طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی نمای مدرن با ترکیب متریال های متفاوت چگونه قابل انجام است ؟

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 26 دی 1400 در ساعت 11 : 26 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

به آخرین و بیرونی ترین پوسته ی یک ساختمان نما می گویند . نما را می توان نشانگر هویت یک ساختمان دانست چرا که در روند طراحی و اجرای آن نکاتی در نظر گرفته می شود که در نهایت منجر به شناساندن ساختمان به افراد حتی از روی ظاهر می شود . از جمله نکاتی که به آن ها در روند طراحی نما باید توجه نشان داد عبارتند از اقلیم و آب و هوای شهر ، فرهنگ و تاریخ شهر و منطقه ، وضعیت اقتصادی محله ، کاربری ای که ساختمان دارد و خیلی دیگر از عوامل که تمامی این ها باید در روند طراحی تاثیر مستقیم بگذارند . برای مثال نمی توان ساختمانی که در جنوب کشور است با ساختمانی که در شمال غربی کشور است ، دارای یک نمای یکسان باشد و یا نمای یک بیمارستان نمی تواند شبیه نمای یک رستوران باشد . مخاطب با نگاه کردن به ظاهر بیرونی یا همان نمای ساختمان باید تا حدودی از وضعیت درونی ساختمان و کلیت های آن با خبر شود و به همین دلیل است که می گوییم نما نشانگر هویت ساختمان می باشد . طراحی نما همچنین دارای سبک های مختلفی می باشد که از جمله ی این سبک ها می توان به سبک کلاسیک در طراحی نما ، سبک مدرن ، سبک اسلامی ، سبک اسکاندیناوی ، سبک مینیمال و ... اشاره نمود .

 طراحی نمای مدرن با ترکیب متریال های متفاوت چگونه قابل انجام است ؟

ویژگی های سبک مدرن در طراحی نما :

امروزه سبک مدرن را می توان یکی از محبوب ترین سبک ها در معماری و طراحی نما در سرتاسر دنیا دانست . با وجود آن که از عمر حضور این سبک در عرصه هنر سال های زیادی نمی گذرد . اما به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و نوظهوری که از خود نشان داده است توانسته است افراد مختلف زیادی را به خود علاقه مند و مشتاق کند و طرفداران زیادی برای خود جمع کند . به محبوبیت این سبک روز به روز افزوده می شود به طوری که حتی در کشور ما نیز به سمت کارهای ساده تر و شیک تر متمایل شده اند و از تجملات در حال دوری گزینی هستند . 

  • حفظ سادگی در کنار زیبایی

یکی از اصلی ترین نکاتی که در طراحی به سبک مدرن باید به آن توجه نشان داد ، سادگی می باشد . سبک مدرن سادگی را بیش از هر چیز دیگه ای ستایش می کند و تلاش می کند که زیبایی بیافریند . اما در کنار آن سادگی را نیز حفظ کند . می توان گفت شعار اصلی این سبک (کمتر بیشتر است) می باشد و به همین علت این نکته در تک تک نکات و ویژگی های دیگر این سبک  ، سادگی نمود پیدا کرده است و روی آن ها تاثیر مستقیم گذاشته است .

  • استفاده از احجام ساده و مکعبی

در طراحی نما به سبک مدرن طراحان و معماران اغلب از حجم های ساده و مکعبی استفاده می کنند و تفاوت در نما را با بیرون رفتگی و درون رفتگی احجام ایجاد می کنند . یکی از مزیت های بزرگی که این نوع طراحی دارد این است که اگر بعد ها قصد اضافه کردن فضا یا حذف قسمتی از فضاها و نماها را داشتید ، به راحتی می توانید این کار را بدون آن که احساس بدی را به نما القا کند انجام دهید . همچنین ویژگی اینطور طراحی ها این است که همیشه ترند بوده و هیچوقت قدیمی و تکراری نخواهند شد .

  • استفاده از دو یا سه متریال

در سبک مدرن اغلب از دو یا نهایتا سه متریال برای طراحی نما استفاده می شود و این به این دلیل است که معماران در این سبک علاقمند به حفظ سادگی می باشند . از جمله متریال هایی که در سبک مدرن مورد استفاده قرار می گیرد می توان به بتن ، شیشه ، کامپوزیت ، چوب و ... اشاره نمود . طراحان در این سبک کارهای خلاقانه ی زیادی را با ترکیب این متریال ها ایجاد نموده اند که همگی در سرتاسر دنیا مشهور شده و به عنوان نمادهای سبک مدرن شناخته می شوند .

  • استفاده از رنگ ها به صورت محدود

همانطور که گفتیم سبک مدرن سادگی را دوست دارد و به همین علت از رنگ های زیاد و متنوع در طراحی نما استفاده نمی کند . اغلب نماهای سبک مدرن دارای یک یا دو رنگ می باشند و گاهی اوقات هم دارای متفاوت . اما نکته ی حائز اهیت این است که تمامی رنگ ها در این سبک باید با یکدیگر هارمونی داشته و به خلق نمایی زیبا و شیک منجر شود .

طراحی نمای مدرن با ترکیب متریال های متفاوت چگونه قابل انجام است ؟

  • عدم استفاده از عناصر تزیینی

یکی دیگر از نکاتی که در طراحی نما به سبک مدرن باید به آن اهمیت داد ، عدم استفاده از عناصر تزیینی می باشد . سبک مدرن از آنجا که از تجمل دوری کرده و انسان ها را به سادگی تشویق می کند تلاش می کند که این شعارها را در کارهای خود نیز نمد دهد . استفاده از عناصر پیچیده و تزیینی در نما را به طور کلی رد کرده و یا اگر قرار است از چیزی استفاده شود باید به ساده ترین و شیک ترین شکل ممکن باشد .

  • و ...

 

ترکیب متریال ها در طراحی نما به سبک مدرن:

  • آجر

آجر با وجود آن که یکی از قدیمی ترین مصالح در طراحی نما می باشد . اما معماران خلاق امروزه توانسته اند با استفاده از این متریال نماهای مدرن و ترند بسیاری را طراحی کنند . برای نماهای آجری اغلب از سبک های جدید آجر چینی و از ترکیب این متریال با پنجره های بزرگ شیشه ای برای زیباتر شدن نما استفاده می نمایند .

  • شیشه

شیشه را می توان از محبوب ترین متریال ها در نمای مدرن دانست . چرا که این متریال به راحتی میتواند با اغلب متریال های دیگر ترکیب شده و نمایی زیبا  و خارق العاده را به ما تحویل دهد . البته که خیلی از افراد هم از نمای تماما شیشه برای ساختمان خود استفاده می کنند که در کشور ما بیشتر برای ساختمان های تجاری مورد استفاده قرار می یگرد . اما به هر حال برای همچین ساختمانی از ابتدا باید این مسئله را در نظر داشته و طراحی سازه ای مناسب را برای آن صورت دهیم .

  • کامپوزیت

 کامپوزیت جز متریال هایی می باشند که در سالهای اخیر در کشور ما استفاده از آن ها بسیار بیشتر شده است و در طراحی نما به سبک مدرن مورد توجه قرار گرفته است . یکی از ویژگی هایی که این متریال دارد این است که آن را از دیگر متریال ها جدا می سازند . همچنین می توان این متریال را در رنگ ها و ابعاد مختلف سفارش داد و در طراحی خود استفاده نمود .

  • و ...

 طراحی نمای مدرن با ترکیب متریال های متفاوت چگونه قابل انجام است ؟

کلام آخر

همانطور که از مطالب بالا مطالعه کردید طراحی نما به دلیل این که اولین چیزی است که مورد توجه افراد در مورد هر ساختمانی قرار می گیرد از اهمیت زیادی برخوردار می باشد . از آنجایی که سبک های مختلفی نیز در طراحی نما وجود دارد ، باید توجه داشته باشیم که هر سبک ویژگی های منحصر به فرد خود را دارا می باشد و برای رسیدن به سبک نهایی در نمای اجرا شده باید تک تک ویژگی های آن سبک را در روند طراحی و اجرا رعایت نمود . همچنین برای داشتن یک نمای زیبا با ترکیب متریال های مدرن باید از متخصصین در این زمینه مشورت و کمک گرفت . چرا که سپردن کار به متخصص باعث بهتر انجام شدن آن کار و در نتیجه داشتن یک نتیجه ی نهایی رضایت بخش می شود . شرکت معماری هیرادانا یکی از شرکت های پیشتاز در زمینه معماری و دکوراسیون طراحی نما در کشورمان ایران می باشد که طی سال ها فعالیت خود کارنامه ی پرباری از کارهای مختلفی که در زمینه های گوناگون معماری مانند طراحی نما ، طراحی ویلا ، دکوراسیون داخلی ، دکوراسیون تجاری ، بازسازی ساختمان و ... انجام داده است دارد . شما با سپردن پروژه ی خود به مهندسین و طراحان این شرکت می توانید از نتیجه ی رضایت بخش آن مطمئن باشید .

7 / 10
از 6 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات