طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی پلان باز چیست؟

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 1 مرداد 1399 در ساعت 13 : 19 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

پلان باز به اصطلاح ای گفته می شود که از اوایل سال ۱۹۲۶ وارد دنیای دکوراسیون داخلی شد و مورد توجه بسیاری از معماران قرار گرفت و در واقع هنگامی که طراحی را به صورت باز انجام می دهید و دیوارها و اتاق ها به صورت مجزا هستند و یا به عبارتی که طراحی یک اتاق بسیار بزرگ و باز شامل فضاهایی با عملکردهای مختلف می باشند.

 معمولاً در این طراحی اتاق های بزرگی مانند اتاق نشیمن پذیرایی ناهار خوری را با یکدیگر ترکیب می کنند و در نتیجه یک فضای واحد به وجود می‌آید و فضاهای که دارای پلان باز هستند برای آپارتمان ها و دفاتر کاری با سبک مدرن می‌باشند.

 اگر خانه با متراژ کوچک داری باید بهتر موجود دهیم که این بهترین انتخاب برای دکوراسیون داخلی منزلتان می‌باشد در مورد و فضاهایی که بزرگ هستند و محدودیتی ندارید و می توانید از این شیوه در بازسازی منزل استفاده کنید.

 در ادامه می خواهیم بدانیم که تاریخچه طراحی‌پلان باز از کجا آمده است و چه مزایا و معایبی دارد؟

 این سبک جدید می باشد و مربوط به طراحی های امروزی است اما با نگاهی به خانه های سنتی می‌توانید مشاهده کنید که اتاق های مختلف با عملکرد خاص وجود دارد در واقع خانه های سنتی با هدف خاص و عملکرد جداگانه طراحی شده اند .مثلاً از اتاق نشیمن برای دورهمی و از آشپزخانه برای پخت و پز و همچنین از پذیرایی برای استراحت در طراحی استفاده شده است در زمان های قدیم اتاق بیشتر یکی از فاکتورهای محبوبیت خانه‌ها به شمار می رفته که هر اتاق از طریق درب با دیگر اتاق ها فضای جداگانه ایجاد می کرده است.

اولین بار لوکوربوزیه معمار سوئیسی این نوع طراحی را برای فضاهای مختلف ارائه داد. اما معماری دیگری نیز از آن استقبال کردند و به آن روی آوردن در واقع ابتدا پلان باز برای معماران این بود که بیشتر به آیتم اقتصادی در طراحی توجه داشتند.

 این گونه طراحی داخلی به شما این امکان را میدهد که بتوانید فعالیت‌های مختلفی را در یک فضای باز و مشترک انجام دهید و محدودیت‌های قبل را نداشته باشید و به طور خلاصه می توان گفت که نوعی تعامل اجتماعی را در بین افراد خانواده برقرار می کند.

 طراحی پلان باز چیست؟

 از مزایای پلان باز

می توان به چند منظوره بودن فضا اشاره کرد  و همچنین باعث می شود که فضای منزلتان بزرگتر جلوه داده شود .شما وقتی وارد یک خانه میشوید که فضای های جداگانه به صورت مشترک در آمده اند که به ذهنتان خطور می کند که به یک فضای بزرگ وارد شده اید. یعنی ذهن تان را اینگونه می پذیرد همین موضوع نیز باعث می شود که فضای شما روشن تر به نظر بیاید. معمولاً اتاق هایی که پنجره ندارند و نور مناسب طبیعی دریافت نمی کند بهتر است از این شیوه برای تامین نور استفاده کنند.

 طراحی پلان باز باعث می‌شود که شما تعاملات اجتماعی با دیگران داشته باشید. مثلاً در حین آشپزی می توانید با مهمانانی که در همان محیط نشسته اند صحبت کنید و یا تلویزیون تماشا کنید و همین موضوع باعث می شود که ارتباط تان با دیگران راحت تر شود.

اجرای دکوراسیون داخلی به صورت پلان باز به کسانی که بچه کوچک دارند نیز کمک می کند چرا که می توانند نظارت کافی را بر فرزندان خود داشته باشند و بقیه کارهای روزمره خود را در حین اینکه توجه ایشان به کودکشان است انجام دهند.

طراحی پلان باز چیست؟

اما قطعاً طراحی‌پلان باز معایبی هم دارد اما در ادامه به معایب این طراحی اشاره کرده ایم.

 ممکن است هر کسی این سبک را نپذیرد و دلش نخواهد که همه فضای خانه با یکدیگر مشترک باشد. معمولاً در این طراحی فضا پر سر و صدا به نظر می‌رسد خوب طبیعی است که خانواده‌های پرجمعیت و این طراحی نمی توانند زندگی راحتی داشته باشند زیرا تعداد بالای افراد ممکن است به مرور زمان هست شود و گاهی نیاز باشد که در یک محیط استراحت و تفکر کرد.

 به عبارتی می‌توان گفت در بازسازی ساختمان  فضای باز محیط خصوصی نخواهیم داشت ممکن است .در خانوادهایی که افراد با سنین مختلف وجود داشته باشند که هر کدام فعالیت مربوط به سن خود را داشته باشد در این خانه ها سخت می شود که هر کسی بتواند کار خود را انجام دهد.

 یکی دیگر از معایب این نوع طراحی این است که همیشه باید خانه مرتب باشد. ممکن است یک روز شما مریض باشید و یا دغدغه شغلی داشته باشید و نتوانید منزلتان را تمیز کنید، در این شیوه برای شما ممکن است همه چیز مشکل‌ساز شود؛ زیرا همه مهمانان به همه محیط‌های تسلط دارند.

طراحی پلان باز چیست؟

 

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات