طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی نما در ساختمان چه اهمیتی دارد؟

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 5 مرداد 1400 در ساعت 12 : 9 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نما را می توان در حکم لباس برای ساختمان دانست زیرا نشان دهنده شخصیت بنا است و هم اجزای درونی ساختمان را محافظت می کند . در حقیقت این بخش به عنوان یک لایه واسط عمل می کند و فضای بیرونی ساختمان را از فضای درونی آن جدا می کند . نمای ساختمان اولین معرف هر بنا است و نشان دهنده سطح کیفی ، سبک و مشخصه های دیگر کل ساختمان در نظر بینندگان است . از این رو توجه به امر طراحی نما بسیار حیاتی محسوب می گردد .

علاوه بر تاثیر عمیقی که نمای ساختمان در عملکرد کل بنا دارد ، طراحی نمای هر ساختمان از منظر شهری نیز مهم است و باید به آن توجه شود . نمی توان ساختمان را عضوی منفرد در سطح شهر دانست و باید به وجود همبستگی بین ساختمان های موجود در یک محله دقت گردد . به کارگیری نمای هماهنگ با ساختمان های مجاور از ایجاد آشفتگی بصری در سطح شهر جلوگیری می کند . همچنین طرح نما در هر منطقه بیان کننده ویژگی های فرهنگی مردم ساکن در آن ناحیه نیز می باشد و در اغلب موارد طراحی نما ، این مسئله از جانب مهندسان شرکت معماری مورد تدقیق قرار می گیرد .

نقش طراحی نما در عملکرد ساختمان

برای اینکه طراحی نما کاربردی باشد و عملکرد ساختمان را ارتقاء دهد باید دارای ویژگی های خاصی باشد که در ادامه به بررسی مهم ترین آنها پرداخته خواهد شد .

  • ·      نمای ساختمان در نقش عایق برای ساختمان

مهندسان شاغل در شرکت معماری سعی در ارائه طرحی برای نمای ساختمان ها دارند که آنها را در مقابل صدا و حرارت عایق کند . نمای ساختمان چنانچه بتواند به عنوان عایق ساختمان در مقابل حرارت عمل کند ، مانع بسیار خوبی در مقابل اتلاف انرژی خواهد بود . با توجه به محدودیت منابع انرژی این مسئله در طراحی نما صرفا یک مزیت محسوب نمی شود بلکه یک ضرورت است که باید در حصول آن اهتمام گردد . روشن است که برخورداری از این قابلیت سبب کاهش هزینه های زندگی کاربران ساختمان نیز می گردد .

طراحی نما در ساختمان چه اهمیتی دارد؟

همچنین نمایی که با استفاده از اصول طراحی نما ، طرح ریزی و اجرا شده باشد ، می تواند از ورود صداهای مزاحم به درون ساختمان جلوگیری نماید . عایق صدا بودن برای ساختمان هایی که در معرض سر و صدای زیاد قرار دارند بسیار مهم است و در مشخص کردن میزان آرامش ساکنین ساختمان نقش تعیین کننده ای دارد .

  • ·      نمای ساختمان در نقش محافظ برای ساختمان

نمای ساختمان می تواند در نقش لایه محافظت کننده ساختمان در برابر عوامل طبیعی عمل کند . شرکت معماری در زمان طراحی نما ، با استفاده از علم روز ، سعی در ایجاد نمایی برای ساختمان دارد که مانع از آسیب دیدن ساختمان در مقابل باد و باران ، طوفان و زلزله و عوامل دیگری از این دست گردد . به عبارت دقیق تر می تواند گفت که طراحی نما بر اساس اصول علمی ، سبب ایجاد آسایش کاربران ساختمان در زمان بروز اتفاقات طبیعی می شود زیرا ساکنین به مقاومت ساختمان در برابر عناصر طبیعی اعتماد دارند .

همچنین نمای ساختمان می تواند یک حفاظ امنیتی نیز برای ساختمان محسوب گردد . چنانچه در طراحی نما به این نکته توجه لازم صورت گیرد ، نیازی به افزودن المان های محافظ توسط کاربران در زمان سکونت در ساختمان وجود نخواهد داشت . طراحان شرکت معماری با در نظر گرفتن این مسئله می توانند از ایجاد تغییرات در فرم ساختمان در آینده جلوگیری نمایند .

طراحی نما در ساختمان چه اهمیتی دارد؟

  • ·      نمای ساختمان در نقش کنترل تهویه ساختمان

نمای ساختمان می تواند در کنترل تهویه طبیعی ساختمان نقش تعیین کننده ای ایفا نماید . نوع پنجره ها ، محل قرار گیری آنها ، ابعاد پنجره و موارد دیگری از این دست ، با توجه به طراحی نما در ساختمان مشخص می شوند . لازم است در انتخاب موارد فوق به شرایط آب و هوایی جاری در منطقه به دقت توجه شود . واضح است انتخاب پنجره نامناسب در هر منطقه ، می توانند سبب ایجاد درد سر برای ساکنین گردد و کارایی ساختمان را تضعیف نماید . پنجره ها می توانند میزان استفاده از نور طبیعی را در ساختمان کنترل نمایند . محل قرارگیری پنجره میزان ورود و خروج هوا را به درون ساختمان تحت تاثیر قرار می دهد . لذا لازم است در گزینش این المان به نکات علمی توجه ویژه ای صورت گیرد .

9 / 10
از 5 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات