طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی ویلا در شهرک های ساحلی و نیازمندی های آن

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 9 بهمن 1402 در ساعت 9 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

طراحی ویلا در شهرک های ساحلی 

ویلا را می توان خانه هایی بسیار بزرگ دانست که در ابتدا در اروپا در کشور ایتالیا ساخته شده اند. این خانه ها را اصولا برای گذران وقت در تعطیلات و آخر هفته و اوقات فراغت می سازند. به همین علت لازم است که این خانه ها را مطابق با سلایق شخصی و علایق مختلف افراد صاحب خانه ساخته شود تا بتواند نیازهای مختلف آن را رفع کرده و بتواند اوقات خوبی را برای آن ها فراهم کند.

طراحی ویلاها اصولا در باغ هایی با منظره ی زیبا و در منطقه ای خوش آب و هوا صورت می گیرد. در گشته اغلب ویلاها در خارج شهر و در روستاها ساخته می شدند اما با گذشت زمان می توان ویلاهایی را مشاهده نمود که در مناطق خلوت و خوش آب و هوای شهری هم ساخته می شوند.

شهرک های ویلایی

ساخت و طراحی شهرک ها از گذشته تا به امروز برای آن که به الگویی واحد برای مجتمع های مختلف مسکونی بتوان رسید دارای محبوبیت و مورد بررسی بوده است. حال می توان ادعا نمود شهرک های ویلا به دلیل زیبایی و امکاناتی که می تواند دارا باشد از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

در شهرک های ویلا چیزهای دیگری جز خود ویلاها هم برای جذب مخاطب و خریدار حائز اهمیت می باشد که از جمله ی این ها می توان به امکانات متفاوت رفاهی و لند اسکیپ زیبا اشاره نمود. همچنین باید توجه نمود که صرف طراحی یک ویلای زیبا در شهرک های ویلایی نمی تواند رضایت افراد را جلب کند بلکه باید میان فضاها و ویلاهای مختلف شهرک یک ارتباط فضایی مناسب شکل بگیرد تا بتواند راضی کننده باشد.

 طراحی ویلا در شهرک های ساحلی و نیازمندی های آن

نکات مهم در طراحی ویلا در شهرک های ساحلی:

  • رعایت ضوابط و قوانین

در ابتدا قبل از طراحی شهرک ویلایی در کنار ساحل باید قوانین و ضوابط مربوط به محوطه ی دریا را بررسی کنید. همچنین باید تمامی حریم ها را نیز بررسی نمود. چرا که این حریم ها و قوانین با توجه به میزان جزر و مد، خطرات مختلف موج ها و طوفان ها و سستی ای که زمین ساحل دارد و غیره به وجود آمده اند و دانستن این ها می تواند تا حد زیادی رو طراحی ویلا و شهرک های ویلایی در کنار ساحل و امنیت و استحکام آن ها تاثیر بگذارد. در نتیجه باید قبل از شروع طراحی این ضوابط را بررسی نمود.

  • توجه به ویژگی های موجود در سایت

نوع خاکی که زمین ساحل می تواند داشته باشد و یا استحکام و مقاومتی که دارد می تواند تا حد زیادی روی انتخاب متریال ها و سازه ی کلی ویلا تاثیر بگذارد. برای مثال ساحل هایی که ماسه ای هستند دارای بافت نرمی می باشند به همین علت باید از تجهیزات مخصوص مقاوم سازی استفاده نمود و تا جایی که ممکن است ویلایی که در این نوع ساحل ها ساخته می شود را باید کوچک در نظر گرفت. ساحل هایی که شنی و یا سنگی هستند را اما می توان بسترهای مناسبی برای طراحی ویلاهای بزرگ دانست چرا که نسبتا از مقاومت خوبی برخوردار می باشند.

  • فرم کلی ویلا در ساحل

فرم و جهت گیری ای که ویلاها در شهرک های ساحلی دارند به طور کلی باید به سمت دریا باشد. چرا که بهتر است بتوانند هم از ویوی دریا و هم از نسیم دریا بیشتر استفاده کنند. مناطق دریایی را می توان مناطقی مرطوب دانست. به همین علت لازم است که در طی طراحی به این قضیه دقت نموده و رد و بدل شدن هوا و تهویه هوا را در ویلا در نظر بگیرید. در مناطق ساحلی طراحی ویلاها بیشتر در سبک مدرن صورت می گیرد. چرا که این سبک طراحی دارای پلان های باز و گسترده می باشند و می تواند زیبیایی خاصی به محیط ببخشد.

  • ایجاد رابطه بین فضای داخلی و خارجی

 در ویلاهای ساحلی برای زیبایی و همچنین بهره وری بیشتر از فضا و بستر ویلا بهتر است که مرز بین فضاهای داخلی و فضاهای خارجی کمرنگ شود. می توان با خلق فضاهایی مشترک و یا استفاده از پنجره های کشیده و نماهای زیبا این عمل را تا حدی انجام داد. همچنین در طراحی ویلا در شهرک های ساحلی می توان از تراس های بزرگ و پشت بام های کشیده و استخر و غیره نیز برای کمرنگ کردن حد مرز فضاهای داخلی و فضاهای خارجی نیز استفاده نمود.

طراحی ویلا در شهرک های ساحلی و نیازمندی های آن

  • انتخاب مصالح درست و مناسب

همانطور که گفتیم سبک مدرن در طراحی ویلاهای ساحلی طرفداران زیادی دارد و به همین علت نیز مصالحی که در این سبک استفاده می شوند نیز محبوب می باشند. یکی از این متریال ها چوب می باشد که استفاده از آن می تواند به خلق ویلایی با نمای زیبا و دکوراسیون داخلی جذاب منجر شود.

توجه به طراحی سردر برای شهرک ویلایی از زبان شرکت معماری هیرادانا:

شهرک های ویلایی از آنجایی که دارای ارزش بالایی می باشند لازم دارند که سردری مناسب و درخور داشته باشند. این سردر برای ورود به شهرک های ویلایی باید جلب توجه کند و علاوه بر زیبایی و دعوت به ورود باید به گونه ای باشد که امنیت افراد را هم حفظ کند. برای این کار بهتر است که اتاقک نگهبانی در کنار سردر باشد تا نگهبان بتواند به ورود و خروج ها نطارت کند. از جمله ویژگی هایی که می تواند یک سردر را دعوت کننده و زیبا و مناسب خطاب کرد ارتفاع بلند نسبی آن است. همچنین باید دارای عرض مناسب برای ورود و خروج ماشین ها و افراد پیاده داشته باشد و دسترس به مناطق مختلف شهرک را نیز فراهم کرده باشد.

نکاتی که در طراحی شهرک های ویلایی ساحلی باید توجه نمود عبارتند از :

  • توجه به مساحت کلی زمین شهرک
  • بررسی تعداد ویلاهایی که قرار است در شهرک ساخته شود
  • توجه به مساحت مورد نظر برای هر ویلا
  • توجه به عرض راه های اصلی
  • توجه به عرض راه های فرعی
  • تعیین حرم مورد نظر برای هر ویلا که با توجه به تعداد افراد ساکن در آن باید صورت بگیرد
  • تعیین مساحت و تعداد پارکینگ برای هر ویلا
  • تعیین سیستم و مسیر فاضلاب ها
  • تعیین محلی برای قرارگیری پست برق، گاز و ...
  • و غیره

 طراحی ویلا در شهرک های ساحلی و نیازمندی های آن

سخن آخر از شهرک های ویلایی

همانطور که در مطالب بالا مطالعه کردید، ویلاها را می توان خانه های بزرگ و ارزشمندی دانست که با توجه به سلایق منحصر به فرد افراد صاحب خانه ساخته می شوند. در طراحی ویلا سبک های مختلف زیادی وجود دارد و به طور کلی نیز ویلاها به شیوه های مختلفی ساخته می شوند. برای مثال می توان به سبک های مدرن، کلاسیک، مینیمال و روستیک در طراحی ویلا اشاره نمود و در شیوه های مختلف نیز می توان به ویلای خصوصی، ویلای نیمه خصوصی و شهرک های ویلایی اشاره نمود.

در طراحی شهرک های ویلایی باید به چشم اندازها و طبیعت و بستری که زمین شهرک دارا می باشد، توجه نمود. یکی از زیباترین چشم اندازها را می توان دریا دانست که ما در کشورمان در شمال و جنوب از این پدیده بهره ند هستیم. در بالاتر به خصوصیات مختلف طراحی ویلا در شهرک های ساحلی اشاره نمودیم. لازم است بدانید که برای داشتن یک ویلا در شهرک های ویلایی و یا به طور کلی طراحی شهرک های ویلایی باید به مهندسین و معماران متخصص در این زمینه مراجعه نمایید.

یکی از شرکت های موفق در زمینه ی طراحی ویلا و دیگر زمینه های معماری مانند طراحی نما، بازسازی ساختمان، دکوراسیون داخلی و غیره شرکت معماری هیرادانا می باشد. شما می تواند با مراجعه به این شرکت و سپردن پروژه ی خود به مهندسین و طراحان این مجموعه با تکیه بر تجربه وکارنامه ی پربار معماران این شرکت، از نتیجه ی رضایت بخش کارتان مطمئن باشید.

6 / 10
از 5 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات