان های مسکونی و اداری است.

در ساخت و سازه های امروزی ، این عایق کاری صوتی با به کاربردن نماهای شیشه ‌ای و استفاده شیشه های  چند لایه میان آنها با گازهایی مانند آرگون پر شده است که نتیجه آن  هم بهره گیری از نور بیرون برای تامین روشنایی داخل ساختمان و دریافت نور طبیعی  و هم جلوگیری از ورود صداهای آزاردهنده به داخل ساختمان می باشد . نماهایی باجنس سنگ و آجر و بتن ، عایقهای مناسبی از نظر صوتی می باشند.

۴ -کمک موثر و مفید به پایداری و دوام ساختمان ها در مقابل شرایط نامساعد محیطی و جوی مانند باد ، زلزله ، و باران های اسیدی و رطوبت ، یخبندان ، گازهای اسیدی موجود در هوای آلوده شهرهای بزرگ و درآخر افزایش عمر مفید ساختمان ها از مصالح گوناگونی مانند شیشه ، سنگ ، بتن و نیز آجر برای ایجاد نما های ساختمان ها به کار برده می شود .

  • نماسازی شیشه ای

نما سازی شیشه ای

شیشه دارای قدمت بسیار زیادی است ، از شیشه در طراحی داخلی منزل و نمای بیرونی ساختمان  استفاده می شود و جلوه ی زیبا و خاصی  دارد .

در کلیسایی در قسطنطنیه از شیشه به عنوان یک مصالح ساختمانی برای اولین بار در قرن ششم میلادی به کار برده شد .

 قصر کلیسا لندن اولین ساختمان شیشه‌ ای بود که در سال ۱۸۵۱ احداث شد .

 قصر کلیسا لندن

در اوایل کار  استقبال چندانی از استفاده از شیشه در میان افراد  نشد اما پس از گذشت مدتی  و با پیشرفت چشم گیری که در  تولید انواع مختلف  شیشه ها ، مانند شیشه های نشکن و چند جداره ،عایق حرارت و صدا ، و شیشه های رفلکسی  طراحی و تولید شد هر روز میزان استفاده از انواع مختلف شیشه به عنوان یک مصالح ساختمانی افزایش یافت .

یکی دیگر از محاسن عمده به کار بردن از شیشه در طراحی نمای ساختمان ، ایجاد  روشنایی و دید کافی برای ساکنان می باشد که در صورت به کار بردن از انواع خاص آن این دید می تواند فقط از داخل به خارج باشد و نوری هم که وارد فضای داخل می شود هیچ‌ گونه اشعه  مضر خورشیدی ندارد .

  • دلایل آسیب دیدگی نمای ساختمان ها

نمای ساختمان ها بر اثر چند عامل دچار خرابی هایی  مانند لکه دار شدن ، شوره زدگی ، ترک خوردگی و طبله کردن ، کنده شدن سنگ ها و آجرهای نما ، تغییر اولیه ظاهر نما و رنگ می‌ شوند که در ادامه به انها اشاره خواهیم کرد؛

-نشسته کلی یا جزئی ساختمان

-انجماد آب و یخ بندان و یا رطوبت زیادی موجود در نما یا سطح زیر کار انبساط ها و انقباض ها آب شدن و یخ های متوالی و اختلاف دمای شدید

- سولفات شدن یا همان شوره زدگی نما به خاطر استفاده کردن از آب حاوی سولفات های محلول در آب مصرفی برای ساخت ملات های گچی و سیمانی و بتن مصرفی

در تولید نما هایی که از بتن ساخته می شود و امکان وجود این مواد سولفاتی در ملات ها و حتی در خود آجر یا ترکیبات دیگر

 

 

6 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات